ریجکت ویزای تحصیلی کانادا پس از اپلای

رد ویزای تحصیلی در پس اپلای موفق از دانشگاه های کانادا

ریسرچ پلن مینویسید، رزومه را تقویت میکنید و مکاتبات پیگیر ..اپلای میشید اما ویزای تحصیلی رد و ریجکت میشه چه باید کرد و اصلا چه تمهیداتی قبل از این قضایا باید در نظر گرفت که رد ویزای تحصیلی برای کانادا رخ ندهد و اعتراض به رد ویزای تحصیلی چطور خواهد بود؟

درباره ریجکت ویزای تحصیلی کانادا پس از اپلای سوال داشتم؛ الان در حال بررسی برای اپلای دکتری ام اخیراً برای کانادا ویزای تحصیلی را دارن خیلی Reject می کنند چون مطمئنن دانشجو درسش تموم میشه بر نمی گرده ولی به هندی ها و چینی ها خیلی خوب ویزای تحصیلی می دن. باید چیکار کنیم؟ فراموش کنیم کانادا را یا راهی هست؟

اول اینکه من با اون قضیه مشکل دارم یعنی هندی و چینی ها میرن کانادا برمی گردند؟ خب این نیست خیلی. یک مقداری جو هست. من قبول دارم که یک تعداد؛ نگاه کنید حالا این بحثش خیلی مفصله مثلاً شاید اینجا شاید جاش نباشه اصلاً ما فرآیند کلاً چیز تحصیلی می کنیم فقط ولی این تا حدی درست است. شاید به خاطر اینکه من آمار ندارم من فقط از لحاظ همین که تا یه حدی می بینیم از دوستان و همکاران و این ها.

واجد شرایط نبودن دانشگاه از نظر مرجع صادر کننده ویزا

دلیلش را تقریباً من می دانم که چرا از ایران Reject ی زیاد است. برای اینکه خیلی از افرادی که در واقع برای یکسری از Program ها واجد شرایط نیستند Apply می کنند بعد انتظار دارند برای اونها ویزا بگیرند. مثلاً طرف ۳۵ سالش هست و برای کالج زبان Apply می کند. خب معلوم هست این Case به احتمال ۹۰ درصد شکست می خوره ویزاش. اینها خیلی زیاد هست حس می کنم طبق سوال هایی که بچه ها می پرسند آقا من برای این Course کالج اپلای کنم ویزا می دهند به من یا نه؟ خب این توی ایران با شرایطی که الان داریم می بینیم رایجتر شده متأسفانه و خب این باعث می شود که نرخ Rejectی ها را ببره بالا.

ما پیشنهادمون اینه که چند تا مورد را درنظر بگیرید برای کانادا که می خواهید Apply بکنید و به احتمال خیلی زیاد به مشکلی هم برخورد نمی کنید.

چند نکته برای جلوگیری از ریجکت ویزای تحصیلی کانادا

یکی این که پذیرشتون قطعی باشه. پذیرشتون را مشروط به زبان نگیرید –conditional  نگیرید-. ببینید هیچ کدام از این هایی که من دارم می گویم هیچ کدام به تنهایی باعث Rejectی پرونده شما نمی شود و توی هر کدام از این موارد ما Case هایی داشتیم و دیدیم بسیار که ویزا گرفته اند. اما شما اگر می خواهید یک پرونده ای… به هر حال این پرونده یک جورایی خیلی برای زندگی هر کدوم از آدم ها مهم است. شخص من می خواهم بروم این خیلی مهم است به خاطر همین شما سعی کنید تا جایی که می شود محافظه کارانه برید جلو. ما هم توی Case ویزا ها خیلی محافظه کارانه می رویم جلو. حالا بهتون بگم اگر می خواهید محافظه کارانه برید جلو و احتمال خوبی وجود داشته باشه که واقعاً احتمال منطقی وجود داشته باشه این چند تا نکته را بهتون می گم.

نکته یک: پذیرش قطعی بگیرید پذیرش Conditional زبان نگیرید.

نکته دو: مقطع بالاتر برید.

نکته سه: ترجیحاً کالج نرید یعنی دانشگاه Apply کنید کالج Apply نکنید.

نکته چهار: دانشگاهی که Apply می کنید منطقی باشد.

رتبه پایین دانشگاه

یعنی ما الان دانشگاه داریم که مثلاً توی چهل تا دانشگاه اول کانادا نیست -قطعاً این دانشگاه توی هزار تا اول دنیا نیست- توی هزار تای اول که آره ولی شاید توی سه هزارتای اول هم نباشه. ببینید ما نمی گیم این دانشگاه بد هست، ما نمی گیم شما از این دانشگاه ها فارغ التحصیل بشید نمی توانید کار پیدا بکنید هیچ کدام از این حرف ها را ما نمی زنیم ولی واقعاً ریسک ویزاشون بالاتر هست. حالا این دانشگاه ها یک مقداری محبوب هستند به خاطر این که بعضی هاشون شهریه پایین تری دارند و از همه مهمتر پذیرش گرفتن توشون راحتتر هست.

تقویت رزومه و اقدام برای مقطع بالاتر تحصیلی

اما شما شاید نیاز باشه یک مقدار تلاش بیشتری بکنید یک ذره رزومه تون را بهتر بکنید سعی کنید از یک دانشگاه بهتر پذیرش بگیرید. یک دانشگاهی که توی بیست تای اول است اگر نشد توی سی تای اول دیگه سعی کنید از این پایین تر نرید. این ها را اقدام بکنید توی مقطع بالاتر اقدام بکنید، کالج اقدام نکنید، پذیرشتون قطعی باشد ..

امکان بروز ریجکت پس از اپلای به دلایل دیگر

ببینید این به این معنی نیست که اگر این دانشگاه ها را اقدام بکنید هیچ وقت Reject نمیشید یا در واقع ویزای تحصیلی کانادا تون ریجکت نمیشه ولی واقعاً من کم می بینم یعنی Case هایی که من می بینم که Rejectی هست شاید بگم نمی خواهم باز درصد بگم ولی واقعاً بیشترشون یا توی اون چند تا دانشگاهی هستند که توی اون چهل دانشگاه اول کانادا نیستند یا اینکه زبان شون مشکل داره و اینکه کالج هستند. ولی از این حالت ها بیایم اینور شاید مثلاً ده درصد Rejectی ها را تشکیل بدهد، نود درصد Rejectی ها همین ها هستند. البته در هر صورت اعتراض به ریجکت ویزای تحصیلی را هم فراموش نکنید؛ با در نظر داشتن مدارک. در موارد زیادی هم رفع ریجکتی با پیگیری از طرف دانشگاه و شخص فراهم میشه. البته اقدامات متعددی پس از ریجکت ویزای تحصیلی کانادا میشه انجام داد که در آموزش های بعدی Phd proposal نحوه اعتراض به رد و ریجکت ویزا ارائه میشه و نمونه نامه ای برای اعتراض به رد ویزا قرار میگیره.

بروز رقابت زائد بدلیل جو و فضای ایجاد شده

البته یک نکته ریز دیگه، اینقدر این دانشگاه ها توی این سوپرگروه ها و کانال ها و اینها دست به دست شده و اطلاعات میره واسه شون که آقا این دانشگاه راحت هست و شرایطش اینجوری است Apply کنید، همین ها هم فکر کنم یک رقابت سنگینی ایجاد می شود توی همین ایران خودمون اینقدر Apply می کنند شاید همین دانشگاه های پرت هم رقابت ایجاد شه.