ده نکته برای ایمیل زدن به اساتید اپلای
نکات نوشتن ایمیل برای اساتید خارجی

ایمیل زدن به استاد برای پذیرش
ارسال ایمیل به استاد برای اپلای و پذیرش تحصیلی، یک اقدام تعیین کننده برای اپلای است. حتی دانشگاه هایی که اجباری برای ایمیل زدن به اساتید را تعیین نکرده اند هم در اپلیکیشن فرم خود میپرسند که آیا سوپروایزر انتخاب کرده اید؟ یعنی استاد خارجی قبول کرده است که سوپروایزر شما باشد؟ پس قطع به یقین این موضوع نوشتن ایمیل انگلیسی به استاد برای پذیرش خیلی مهم است. البته با حضور خیلی پررنگ اساتید ایرانی در دانشگاه های خارجی، ممکن است بخواهید ایمیل زدن را به زبان فارسی پیش ببرید که این یک اشتباه فاحش است. از طرفی هم نوشتن جواب ایمیل به اساتید خارجی هم دارای اهمیت زیادی هست، هم از جنبه سریع پاسخ دادن و هم اینکه بتوانید تمام ابعاد مکاتبه در خصوص پروژه پذیرش تان را به شکل خیلی محکمی پیش ببرید.
در این بخش از آموزش های مرتبط با اپلای ابرود وب سایت پی اچ در پروپوزال، یک سری نکات مربوط به نگارش ایمیل اولیه اپلای دکتری یا مستر را بررسی میکنیم. این آیتم ها فقط نمونه ای از خروار هستند که باید در نظر گرفته شوند. از طرفی هم ممکن است با توجه به نوع پروژه پذیرش تحصیلی، ساختار متفاوتی از ایمیل زدن به اساتید نیاز باشد.
تصور کنید رزومه ای خوب آماده کرده اید، استاد مورد نظرتون رو پیدا کرده اید، خوش شانس بودی که استاد مورد نظرت ایمیلت رو بخونه پاراگراف اول رو میخونه و ایمیلت رو پاک میکنه و میره بعدی، برای اینکه این اتفاق نیفته باید چیکار کنید ؟
ایمیل اول به استاد خارجی دیدگاه اولیه مثبت یا منفی ایشان به شما را تعیین میکند
نوشتن عنوان ایمیل
عنوان ایمیل مکاتبه با استاد باید جذاب و منطقی باشد. برای عنوان ایمیل استانداردی وجود دارد. بعضی از اساتید داخل سایتشون یه استانداردی معرفی میکنند برای عنوان و میگن بر اساس این استاندارد عنوان بنویسید. دلیل این کار این هستش که میخوان دانشجوهایی که سایتشون رو چک نمیکنند و ایمیل میزنند و دانشجوهایی که میرن سایت رو چک میکنند و بعد ایمیل میزنند رو از هم تفکیک کنند.
متن ایمیل مکاتبه با اساتید
متن ایمیل به صورت استاندارد دارای سه پاراگراف و پنج بخش است. ایمیل زدن به اساتید خارجی به قدری مهم هست که حتی دوستانی که در خودشان تحصیل کرده مقاطع رشته زبان انگلیسی هستند ممکن است با ریزنکات آن آشنا نباشند و از یک فرد دارای تجربه و آگاهی کمک بخواهند. اما با در نظر گرفتن نکات اساسی و مطالعه همه جانبه Requirement های دانشگاه و اساتیدش، به راحتی میتوان طی لااقل دو روز یک متن ایمیل خوب برای اساتید نوشت. این متن هر باری که برای هر استاد ارسال میشود باید شامل تغییراتی باشد که زاییده ریسرچ اینترست های دانشگاه و استاد است.

معرفی متقاضی پذیرش تحصیلی
معرفی خودتون هستش. ویژگی های خودتون رو میگید. مدرک دانشگاهی رو به صورت کامل توضیح میدین. تصویری که خودتون دوست دارین رو نشون میدین. هر چی ویژگی خوب دارین رو تو این بخش باید مطرح کنید. بیشتر برای خودنمایی هست.
نوشتن Research Interest
اینکه به چه چیزهایی علاقه دارین. سلیقه خودتون رو مطرح میکنید. نه خیلی کلی باید موضوعات رو مطرح کنید و نه خیلی جزیی. بخش مورد علاقه استاد رو حتما اشاره کنید.
مطالعه Research Statement استاد
این علامت رو به استاد میدین که من پیگیر کارهای شما بودم و از ریسرچ استیتمنت شما آگاهم. یه نگاهی به مقاله های شما انداختم. رفتم خوندم مقاله های شما رو. همین طوری ایمیل نمیزنم. تو رو انتخاب کردم و دارم بهت ایمیل میزنم.
توانایی های اپلای کننده
ویژگی های خودتون رو مطرح میکنین. این نرم افزار رو بلدم. روی این موضوع کار کردم. باید استاد رو قانع کنید که چه کاندیدای مناسبی هستین واسه گروهش.
فایل رزومه CV
در ایمیل زدن به استاد و در همان ایمیل اول باید رزومه را ارسال کنید. نوشتن رزومه باید دقیقا متناسب با ریسرچ اینترست استاد باشد. از طرفی میتوانید به یک یا دو مقاله یا کتابی اشاره کنید که در حال نگارش آن هستید!
نوشتن Research Proposal
بعضی از اساتید دانشگاه های خارجی در پروفایل خود دقیقا ذکر میکنند که من دانشجوی دکتری یا کارشناسی ارشد قبول میکنم. اگر کسی مایل هست، رزومه و Research Proposal بفرستد. پس ما فرصت دیگری نداریم که از ایشان موضوع بگیریم برای ریسرچ پروپوزال و هفته ها صبر کنیم برای نوشتن Research Proposal. در نتیجه ریسرچ پروپوزال اپلای ما باید آماده باشد قبل از هر چیزی. که البته مهمتر از آن داشتن CV است. چون درخواست نوشتن Research Proposal در 60 درصد مواقع ممکن است لحاظ شده باشد؛ اما ارسال رزومه همیشگی است.
تبیین نوع درخواست اپلای
بخش خواهش کردن از استاد هستش. چه موقعیتی دارین؟ اگه جایگاه خالی برای کارشناسی ارشد یا دکترا دارین این رزومه من هستش خدمت شما که به این ایمیل ضمیمه شده است.
در نهایت یک تشکر ساده کافی هستش. امضای خود دانشجو لازم هستش. اینکه از کدام دانشگاه و کدام دانشکده هستین هم نیاز هستش که ذکر بشه.