برای نوشتن CV هیچوقت از قالب های آماده استفاده نکنید .. بنویسید
تازه فارغ التحصیل شدم از ارشد، نمونه یک CV میخوام برای پذیرش دانشگاه های خارجی، چون ریسرچ پروپوزال اپلای رو نوشتم و الان لنگ ایجاد رزومه قوی هستم؛ الان دقیقا نمیدونم چه آیتم هایی دخیل شن، معدل چطور بیاد، سربازی بیاد یا نه، نوشته ها یا مقالاتم چطور و نمره زبان و آیلتس چطور. قالب رزومه زیاد دیدم اما آموزشی میخوام که کامل بتونم بنویسم و برای استاد داور و دانشگاه پذیرنده بفرستم..
نگارش CV موفق در زمان اپلای دکتری
در زمان اپلای دکتری، CV سی وی (Curriculum Vitae) در کنار ریسرچ پروپوزال و دیگر مدارک، بخش خیلی مهمی است، به این دلیل که وقتی با اساتید مکاتبه میکنید، یکی از اولین چیزهایی که اساتید به آن نگاه میکنند CV شما هست. وقتی اپلای میکنید، اساتید باز CV شما را نگاه میکنند یعنی در واقع آن عملکردتان را میخواهید به بهترین نحو در CV تون نشان بدهید. یک مورد کلی هست این که کلاً باید سعی بکنید موارد مثبت را در رزومه خود بزرگنمایی بکنید و موارد منفی را تا جایی که میشود کمتر در موردش صحبت بکنید و کوچکتر کنید.
نوشتن رزومه خوب برای اپلای دکتری یک لیست از مواردی که میخواهیم امروز در موردش صحبت کنیم به صورت فهرست وار گفته میشود و بعد به ترتیب موضوع را برای هر کدام باز میکنیم.
اول بخشهای مختلف CV معرفی میشود (Contact information، Education، Awards and Honors، Selected Courses، علایق تحقیقاتی، بخش Publication ها، بخش Academic Projects و سمینارها و ورکشاپها، بحث سابقه کاری که میتواند سابقه Research یا Teaching یا صنعتی باشد، مهارتهای زبان و کامپیوتر، Membershipها و کارهای داوطلبانه، بخش Hobbies and Interests و در نهایت رفرنسها).
در مورد به طور خاص یک نکتهای که خیلی مهم هست تفاوت در خصوص رزومه و CV صحبت میکینم و اینکه هر کدام چی هستند و تفاوتها چی هستند و اگر برای کارشناسی ارشد یا پست داک دارید اپلای میکنید (کلاً کار آکادمیک دارید اپلای میکنید) باید دنبال کدوم باشیم، طول CV چقدر باید باشد و از چقدر نباید بیشتر باشد و اینکه ترتیب این مواردی که ذکر شد چگونه هست، بحث یک جمله Objective هست که معمولاً بالای CV نوشته میشود که آیا بنویسیم یا نه، و بحث وبسایت هست که آیا اگر وبسایت درست کنیم چه سایتهایی هست که از طریق آنها میتوانیم رایگان قالبهایی را دارند که به ما اجازه میدهند وبسایت خودمون را درست کنیم و اینکه چه مواردی و چه بخشهایی را در وبسابت داشته باشیم و آیا وبسایت داشتن چقدر میتواند کمک بکند و آیا مناسب هست یا خیر؟
و یک سری سوالاتی نظیر اینکه آیا برای سابقه کاری باید مدرک آورده شود یا لازم نیست، زیبا بودن بصری مهم است یا خیر؟ اینکه نوشتن رزومه به سبک آمریکای شمالی چگونه هست و سبک اروپایی چطوری است، از چه نرم افزاری استفاده شود (Word، Latex)، سابقه کاریهای غیر مرتبط و … .
به طور کلی دو نوع CV وجود دارد، یکی به سبک آمریکای شمالی هست یکی به سبک اروپایی هست. در سبک آمریکای شمالی این موارد در CV ذکر نمیشود:
عکس (عکس نباید داشته باشد، CV ساده و سیاه و سفید است)
اطلاعاتی در مورد محل تولد، تاریخ تولد یا سن، جنسیت، ملیت، رنگ پوست، نژاد آورده نمیشود. به این دلیل که در آمریکای شمالی، اساساً آوردن این موارد اگر در آمریکای شمالی باشید و بخواهید که رزومه بنویسید غیر قانونی است و نباید این کار را بکنید (حالا الان که خیلی مهم نیست شما یک دانشجوی خارجی هستید و دارید اپلای میکنید) به این دلیل که افرادی که میخواهند به شما کار بدهند نباید روی این قضیه که حالا به هر نحو شما آیا جنسیت یا ملیت خاصی دارید نباید تصمیم بگیرند. به همین دلیل هست که این موارد به طور معمول در CVهایی که برای آمریکای شمالی درست میکنند این موارد نمیآید و CV خیلی ساده و سیاه و سفید است. برعکس این اگر بحث، بحث اروپا باشد CVها معمولاً تر و تمیز هستند خیلی شسته رفته و خیلی جذابیتهای بصری بالایی دارد و رنگهای متنوعی استفاده میکنند، عکس میگذارند و گاهاً اطلاعاتی از قبیل ملیت، نژاد و سن و …. هم نوشته میشود.
سوال این هست که ما کدامیک از این دو قالب را باید انتخاب کنیم؟ به نظر میرسد که هر کدام از این دو قالب جواب میدهد و بستگی به هدف اپلای شما دارد. اگر هدف اپلای در آمریکای شمالی هست، سیستم سیاه و سفیدی که در واقع مرسوم هست و بیشتز از آن استفاده میکنند کاملاً اوکی هست، هیچ عکسی نگذارید و قطعاً اطلاعاتی نظیر جنسیت، سن و محل تولد را لازم نیست بنویسید، و اگر دارید اروپا اپلای میکنید اینها را میتوانید بنویسید و عکس هم میتوانید بگذارید. با این وجود اگر هم برای آمریکا و کانادا هم دارید اپلای میکنید به این شکل نیست که اصلاً اینها را هم نگذارید، اگر دوست داشته باشید عکس را میتوانید بگذارید و یا یک مقداری از آن فاز سیاه و سفید میتوانید بیاید بیرون و یک مقداری جذابیت بصری به CV بدهید، اما اطلاعات فردی (تاریخ تولد، نژاد و …) را پیشنهاد نمیشود که بگذارید و واقعاً لازم به نوشتن این موارد نیست.
بخش اول: Personal Information یا Contact Information
که در این بخش شما اسم، آدرس ایمیل و شماره تلفنتون را قرار میدهید، این سه مورد مهمی هست که باید در این بخش قرار بگیرد. حالا آدرس هم میتوان در این بخش اضافه کرد، چیز دیگری که میتوان قرار داد، لینک یا آدرس وبسایت شخصی شما هست، اگر Research gate یا Google Scholar دارید اگر Linkedin دارید و فعال هستند میتوانید در واقع لینک اینها را هم بگذارید و Hyperlink بکنید (چون بعداً که به PDF تبدیل میکنید جوری باشد که استاد بتواند با کلیک کردن روی لینک وارد سایت شما بشود).
بخش دوم: Education
این بخش اولویت بالایی دارد و همیشه اول آورده میشود و سپس موارد بعدی را ممکن است براساس رزومه فرد بالا پایین شود، ولی این بخش واقعاً (اگر دارید برای کارشناسی ارشد، دکترا و پست داک یا مقطع تحصیلی و یا هر نوع شغل آکادمیک) در حال اقدام هستید این بخش (غیر از Contact Information) اولین و مهمترین قسمت رزومه شما میباشد.
در اینجا طبیعتاً اول عنوان رشتهای که خواندهاید آورده میشود، مثلاً Bachelor of Science ، یا Bachelor of Art، Master of Art، Master of Science ، یا گاهی Master of Business Administration، Master of Architecture، Master of Engineering، اینها را دقیقاً باید بدونید و ببینید که رشته شما و آنچیزی که خوندهاید چی هست که خیلی مهم میباشد. به این صورت نوشته میشود به عنوان مثال:
Master of Engineering in …. (اسم رشته)
سپس در مورد اطلاعات دانشگاه نوشته میشود؛ میتوان رنکینگ دانشگاه را در همین قسمت هایپرلینک کنید، میتوانید هم نکنید.
در قسمت بعد معدل (GPA) مهم است که میتوان از ۲۰ نوشته شود یا میتوان به سیستم آمریکایی تبدیل بشود و از ۴ نوشته شود. برای تبدیل به سیستم هم یک سری سایت وجود دارند که این تبدیل را انجام میدهند شما میتوانید نمراتتون را همراه با ضرائب درسی وارد کنید و معدل خود را براساس سیستم WES بدست آورید. نکتهای که اینجا هست این هست که گفته میشود که سیستم تبدیل برای ارشد و دکترا فرق میکند، بعضی از دانشگاهها مثلاً شما اگر در سایت دانشگاه ساسکاچوان یا مکگیل ملاحظه بفرمایید، PDFهایی هست که سیستمهای خاصی برای تبدیل دارند که برای لیسانس و ارشد فرق دارد. ولی شما میتوانید همان سیستم WES را جلو برید و همانطوری که WES گفته معدل را حساب بکنید که معمولاً هم یک مقداری به نفع ما هست که اگر این کار را بکنیم.
پیشنهاد میشود که اگر GPA برای لیسانس باشد، به شرطی نوشته شود که مثلاً از ۳ بالاتر باشد، اگر پایینتر بود به نظر میرسد که نوشته نشود بهتر هست ولی به هر حال در Application Form معدل پرسیده میشود ولی خب در رزومه میتوان گفته نشود.
نکته ای که وجود دارد این هست که شما میتوانید Honors and Awards ی که مربوط به قسمت Education بوده است را اینجا بیارید. گاهاً میتوانید یک قسمت جدا بیارید به اسم Honors and Awards ولی بعضیها اگر Honors and Awards کمی دارند میتوانند در این قسمت به آنها اشاره بکنند که مثلاً
Received Full Scholarship from University of Tehran
همین که دانشجویان ایرانی به نوعی شهریه نمیدهند در داخل کشور هم میتوان به نوعی اسم Scholarship روی آن گذاشت و در داخل پرانتز جلوی عبارت بالا میتوان نوشت که Tuition Wave یا Tuition Waver که بیانگر این است که شما شهریه نمیدهید.
ترتیب این قسمت هم مهم میباشد که جدیدترین مقطع شما اول ذکر میشود، کلاً در رزومه شما جدیدترین کاری که کردید اول میآورید و بعد بقیه موارد، یعنی اگر فوق لیسانس و دکترا هم دارید، اول دکترا نوشته میشود، بعد فوق لیسانس و بعد از آن لیسانس آورده میشود.
نکته دیگر اینکه در مورد مدرسه چیزی نوشته نمیشود، شما برای دکترا و کارشناسی ارشد در حال اپلای هستید و اطلاعاتی در خصوص مدرسه نیاز نمیباشد و مهم نیست.
بخش سوم: Awards and Honors
خیلی موارد مختلفی وجود دارد که در اینجا میتوان نوشت. به نظر میرسد که مهمترین مورد این هست که اگر از لحاظ معدل در دانشکده خود رتبه دارید (مثلاً شاگرد اول یا دوم هستید، جزو پنج درصد اول، ده درصد اول، ۱۵ درصد اول) این را اینجا بنویسید.
یک چیزی که عمومی هست در خصوص کنکور هست، که شما میتوانید رتبه کنکور خود را بنویسید یا اینکه میتوانید به صورت درصدی بیان کنید (جزو یک درصد اول، نیم درصد اول، جزو دو درصد اول بودید). اگر در المپیاد دانشجویی یا دانشآموزی شرکت کردید میتواند خیلی تاثیر داشته باشد. هر نوع جایزهای هر جایی گرفتید میتوانید اینها را ذکر کنید.
نکتهای که وجود دارد این است که در کانادا یا آمریکا، بچهها اسکالرشیپهای خیلی متنوع و زیادی را میگیرند، Awards های مختلفی هست که بچهها میگیرند ولی در ایران اینگونه نیست و آنقدر اسکالرشیپ و Awards وجود ندارد که ما داشته باشیم. ولی بچههای کانادا یا آمریکا هر کدام حدود پنج، شیش یا هفت، هشت Awards یا اسکالرشیپ دارند ولی بچههای ایران چیز زیادی ندارند ولی تا جایی که امکان دارد سعی کنید که همین موارد را پر بکنید در این قسمت که خالی نباشد.
بخش چهارم: Research Interests
این قسمت در واقع عبارتهای دو کلمهای یا سه کلمهای هست که مثلاً اگر پروژه کارشناسی انجام دادهاید، کلید واژه پروژه کارشناسی شما میباشد یا اگر مقالاتی دارید، کلید واژههای مقالات شما میتواند در نظر گرفته شود. دو یا سه کلمه، گاهاً یک مقداری بیشتر هست. این بخش خیلی مهم است چون استاد روی این قسمت نگاه میکند که ببیند آیا Research Interest شما با ایشون اصطلاحاً Align هست یا نه، یا شما Fit مناسبی با توجه به Research Interestهاتون خواهید بود برای آن گروه یا خیر؟
چند نکته وجود دارد، یک اینکه طبیعتاً اولویت نوشتن این موارد خیلی اهمیت دارد، که اول کدام ذکر بشود و کدام دوم نوشته شود، اگر مثلاً پنج مورد ذکر میشود خیلی مهم است که اول کدام نوشته شود.
نکته دیگر اینکه سعی شود که تعداد موارد به یکی دو مورد ختم نشود، چهار پنج مورد ذکر شود که یک مقداری شامل بشود و اساتید مختلف فکر کنند که شما آن Research Interest ی که آنها دارند را دارید.
نکته دیگری که باید گفته شود این است که شما میتوانید که اگر به اساتید در گرایشهای مختلف و با Research Interestهای مختلف میخواهید ایمیل بزنید، مثلاً دو سبک و دو ورژن از CV تون درست کنید که در اولی، یک Research Interest اول آمده و در دومی یک سری Research Interestهای دیگری هست که ذکر شده است. این کار هم میتواند بکنید و تاثیر دارد.
از اینجا به بعد ترتیب موارد میتواند تغییر بکند که گفته خواهد شد این ترتیب بر چه اساسی باید نوشته شود.
بخش پنجم: Publication
در این بخش، چند قسمت میتوان ایجاد کرد؛ اگر Journal Publication که در واقع مهمترین قسمت این بخش هست و مهمترین چیزی که به عنوان Publication بهش گفته میشود Journal ها هستند.
ژورنال را که میخواهید بنویسید هم دقیقاً همان سبکی که در رفرنس مقالات مینویسید باید آورده شود. یعنی در ابتدا اسم نویسندهها به ترتیب نوشته میشود، بعد عنوان مقاله، بعد عنوان ژورنال و در نهایت اطلاعاتی که شماره چند هست و در چه سالی چاپ شده و … . عیناً همانطور و با همان سبک نوشته میشود از جدید به قدیم.
نکتهای که وجود دارد این است که اگر مقاله چاپ شده باشد که گفته میشود همان Volume ژورنال و سال انتشار را مینویسید. دو حالت دیگر ممکن است که وجود داشته باشد، یک اینکه مقاله Submit شده باشد ولی هنوز جوابی گرفته نشده است در اینجا میتوان از عبارت Submitted نوشته شود و این تاثیر دارد به این صورت نیست که گفته شود این مقاله Submitted است و معلوم نیست، به هر حال مقالهای که Submit شده یعنی آماده بوده و این گفته نقل قولی هست از یکی از اساتید دانشگاه که «ما مقالهای که Submit شده است را برای آن ارزش قائل هستیم، چرا؟ به این دلیل که این مقاله در یک ژورنال Submit شده است و حتی اگر در این ژورنال قبول نشود، به هر حال نویسنده مقاله را در ژورنال دیگری چاپ میکند.» به هر حال این مقاله Submit شده هم ارزش دارد ولی نه به اندازه مقاله چاپ شده ولی خب چیزی هست که میتوان تا حدی روی آن حساب باز کرد. طبیعتاً اسم ژورنال را هم مینویسید و در انتها ذکر میشود که Submitted.
گاهی اوقات مثلاً شما revision اول را هم گرفتید و در واقع Revise خورده و دارید انجام میدهید و دوباره فرستادید، اینجا هم میتوانید علاوه بر Submitted بنویسید Under review یا میتوان نوشت Revised یا یک چیزی که نشان بدهد که علاوه بر اینکه Submit شده است یک Revision هم خورده است.
یک حالت دیگری هم که وجود دارد این هست که مقالهای که دارید آماده میکنید هست که خب طبیعتاً ارزش کمتری دارد این مورد. برای این مورد میتوان داخل پرانتز In Prep. ذکر شود یعنی In preparation. این طبیعتاً آنقدر ارزش ندارد ولی اگر عنوانش خاص باشد و حتی اسم ژورنال را هم بنویسید و جلوی آن بنویسید In prep. خب این یک مقداری واقعیتر جلوه میکند که مثلاً حتی ژورنال را هم میدانید پس خیلی نزدیک به Submit کردن هستید. این چیزی هست که به ذهن استادی میآید که آن را میبیند.
در ادامه در مورد کنفرانسها میتوان صحبت کرد. کنفرانسهای بینالمللی، مقالاتی که در کنفرانسها دادی که میتوانید اسم این بخش را بگذارید Conference Papers یا Conference Proceedings هر کدام از اینها میتوان گذاشت و دوباره با همان سیستمی که ژورنالها را نوشته بودید این موارد را هم باید بنویسید.
بحث Book یا Book Chapter را هم میتوانید بیاورید. همینطور اگر ترجمه کتاب را هم دارید میتوانید در این قسمت هم در مورد آن صحبت کنید و بنویسید.
بخش ششم: Academic Projects
این پروژهها میتواند به کوچکی یک پروژه کلاسی باشند و به بزرگی هر پروژهای که حالا به هر نحوی شما انجام دادهاید. میتوانید اسم این را بنویسید Academic Project اگر همه موارد آکادمیک هستند و در دانشگاه انجام شدهاند یا اصلاً میتوانید به عنوان کلاً Projects بنویسید اگر که خیلیهاشون کاری هستند و آن هم دقیقاً میتوانید در موردش توضیح دهید. حالا آن سبکِ نوشتن موارد یک مقداری متفاوت میشود اینکه عنوان خیلی مهم است، عنوان را توضیح میدهید. اگر میخواهید در مورد این پروژه توضیح بدهید که چیکار کردید میتوان دو یا سه تا Bullet Point که در این پروژه چه کارهایی انجاد داده اید. مثلاً اگر یک نرمافزاری را توسعه دادید با افعالی که افعال Action گفته میشود باید بنویسید. به این صورت که Developed … یا مثلاً Enhanced …. یا Managed … یا Created … . اینجور افعال را استفاده میکنید و توضیح میدهید که دقیقاً چه کاری انجام دادهاید در آن پروژه. این قسمت برای کسانی که Publication ندارند خیلی مهم است که نشان بدهند حداقل در دوران تحصیل پروژههایی را انجام دادهاند.
بعد از اینها به سراغ سمینار و ورکشاپها میرویم. هرچیزی بوده با عنوان، کجا بوده، موسسه خاصی اگر بوده، چه تاریخی بوده و شهر و کشور ذکر میشود.
بخش هفتم: Experiences
که سابقه کار شما هست و میتوانید تقسیمبندی بکنید، مثلاً اول بحث Academic Experience یا Research Experience یا Teaching Experience اینها را طبقهبندی بکنید.
Research Experience اگر RA استادی بودید یا در آزمایشگاه استادی کار کردید در این قسمت میتوانید ذکر کنید، اگر TA بودید در بخش Teaching Experience میتوان آورد که برای این درسها TA بودم و این کارها را برای آن انجام دادم که به صورت Bullet Point و در واقع افعال Action.
در نهایت Industry Experience که تجارب کاری و سابقه کاری دارید. اینجا هم خیلی مهم است که دقیقاً بگویید که چیکار میکردید، عنوان شغلی شما چی بوده و چیکار میکردید و چه چیزهایی دستتون آمده و یاد گرفتید، به صورت Bullet Point و Action Verb گذاشته شود.
بخش هشتم: Skills
این بخش را هم میتوان طبقهبندی کرد به Computer Skills و Language Skills. مهارتهای کامپیوتری را باید بحث زبانهای برنامهنویسی را از نرمافزارهایی که بلدید جدا کنید. به خصوص در رشته های علوم پایه و مهندسی، زبان برنامهنویسی خیلی مهم است که مثلاً C++، Python، Java یا Matlab و … در کنار آنها هم مثلاً نرمافزارهایی که بلدید را هم که اهمیت دارند را میتوانید بیاورید.
بخش بعد مهارت زبانی هست که میتوانید نمرات زبانتون را بنویسید، نمره تافل یا آیلتس. دقیقاً هر بخش را بنویسید که چند شدید و Overall چند شدید، GRE همینطور.
اگر آزمون را هنوز ندادید و برنامهای در آینده دارید که آزمون بدهید مثلاً تاریخ هم مشخص است بنویسید که
To be taken in …. (Date) یا To be taken soon
بخش نهم: Memberships
در این بخش میتوان نوشت که مثلاً عضو Society of exploration of Geophysicist (SEG) که برای ژئوفیزیکها خیلی چیز بزرگ و معروفی است یا مثلاً AGU که مخفف American Geophysics Union . در هر رشتهای خیلی مهم است که اگر عضویتی دارید بنویسید که از فلان تاریخ تا الان عضو هستید. یا اینکه اگر عضو انجمن علمی دانشگاه بودید به عنوان مثال، میتوان نوشت انجمن علمی (Scientific Society) یا هرچیزی که اسمش هست اگر Officer بودید، Vice president، President یا Secretary هر شغلی داشتید اینجا قسمتی هست که این عضویتها را میتوان در آن نوشت.
حالا اگر احیاناً شما کاری انجام میدادید یعنی Officer بودید میتوان عنوان را از Membership هم تغییر بدهید و بگذارید Activities یا را هم میتوانید بگذارید.
بخش دهم: Volunteer work
این بخش اختیاری هست و میشود آورده نشود، این بخش زیاد در ایران خیلی مطرح نیست ولی خیلیها انجام میدهند مثلاً اگر موسسه محک یا هر جای دیگری میروید، کار داوطلبانه انجام میدهید میتوانید در این قسمت آورده بشود.
بخش یازدهم: Hobbies and Interests
این بخش هم اختیاری هست، میتوانید علایق خود را در این بخش بیاورید مثلاً پیانو میزنم، شطرنج بازی میکنم یا کوهنوردی میکنم و …
بخش دوازدهم: References
این بخش انتهای رزومه میباشد، به این صورت است که شما وقتی در حال نوشتن CV هستید باید برید با دو یا سه استاد صحبت بکنید و از آنها بپرسید که آیا حاضر هستند که توصیه نامه (Reference Letter یا Recommendation Letter) به شما بدهند یا خیر؟
اگر با سه، چهار یا پنج استاد صحبت میکنید و اوکی میگیرید بعد اطلاعات اساتید را در CV تون مینویسید (اسم، پوزیشن، ایمیل، Affiliation هست که برای کدام دانشگاه هستند) ترجیجاً ایمیلهای آکادمیک گذاشته شود، بعضی از اساتید ایمیل آکادمیک ندارند یا چک نمیکنند که در آن صورت چارهای نیست ولی اگر ایمیل آکادمیک دارند ترجیحاً ایمیل آکادمیک بگذارید.
آیا اینها الزاماً ایمیل میزنند به اساتید ایران؟ معمولاً اساتیدی که با آنها مکاتبه میکنید اگر بخواهند به اساتیدی که داخل CV اسمشون را آوردید ایمیل بزنند از شما سوال میپرسند که آیا مشکلی نیست که ما به این استاد ایمیل بزنیم یا نه؟ و بعد شما میگید که بله ایمیل بزنید و …. . اما با این وجود ممکن است یک استاد بگوید که این توی CV هست و من بهش یک ایمیل میزنم. این امکان وجود دارد به همین دلیل حتماً قبلش با اساتید ایران صحبت بکنید که هماهنگ باشند که اگر احیاناً استادی ایمیل زد، استاد ایران نگوید که این کی هست و من اصلاً قرار نبوده که به ایشون توصیه نامه بدهم.
این کلیت اولیه بود در مورد CV که صحبت شد. حال به نکات خاص میپردازیم.
مواردی که در بالا ذکر شد و توضیح داده شد مربوط به CV هست، چیز دیگری هست به اسم رزومه، رزومه معمولاً ورژن کوتاهتر CV هست که یک مقداری اولویتها در آن فرق میکند و طراحی شده است برای گرفتن کار در صنعت. یعنی فرض کنید که اپلای کردید و دکترا خواندید، بعد میخواهید که وارد صنعت بشوید، این CV تون را کاملاً متفاوتش میکنید و به یک صفحه و نهایتاً دو صفحه تبدیل میکنید و بعد برای شرکتهای صنعتی اپلای میکنید.
CV همین بحثی است که الان ذکر شد برای کار آکادمیک و اپلای کردن برای کارشناسی ارشد، دکترا و پست داک هست. فرق اصلی این دو در خصوص اولویتها هست و طول این فایل. رزومه همانطور که ذکر شد یک یا دو صفحه است، اما CV معمولاً بیشتر از دو صفحه هست، میتواند دو صفحه باشد، سه صفحه کاملاً مناسب هست، چهار صفحه تقریباً اوکی هست ولی بیشتر از چهار صفحه به شرطی باشد که واقعاً مطلب دارید. نکتهای که هست این میباشد که مطالبی که در CV تون دارید میآورید باید مرتبط باشد یعنی احساس کنید این مطلبی که میآورید مرتبط باشد. حالا درست است که بحث Membership و Volunteer Works را گاهاً میآوریم یا یکی از اینها را ذکر میکنیم، ولی اینجوری نباشد که مثلاً نصف CV تون Membership و Volunteer Works و Hobbies باشد. این بخشهای خیلی مختصر و مفید است.
مثلاً شخصی که چهار یا پنج صفحه برای CV مینویسد Publication های زیادی دارد و اینها را هم باید بیارید و خیلی مهم هستند. شخصی که مثلاً هفت مقاله دارد خب ممکن است عناوین و مطالب مرتبط با اینها میتواند یک صفحه را به خودش اختصاص بدهد یا مقالات کنفرانسی زیادی دارد، اگر به این دلیل CV طولانی شود مشکلی نیست، ولی با توجه به اینکه اکثر کسانی که اپلای میکنند Publication ندارند سعی کنند که موارد را مختصر و مفیدتر بکنید که ظرف سه یا چهار صفحه تمام شود.
در مورد ترتیب، شما میتوانید تصمیم بگیرید، اما Education همیشه اول میآید دیده شده که بعضیها Experience را قبل از Education آوردهاند این اصلاً قابل قبول نیست اگر دارید برای دکترا اپلای میکنید. چون برای دکترا تحصیلات خیلی از تجربه کاری مهمتر است. حال اینکه Publication را اول ذکر کنید یا Work Experience را این به تصمیم شما بستگی دارد. اگر مقالات قوی و خوبی دارید، اول این بخش آورده شود اگر نه سابقه کاری قویتر هست و مقالات ضعیفی دارید، ابتدا سابقه کاری را بنویسید ولی این نکته در نظر گرفته شود که Research Interest هم نزدیک Education گذاشته شود. به صورت کلی اینگونه ترتیب بندی شود که
Education
Awards and Honors
Research Interest
بعد از اینها تصمیم بگیرید که Publicationها را میخواهید قرار دهید یا Work Experience گذاشته شود و سایر موارد هم بعد از اینها ذکر میشود.
نکته دیگری هست که بخشی معمولاً اضافه میکنند Objective در حد یک یا دو جمله هدف خودشون را میگویند. نکتهای که هست این میباشد که بیشتر Objective ها خیلی کلیشهای است یعنی به عنوان مثال
Hardworking
Motivated،
Graduate Student looking for getting a Ph.D. position in Germany
خیلی کلیشه ایست. اگر واقعاً چیز خاصی دارید، بنویسید ولی اگر ندارید به نظر میرسد که چیزی در این بخش ذکر نشود بهتر است.
وبسایت:
ما اساساً به چند دلیل سراغ وبسایت میرویم. اول اینکه در CV خیلی از مواردی هست که نمیتوان در مورد آن صحبت کرد به دلیل اینکه نمیتوان از یک حد مشخص طولانیتر مطلب نوشته شود. ولی در وبسایت دست ما باز هست و مطالب زیادی میتوان آورده شود و خیلی از چیزهایی که در CV نمیشود آورد را در وبسایت آورد.
دلیل دوم، بعضی از اساتید ترس بازکردن فایلهای ایمیل شده (Attachment) را دارند مبادا که ویروس داشته باشد و به مشکل بخورند. به همین دلیل وبسایت را درست میکنیم و CV را عیناً در یکی از بخشهای آن قرار میدهیم که اساتیدی که ترس از باز کردن فایل ایمیل شده دارند بتواند CV را در وبسایت مشاهده نمایند. البته قابل ذکر است که بعضی از اساتید ترس از باز کردن وبسایت را هم دارند.
برای ساختن یک وبسایت، چند سایت اصلی هست که میتوان به صورت رایگان در آنها وبسایت ایجاد کرد، یا میتوانید در گوگل سرچ کنید How to make a free Website. مواردی ذکر میشود که شما باید ببینید کدامیک کارکردن با آن برای شما راحتتر است.
www.Gimdo.com (پیشنهادی)
این پنج سایت خیلی قوی هست و میتوان از آنها استفاده کرد ولی سایتهای بسیاری وجود دارد که شما میتوانید از قالبهای آنها استفاده و وبسایت خود را بسازید.
فرض کنید که این را انتخاب کردید و وبسایتتون را میخواهید بسازید، چه مواردی را باید در وبسایت ذکر کنید.
اول، Home Page هست که اینجا خیلی اوکی هست که عکستون را بگذارید. اگر CV شما به سیستم آمریکایی هست و عکس ندارید میتوانید اینجا عکس را بگذارید و از لحاظ گرافیکی قوی بکنید و قالبهای خوبی دارند معمولاً و زیبا هستند. در Home Page عکستون هست و یک مقدمهای در مورد شما هست که فارغالتحصیل شدید، این رشته را خواندهاید، Research Interest های شما این موارد است. این میشود بخش (Tab) اول. Tab دوم CV تون هست و همین CV که نوشتید کپی میکنید. سایر Tab هایی که میتوانید بیاورید این هست که مثلاً Publication، Research یا Papers که اگر مخصوصاً چندین Paper دارید، میتوانید عنوان مقاله را بیاورید، Abstract یا خلاصه مقاله را بیاورید، بعد یک لینک بگذارید برای دانلود که این میتواند کمک بکند به استاد تا بتواند همه مقالات شما را یکجا ببیند و بعد بتواند دانلود بکند که خیلی مفید است.
اگر مقاله ندارید، قسمت Academic Project که در CV ذکر شد را در Tab ی به اسم Projects بیاورید. پروژههایی که در لیسانس انجام دادید اگر از آنها خروجی (output) دارید یا اگر چیزی ساختید میتوانید عکسی از آن بگذارید، اگر چیزی بوده که نوشتید میتوانید Abstract آنها را بگذارید و خیلی دست شما باز هست در وبسایت هر چیزی را که بخواهید میتوانید نشان بدهید.
فرض کنید یک Presentation داشتید با پاورپوینت (انگلیسی باشد بهتر است) اسلایدهای آن را میتوان در وبسایت قرار داد حتی اگر فارسی باشد بعضی از اساتید واقعاً ممکن است وقت بگذارند و عکسهای ارائه را نگاه بکنند ببینند چی بوده و اون ارائه در چه حدی بوده است. گاهاً دیده شده که اساتید میگویند که تز ارشد را بفرستید در صورتی که تز فارسی نوشته شده است، در حالی که به استاد هم گفته میشود که تز فارسی است ولی استاد با این حال میخواهد که ببیند و واقعاً برای آنها مهم است حتی فارسی این مدارک.
بخش دیگری که در وبسایت مهم است Tabی است به نام Certificate که ما در ایران همه به دنبال Certificate هستیم. مثلاً ورکشاپ یا کنفرانسی که رفتید و Certificate گرفتید اینها را بگذارید. در کانادا و آمریکا زیاد پیگیر گرفتن Certificate نیستند و اگر شما در CV ذکر کنید که در فلان کنفرانس یا ورکشاپ بودید کسی از شما Certificate نمیخواد که حتماً اثبات شود که شما حضور داشتید ولی خب میتوان اینها را در وبسایت قرار بدهید.
یک قسمت گالری هم میتوان در وبسایت قرار داد که یک مقدار شخصیتر است مثلاً اگر در حال تدریس یا در آزمایشگاه عکسی دارید یا کارگاه و یا جایی که به نوعی بحث علمی و کنفرانسی در حال ارائه هستید میتوان عکس اینها را در قسمت گالری اضافه کرد.
آیا سایت داشتن ضروری است؟ نه ضروری نیست ولی کمک میکند که در واقع یک مقداری بهتر خودتون را به استاد بشناسانید و جدیت بیشتری دارد و حرفهایتر نشون میدهد شما را به همین دلیل نکته خوبی است. حالا به یکسری از سوالات متفرقه جواب میدهیم.
آیا برای سابقه کار نیاز هست که حتماً مدرک داشته باشیم یا بیمه شده باشد؟
خیر نیاز نیست مدرک یا بیمه برای سابقه کار داشته باشید. این موضوعاتی که صحبت میشود برای پذیرش هست، بعداً برای اقدام برای ویزا، از جایی که آنجا کار میکردید، ما همیشه پیشنهاد میکنیم که نامه Job Offer بگیرید یعنی با سربرگ همان شرکت نامه بگیرید که ایشون اینجا مشغول به کار بوده و الان میخواهد که برود و پس از اینکه برگرده ما قصد داریم او را استخدام کنیم. این برای ویزا خیلی مهم است. در بحث ویزا چیزی هست به است Employment Prospect طرف در کشور خودش (ایران) که یعنی اینکه شما شانسی برای گرفتن کار در ایران یا خیر. پس برای الان در قسمت اپلای کردن نه ولی در مورد ویزا لازم است.
اولویت بندی و فاصله تحصیلی؟
اولویت بندی بخشها را صحبت کردیم، که اگر Publicationهای شما قویتر است اول این را بگذارید ولی اگر Work Experiment شما بهتر است اول این را قرار دهید. در هر بخشی که اگر احساس میکنید که یک چیزی خیلی مهمی است و خیلی مشخص است در رزومه شما سعی کنید که بالاتر بیاورید و بیشتر به آن بپردازید.
سابقه کاری غیر مرتبط؟ به نظر من هر چیزی که غیر مرتبط هست را لازم نیست بیاورید اما یک نکتهای که وجود دارد در CV این است که میگویند از لحاظ زمانی باید CV پر باشد، یعنی شما در همان قسمت Employment و Education تون باید همه زمانها را پر کرده باشید و فاصله (GAP) بیشتر از سه ماه در آن نباشد. به همین دلیل شما تمام مواردی که کار کردید را بیاورید مخصوصاً اگر از سه ماه یا نهایتاً شش ماه طولانیتر است آورده بشود بهتر است.
لزوم استفاده از پیج Google Scholar
یک نکته در خصوص Google Scholar قابل ذکر است که اگر Publication قوی دارید و رکورد مقالاتتون خیلی خوب است پیج Google Scholar بسازید و اگر این پیج را دارید و اوکی هست اون پیج خیلی عملکرد بهتری خواهد داشت حتی نسبت به سایت. ما سایت را میسازیم برای بچههایی که خیلی Publication قویای ندارند ولی اگر چهار، پنج یا شش Publication قوی دارید و Citationهای بالایی دارید پیج Google Scholar هم میتواند خیلی کمک کننده باشد.
پست داک به همین صورت است و فقط آن بخش Publication طبیعتاً باید قویتر باشد چون برای پست داک اهمیت بالاتری دارد، همچنین بحث Teaching Experience تون اگر در دانشگاهی درس دادید، اگر TA حتی بودید میتوانید در این قسمت بنویسید.
خیلی از بچههایی که علامه حلی هستند خیلی دوست دارند که مدرسهشان را بنویسند، میتوانید بنویسید ولی چیز خیلی عرفی نیست که اطلاعات دبیرستان را بنویسند در رزومه.
اگر مقاله داشته باشیم باز هم میتوان قسمت Project را نوشت؟
بله میتوان گذاشت ولی از اهمیت کمتری برخوردار است، چون Publication خیلی از پروژه اهمیت بیشتری دارد. معمولاً ما Project را وقتی قرار میدهیم که شخص Publication Record خوبی نداشته باشد. با این حال پیشنهاد میشود که Project در CV قرار داده شود چون ممکن است یک نکتهای باشد مثلاً یک پروژه خاصی در کلاس انجام داده باشید که استاد از آن خوشش بیاید، حتی دیده شده که در مصاحبههای اسکایپ اساتید از آن پروژهها سوال پرسیدند.
کتاب شعر نوشتهام، کجای رزومه میتوانم به آن اشاره کنم؟
به نظر من در قسمت Hobbies and Interest آورده بشود بهتر است تا در قسمت Book و Book Chapters.
نکاتی که در خصوص نوشتن یک CV هست را از کجا میتوان پیدا کرد؟
بعضی دانشگاهها در خصوص CV در سایتهایشان مطالبی قرار میدهند به عنوان مثال دانشگاه مکگیل یا دانشگاه Pen. State، یا خود دانشجو میتواند در گوگل سرچ کند Best Tips on CV.
به تفاوت CV و رزومه دقت کنید چون دانشگاهها یک بخش Career Centre دارند و در این بخش به دانشجوهای خودشون کمک میکنند که زمانی که فارغالتحصیل شدند چطوری کار بگیرند. حواستان باید باشد که آن اطلاعاتی که در آن بخش مطالعه میفرمایید مربوط به رزومه نباشد، و برای CV گفته شده باشد. بیشتر دانشگاهها به صورت مفصل در مورد رزومه هم در سایتهایشان توضیح دادهاند.
در خصوص سابقه سربازی چیزی در CV ذکر شود؟
سربازی را اگر به صورت پروژهای انجام دادهاید و میدونید که جایی که انجام دادهاید احیاناً برای گرفتن ویزا به مشکل بر نمیخورد بیاورید در CV و در بخش Work Experience تون یا اگر بحث آکادمیک باشد، در بخش Academic Experience آورده شود و خوب است.
اسم درسهایی که پاس کردیم را بیاوریم یا نه؟
همه درسها که طبیعتاً نه، ولی یک بخش به نام Selected Courses داشته باشید، بعد از Education خیلی کوتاه، لیستی از دروسی که پاس کردید و نمرهتان در آنها خوب شده است را بنویسید، سه تا پنج درس ذکر شود و خیلی شلوغ نشود ولی دروسی که مرتبط بودند با Research Interest شما و اینکه نمره خوبی هم در آنها آوردهاید.
ترجمه کتاب را بیاوریم؟
ترجمه کتاب را در همان قسمتی که جدا کردیم مثلاً Journal Publication ، Conference Proceeding و Book Chapters، یا مثلاً در انتها Book Translation. آنقدر ارزش ندارد ولی بیاورید در CV.
آیا Cover letter را در CV باید قرار داد؟
Cover letter را داخل CV نباید قرار داد، هر کدام جدا باید باشد.
آیا برای مقالات کنفرانسی میتوان Submitted یا Under Revision نوشت؟
اگر برای کنفرانس هست میتوان به عنوان همان کنفرانس آورده شود چون Publication برای کنفرانس در آمریکا یا کانادا حداقل Reject نمیشود. چون مثلاً Abstract را که Submit میکنید در واقع Pier Reviewed حساب نمیشود اگر Pier Reviewed باشد که بخواهد در Proceeding آن کنفرانس چاپ شود ممکن است که ویرایش بخورد، فرق میکند کنفرانسها. ولی بیشتر کنفرانسها به این شکل هستند که شما Abstract را میفرستید و قبول میکنند و یا ارائه یا پوستر میگذارید و گاهاً Paper کامل شما را چاپ میکنند، اگر چاپ میکنند میتوانید بگویید که Submitted to …. همانطور که برای ژورنال میگویید ولی در قسمت کنفرانس.
چطور درسهایی که دوباره برداشته شدهاند را در CV توضیح و جبران کنیم؟
لازم نیست در مورد اینها صحبت کنید، اگر درسی را افتادهاید تا سه درس که چیز نرمالی هست و لازم به توضیح و توجیح نیست. اگر هم که برداشتید که معدل را بالا ببرید خب این هم لازم به توضیح نیست.
در خصوص گپ تحصیلی چه چیزی نیاز هست که در CV گفته شود؟
برای گپ تحصیلی در SOP توضیح میدهیم و در CV توضیح خاصی در این خصوص داده نمیشود.
آیا نوشتن کارآموزی در CV نیاز هست؟
بله حتماً کارآموزی را در قسمت Work Experience ذکر شود به عنوان Internship و توضیحات کامل هم با استفاده از Action Verbs بدهید که چه چیزهایی را آموختید.
تدریس در هنرستان را ذکر کنیم؟
بله.
در قسمت Selected Courses چند درس را میتوان ذکر کرد؟
در این بخش پنج، شش و نهایتاً هفت درس مناسب میباشد.
عضویت در تیمهای ملی ورزشی را در کدام قسمت بنویسم؟
میتوان در قسمت Activities در انتهای CV میتوان آورده شود، حالا غیر از Hobbies میتوانید این بخش را اضافه کنید.
من کار پژوهشی خاصی را انجام ندادهام، چیکار میتوانم بکنم برای این بخش در CV؟
اگر کار پژوهشی خاصی را انجام ندادید، در واحدهایی که پاس کردید، پروژههای کلاسی یا تحقیق کلاسی که آخر ترم باید به استاد ارائه میدادید را در بخش Academic Project ذکر کنید بهتر از این است که خالی باشد این بخش Research.
من یک درس را افتادهام آیا شانسی برای گرفتن پذیرش دارم؟
اصلاً نگران این نباشید که یک درس را افتادید و بخواهند شما را Reject کنند.
معدل ارشد اگر پایین باشد، میتوان در CV ذکر نشود؟
به نظر من اگر زیر سه است که واقعاً ننویسید، ولی اگر بالای ۲/۳ یا ۳/۳ هست بنویسید. چون خیلی از حداقلهای معدل برای ارشد ۵/۳ است و البته رنجهای مختلفی دارد، برای لیسانس معمولاً ۳ هست و برای ارشد ۵/۳ یا ۲/۳ است. اما اگر زیر سه هست معدل، قطعاً ننویسید.
اگر بین فوق لیسانس و پذیرش دکترا سابقه کار مرتبط پنج ساله داشته باشم آیا گرفتن فاند امکان دارد؟
بله مشکلی ندارد. گپ تحصیلی تاثیری در گرفتن فاند نخواهد داشت و تنها تاثیر آن روی روند ویزا خواهد بود که باید به نوعی توجیه شود.
در خصوص دو سال فاصله به دلیل سربازی بین لیسانس و پذیرش مقطع بعدی چه چیزی باید گفته شود؟
گپ ناشی از سربازی خود به خود توجه هست و نگرانی نباید در این خصوص داشته باشید.
دستاوردهای کاری را در کدام قسمت میتوان وارد کرد؟
دستاوردهای کاری را میتوان در قسمت Projects یا اگر مثلاً جایزهای گرفتید میتوانید در قسسمت Awards and Honors نوشته شود.
اگر حوزه تحقیق، متفاوت باشد با چیزی که میخواهیم اقدام بکنیم، این تفاوت بد نیست؟
اگر publicationی دارید حتماً آورده شود حتی اگر در زمینه دیگری میخواهید اپلای کنید. به این دلیل که اساتید در وهله اول دنبال این هستند که ببینند شما توانایی انجام Research و چاپ کردن مقاله را دارید. حالا اگر این توانایی را داشته باشید در موضوعی، اگر موضوع عوض بکنید باز آن توانایی شما که از بین نرفته است، زیرا Skillهایی که به شما این توانایی را میدهد که مقاله چاپ بکنید خیلی مهم نیست که مثلاً در این موضوع خاص است یا در گرایش دیگری است. مهم اصل کار است که شما ببینید چگونه اساس کار را به جلو ببرید و به نتیجه برسید. اینکه تفاوتی وجود دارد اشکالی ندارد و پیشنهاد میشود که هر چیزی که در موارد مختلف و Research Interest های متفاوت انجام دادید هم آورده شود.
اگر ارشد خوانده باشیم و بخواهیم ارشد مجدد اقدام بکنید در قسمت Education چی باید نوشت؟
دو حالت دارد: اول اینکه از ابتدا شما کلاً میگویید که ارشد نخوندید و در CV گفته نمیشود و در آینده هم هیچ صحبتی از آن نمیکنید.
حالت دوم اینکه میخواهید بیارید در CV که ارشد خواندهاید، بعداً که سفارت رفتید هم میگویید که ارشد خوانده اید همه چی را میگویید. این CV باید یک CV باشد، دقت فراوان بکنید که اگر دارید برای آمریکا اپلای بکنید و رشته شما مرتبط است به رشتههای حساس به هر نحوی مرتبط است به نفت و گاز، انرژی هستهای و به هر چیزی و به هر نحوی که قرار است مرتبط بشود همینجا حذف کنید، مثلاً مقالهای داشتید که نفتی است، قطعاً این مقاله را در CV ذکر نکنید، درست است مقاله خیلی تاثیر دارد ولی اگر برای آمریکا در حال اقدام هستید این مقاله را از CV حذف کنید و در این فکر نباشید که من برای دانشگاه این CV را میفرستم و بعد که سفارت رفتم این مقاله را حذف میکنم! شما نمیتوانید CV را عوض بکنید، چون زمانی که سفارت رفتید معمولاً یکی از سوالاتی است که همیشه میپرسند این است که آیا این CV همان CV است که با آن اپلای کردی؟ اگر بگویید آره، افسر سفارت میگوید باشه و من چک میکنم و ایمیل میزند به دانشگاه تا ببینه CV که باهاش اپلای کردی چی هست، زیرا همه اطلاعات شما در آنجا هست و حتی ممکن است به Supervisor شما ایمیل بزند یا به Graduate School ایمیل بزند. اصلاً معلوم نیست که چیکار میکنند که اگر متفاوت باشد که قطعاً Reject هستید. اگر هم بگید که آره عوض کردم که همون لحظه شما را Reject میکنند. به همین دلیل اصلاً CV خود را عوض نکنید. و از همین الان این مطلب در ذهن شما باشد که همین یک CV را تا انتها خواهید داشت.
منظور از گپ تحصیلی چیست؟
منظور فاصله زمانی است که از مقطه قبلی فارغالتحصیل شدید تا زمانی که الان میخواهید مقطع جدید را شروع بکنید. مثلاً سال ۹۲ از مقطع لیسانس فارغالتحصیل شدید و این مدت را سر کار بودید یا کار دیگری میکردید و الان در سال ۹۸ میخواهید شروع بکنید به تحصیل در مقطع فوقلیسانس که این یعنی ۶ سال گپ تحصیلی دارید.
یک مقطع تحصیلی را شروع کردم ولی تا انتها ادامه ندادم، و دوباره یک مقطع دیگری را شروع کردهام آیا میتوان این مورد را در CV ذکر کرد؟
بله میتوان این را در CV ذکر کنید ولی اگر احساس میکنید که کمک کننده هست آوردن این مطلب در CV بنویسید ولی اگر حس میکنید که کمکی نمیکند ننویسید، اما این را در Application Form ها از شما میپرسند که هر مدرکی یا دانشگاه و موسسه و کالج (Post-Secondary) گفته میشود و هر تعداد واحدی که پاس کردهاید فارغ از اینکه مدرکی گرفتید یا خیر بیارید. شما در اون فرم این حالت را میآورید و گپ تحصیلی را هم پر میکند. ولی در خود CV که میخواهید بفرستید اگر دوست دارید و احساس میکنید که مرتبط هست بیاورید ولی اگر نه که چیز مهمی نیست.
فقط دو مدرک نرم افزاری دارم، کم نیست؟
دو مدرک نرم افزاری خیلی مهم است، دو تا نرمافزار خیلی است، در خارج از ایران چون نرمافزار گران هست، دانشجوها خیلی به اینها دسترسی ندارند که یاد بگیرند. در ایران از این لحاظ خوب است که دسترسی به نرمافزار زیاد است و میتوان یاد گرفت و بچهها مثلاً هفت نرم افزار بلد هست، این تعداد نرمافزار را هم استاد بلد نیست. به همین دلیل دوتا نرمافزار چیز کمی نیست.
نکته دیگر اینکه بیشتر از نرمافزار، چون در خارج از ایران گران هست ممکن است یک دانشگاهی آن نرم افزاری که شما میخواهید را نداشته باشد البته یک سری نرم افزارها هست که خیلی عرف هست مثل ABAQUS و خیلی رشتههای مختلف استفاده میکنند و تقریباً همه دانشگاهها دارند. یا مثلاً Comsol اساس مدلینگ هر رشته مهندسی و علوم پایه است، این را بلد باشید حتماً به درد میخورد. ولی نرم افزارهایی که تخصصیتر میشود شاید دانشگاهی که دارید اقدام میکنید اصلاً آن نرمافزار را نداشته باشد و واقعاً به درد شما نخورد، ولی نرمافزارهای اصلی را خیلی مهم است و باید یاد بگیرید، ولی چیزی که اهمیت آن بیشتر است بخصوص برای رشتههای علوم پایه و مهندسی زبان برنامه نویسی است. زبانی مثل Python یا C یا C++ یا متلب باید حداقل بلد باشید و خیلی میتواند که تاثیر داشته باشد.
برای ارشد اپلای کردن نوشتن عنوان موضوعی که کار میکنیم چقدر تاثیر دارد؟
عنوان اگر منظورتون موضوعی هست که در لیسانس به عنوان پروژه لیسانس کار کردید باید بیاورید خب در قسمت Education که عنوان را میآورید که لیسانس فلان دانشگاه، تاریخ فارغالتحصیلی، عنوان تز، اسم استاد راهنما، معدل را میآورید و احیاناً اگر Honors هم دارید میتوانید در این قسمت آورده شود.
بعضی از بچهها در رزومهشان مینویسند این است که نوشته میشود Bachelor with Honors که ما در ایران همچین چیزی نداریم. حالا این چی است؟ در استرالیا، آمریکا و کانادا و اروپا (در انگلستان)، شما وقتی میخواهید یک درس دانشگاهی را بردارید (به عنوان مثال ریاضی ۲)، همان زمان که انتخاب واحد میکنید Calculus II هست، یا اینکه Calculus II with Honors است. یعنی از ابتدا درس فرق میکند. گاهاً کلاسها یکسان است ولی امتحانها فرق میکند و گاهاً کلاسها هم فرق میکند. یعنی اساساً آن With Honorsی که برمیدارید درس خیلی سنگینتر است و امتحانش متفاوت هست و در آن نمره گرفتن سختتر است. حالا اگر از یک تعدادی بالاتر دروس را With Honors بردارید مدرک شما به With Honors تغییر میکند به همین دلیل ما در ایران نداریم.
چیز جدیدی که الان آمده بحث Minor است، همانطور که میدانید شما یک Major دارید مثلاً مهندسی صنایع و یک Minor میتوانید بخوانید، که دانشگاه شریف از قدیم داشت. الان یک سری دانشگاهها این مورد را آوردهاند به اسم کَهاد، که ظاهراً همان Minor است که شما ۲۰ یا ۳۰ واحد از یک رشته دیگر پاس میکنید و Minor آن رشته را به شما میدهند. این برای اپلای کردن خیلی خوب است و شما باید دودوتا چارتا بکنید ببینید که آیا آن زمانی که برای Minor میگذارید (چون احتمالاً یک سال درس شما عقب میافتد) میارزد یا خیر؟ این خیلی مهم است که این را در نظر بگیرید. Minor داشتن خیلی مهم است مثلاً فرض کنید مهندسی مکانیک خواندهاید و ارشد MBA میخواهید بخوانید، یک Minor مدیریت یا اقتصاد خیلی به درد شما میخورد و خیلی در رزومه شما میتواند تاثیر داشته باشد. اما نگاه بکنید ببینید آیا میارزد که یک سال احتمالاً بیشتر بمونید و آن را بخونید یا نه این را در ذهن خود داشته باشید.
CV برای رشته معماری چگونه است؟
رشته معماری CV خاصی ندارد به همین صورت است ولی یک پورتفولیو دارد که باید ارائه بدهید.
آیا میشود همراه CV خود، Cover Letter را هم فرستاد؟
بستگی به جایی هست که دارید اقدام میکنید دارد اگر در آمریکا و کانادا دارید مکاتبه میکنید همان متن ایمیل در واقع میشود Cover Letter اما در اروپا اگر دارید برای استادی اپلای میکنید معمولاً Cover Letter جداگانه میخواهند یا اگر برای موقعیت دکترا در اروپا دارید اقدام میکنید آنها معمولاً Cover Letter میخواهند که داستان متفاوتی دارد.
تجربه آزمایشگاه را در کدام بخش قرار بدهیم؟
تجارب آزمایشگاهی را میتوان در قسمت Experience قرار بدهید یک بخش Laboratory Experience یا اینکه در بخش Skills آورده شود تحت عنوان Laboratory Skills .
و برای بعضی از رشتهها آزمایشگاه خیلی مهم است.
اگر پروژه پایانی کارشناسی و پایاننامه ارشد در یک راستا و کاملاً مرتبط باشد آیا مفید است؟
بلی، مفید است ولی اینجوری نیست که اگر غیر مرتبط باشند خیلی اتفاق عجیبی افتاده است. اگر الان دارید پروژه پایاننامه را انتخاب میکنید، چیزی که واقعاً دوست دارید را انتخاب بکنید چون خیلی مهم است و میخواهید یک سال از زندگی خود را برای آن صرف کنید.
اگر بخواهیم برای مستر در رشتهای غیر از رشته خودمان اپلای کنیم باید رزومه به رشته مورد نظر نزدیک باشد یا فرقی نمیکند؟
طبیعتاً بله فرق دارد. اگر رزومه را آماده کرده باشید برای رشته هدف شانس بیشتری خواهید داشت. البته این بحث تغییر رشده بسیار مفصل است.
به نظر شما برای ارشد هم باید به اساتید ایمیل بزنیم و CV بنویسیم؟
بله برای آمریکا و کانادا، ولی برای اروپا خیر به این گونه نیست.
وبسایت برای رشته معماری چطور باید باشد؟
وبسایت برای رشته معماری باید یک Tab پورتفولیو هم اضافه داشته باشد. چون پورتفولیوها معمولا چون حجیم هستند نمیتوان Attach کرد و شما پورتفولیو را اگر در وبسایت قرار دهید خیلی بهتر است به همراه لینک در CV و دسترسی راحتی به آن دارد.
مدت زمانی که برای زبان آیلتس خوانده شده است گپ حساب میشود و باید برای آن صحبت کنیم یا خیر؟
مدت زمانی که برای آیلتس خوانده میشود گپ حساب میشود ولی این مدت زمان چقدر است، شش ماه یا یک سال است که خیلی مهم نیست، گپ زمانی مهم میشود که مثلاً سه یا چهار سال باشد این توجیح درست حسابی نیاز دارد.
شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با رشته میتواند مفید باشد؟
بله قطعاً
منظورتون از مقاله قوی Impact چند است؟ هفت مقاله ISI داشته باشیم CV خوبی هست؟
شما نگویید که Impact Factor چند، باید بگویید که Q1 یا Q2 یا Q3 … . بسته به رشته Impact Factor ها فرق میکند ولی اگر Q1 و Q2 باشد خیلی عالی است و اگر مقالات شما Q1 یا Q2 هست که قوی محسوب میشود.