اپلای مهندسی انرژی آمریکا

فوق لیسانس صنایع / مدیریت سیستم و بهره وری ام / قصد اپلای مهندسی انرژی در آمریکا دارم / آیلتس ۶ و نیم دارم / یک مقاله کنفرانس دو سال پیش چاپ کردم / یک کتاب هم شریکی با استادم ترجمه کردیم که اون هم در زمینه مدیریت انرژی های پایدار هست و بحث هایی از برق و کانورتورها و باطری های خورشیدی درش هست / دروس مندرج مهندسی انرژی رو که در سایت دانشگاه دیدم از یه جنبه هایی با دروس مهندسی صنایع مشترک بود اما تفاوت های زیادی هم داره/ با شرایط من و رزومه معمولی که دارم چطور میتونم اقدام کنم برای اپلای ابرود دکتری PhD این رشته؟ / فاند هم میتونم اقدام کنم؟ / ضمنا معدل فوق لیسانس ام ۱۶ و هفتاده / دانشگاه های تاپ رو بیشتر انتخاب کنم یا سراغ متوسط ها هم برم / بازار کار این رشته چطوره؟ / من یک ریسرچ پروپوزال طبق کتابی که ترجمه کردم نوشتم البته با همکاری استادم ..

بازار کار مهندسی انرژی

سوال های متفاوت فوق، پیامی بوده که یکی از دوستان برای اپلای PhD Apply Abroad دکتری مهندسی انرژی در آمریکا ارسال کردند. باید عرض کرد که مهندسی انرژی هم در حال حاضر و هم در سال های آینده بازار کار خیلی خوبی خواهد داشت. چون بحث انرژی از مباحث روز دنیاست و خیلی از درگیری های فکری و دغدغه ها و سیاست گذاری و خط مشی های بین المللی رو به خودش اختصاص داده. بخصوص انرژی از منظر آب و برق و باطری های خورشیدی فتوولتائیک که اشاره کردید.

معدل لازمه اپلای مهندسی انرژی

معدل نزدیک به ۱۷ شما معدل نسبتا مطلوبی هست اما ریز نمرات و حد مطلوب نمره ای که در دروس اساسی مرتبط با مهندسی انرژی کسب کردید هم خیلی مهمه. گرچه شما مهندسی صنایع رو در مقطع کارشناسی ارشد گذروندید اما باید لیست دروس رشته مهندسی انرژی رو از دانشگاه مد نظر بیابید و بررسی کنید. البته در مقطع لیسانس و هم فوق لیسانس مهندسی صنایع، هم پوشانی هایی برای مهندسی انرژی هست؛ که اگر در اون دروس قوت داشته باشید، شانس داوری ادمیشن کامیتی بیشتر میشه

بررسی رزومه برای اپلای مهندسی انرژی

داشتن ترجمه یک کتاب در رزومه، حالت متوسط به بالایی برای اپلای ایجاد میکنه، ضمن اینکه مقاله کنفرانسی شما (که البته اشاره نکردید فارسی بوده یا انگلیسی؛ و اینکه در چه کنفرانس ارائه شده) اگر محتوا و سطح کیفی بهینه ای داشته باشه هم قابل تاکید هست؛ سعی کنید اگر مقاله تون فارسی هست، به انگلیسی آکادمیک ترجمه اش کنید (در ترجمه مقاله تون میتونید به بخش جملات آکادمیک نگارش پلن وب سایت Phd-proposal هم مراجعه کنید)

اقدام برای فاند رشته مهندسی انرژی در مقطع دکتری غیر مستقیم

Energy Engineering PhD Apply Abroad for 2021

برای اپلای غیر مستقیم مقطع دکتری معمولا فاند خیلی کم تعلق میگیره، ضمن اینکه رشته فوق لیسانس شما هم نسبتا نامرتبط هست. اما بعد از پذیرش تحصیلی، میتونید طی شرایطی که در دانشگاه خارجی مورد نظر حاکم هست، شانس تون رو برای حمایت های مالی و فاند امتحان کنید. که نظایر زیادی هست دوستان پذیرفته شده مهندسی انرژی در دانشگاه های خارج کشور تونستند پارشیال فاند اخذ کنند.

ویزای آمریکا مهندسی انرژی

نکته ای که اصلا در سوالات اشاره نشده بود این هست که برای آمریکا معمولا رشته های مرتبط با نفت اصلا ویزا صادر نمیشود. گرچه رشته های مشابهی هست که متقاضیان اپلای کرده اند و پس از عزیمت، رشته تحصیلی خودشون رو به مهندسی نفت تغییر دادن. که البته این موارد همیشه با ابهام همراه بوده و بستگی به شرایط داره. این در شرایطی هست که شما بخواید مهندسی انرژی در شاخه نفت رو بولد کنید و یا نوشتن ریسرچ پروپوزال Research proposal تون را با اشاره به نفت پیش ببرید. بهتره اشاره ای به زمینه و رویکرد نفت در مقاصد تحصیلی تون نداشته باشید کلا؛ و بحث رو به همون حیطه انرژی های پایدار، توسعه پایدار، باطری های خورشیدی مرتبط کنید. البته سیستم و بهره وری و هزینه یابی انرژی و مانند اون در مهندسی انرژی خیلی دخیل هست و اگر طی زمانی که قصد اپلای دارید بتونید یک مقاله هم در این راستای ترکیبی بنویسید خیلی به فرآیند اپلای ابرود تون کمک میکنه. برای وقت سفارت به نحوه نوشتن Research proposal تان توجه خاصی داشته باشید که حساسیت برانگیز نباشد؛ چون متاسفانه هم در زمینه مهندسی نفت و هم در زمینه هایی که به انرژی هسته ای مرتبط باشد، شرایط اخذ ویزا با سخت گیری های بی ربط مواجه است.

انتخاب دانشگاه طراز اول یا متوسط

بی شک مهندسی انرژی یکی از بهترین رشته های مهندسی برای اپلای ابرود است؛ همچنین دکتری مدیریت انرژی هم در همین سطح از اعتبار قرار دارد. کلا در دانشگاه های امریکا، کانادا، آلمان و استرالیا، معنای طراز اول یا متوسط زیاد طرح نمیشه. چه بسا خیلی از دانشگاه های رده متوسط به پایین این کشورها، خودشون در رنکینگ بسیار بالای جهانی هستن؛ بنابراین، برای افزایش شانس اپلای تون با فاند یا بورسیه بهتره سراغ دانشگاه های با طراز پایین تر برید که در عوض احتمال حمایت مالی بیشتری داشته باشن؛ از نظر اینکه بتونید راهنمای حل تمرین دروس باشید در دانشگاه یا فرصت های دیگه همکاری علمی بیابید.

اهمیت نوشتن Research proposal

ورای اهمیت رزومه، نوع مکاتبات با اساتید و دانشگاه، SOP و ریکام، نوشتن Research proposal را میتوان نقطه عطف پذیرش در مهندسی انرژی تلقی کرد. همچنین در این رشته، اخذ ویزای امریکا برای تحصیل در مهندسی انرژی نیز نیاز به ارائه ریسرچ پلن در سفارت دارد. لذا پلنی که بتواند هوشمندانه ایده ها را با در نظر گرفتن آنچه که باعث رد و ریرجکت ویزا خواهد شد، نشان دهد، میتواند تاثیر و اهمیت بسیاری در پذیرش تحصیلی ایفا کند.