زمان بندی اپلای دانشگاه امریکا کانادا

زمان اپلای، ددلاین اپلای پاییز 2021، زمان شروع اپلای و ارسال اپلیکیشن ها

اینکه چه زمانی اپلای کنیم و روند اپلای را طی کنیم خیلی مهمه در این نوشتار زمان مناسب برای اپلای دانشگاه های کانادا و امریکا مورد بحث قرار گرفته

زمان بندی اپلای چه برای ترم زمستان یا ترم دیگر و اینکه اساسا ددلاین یعنی چه در اقدام به اپلای دانشگاه های خارجی کشورهای مختلف مهم است؛ حال چه برای آلمان، کانادا، استرالیا، هلند، فنلاند یا لهستان باشد، اینها هر کدام دارای ددلاین و زمان بندی بخصوص خود هستند که باید توجه شود و از پیش، مدارک و شرایط بررسی شود تا یک اپلای موفق صورت گیرد. در این بخش، در مورد ددلاین و زمان بندی اپلای پاییز ۲۰۲۱ امریکا و کانادا بررسی هایی انجام میدیم. خلاصه اینکه، اینکه چه زمانی اپلای کنیم و روند اپلای را طی کنیم خیلی مهمه در این نوشتار زمان مناسب برای اپلای دانشگاه های کانادا و امریکا مورد بحث قرار گرفته

گام های اپلای دانشگاه خارجی

در عمل، بهترین زمان برای شروع پروسه اپلای یکسال قبل از شروع تحصیلتون است، یعنی زمانی که در آن هستید. قدم اول نوشتن CV و وب سایت شخصی شما می­باشد، در August زمان مناسبی است. اگر از قبل CV و وبسایتتون را درست کردید که خیلی عالی است؛ اگر نه الان می توانید این کار را بکنید چرا که تا شروع مکاتبات تقریباً یک ماه فرصت دارید و زمان مناسبی است. موقع مکاتبه با اساتید CV را حتماً باید ضمیمه کنید. وبسایت داشتن الزامی نیست اما خیلی کمک می کند در جواب مثبت گرفتن از اساتید؛ توصیه می کنیم که داشته باشید چون یکسری مواردی که به صورت تیتر وار در CV شما هست مثل Educational History، مقالات، چکیده مقالات، مهارت هایی که یاد گرفتید، Certificate ها، توضیحات اینها را می توانید در وبسایت خود بیاورید. همچنین توضیحی که در Bio راجع به خودتون می دهید را نیز می تواند خیلی مثبت باشد در مکاتبه با اساتید. توصیه ما این است که این کار را انجام دهید.

مکاتبه و ایمیل به استاد دانشگاه خارجی برای پذیرش اپلای

قسمت بعدی، بحث مکاتبه با اساتید یا آموزش دانشگاه خارجی برای پذیرش اپلای دکتری یا ارشد است. این بحث یکی از نکات مهم و قسمت های مهم پروسه اپلای است. بهترین زمان برای شروع مکاتبات، سپتامبر (September) یعنی اواخر آگوست (August)  و اوایل سپتامبر (September) است. حالا چرا این زمان، زمان خوبی است؟ علت آن این است که ترم تازه شروع شده است و اساتید سرشان خلوت تر است و درگیر پروژه و امتحانات نیستند و اگر هم سفر بودند برگشتند و در دفتر کارشون ایمیل هایشان را چک می کنند و سرشان خلوت است و می توانید جواب های خیلی خوبی بگیرید. به نظر می رسد تایم  بهینه مکالمات سه یا چهار ماه سپتامبر (September)، اکتبر (October)، نوامبر (November)، دسامبر (December) است. یعنی زمان هایی که قبل از ددلاین بیشتر دانشگاه ها هست و در این زمان اساتید شاید هنوز دارند دانشجوهایشان را بررسی می کنند و دانشجو نگرفتند و زمان خوبی است که بتوانید نظر اساتید را جلب کنید. البته این به این معنی نیست که اگر دیرتر هم با اساتید مکاتبه کردید مثلاً در ژانویه (January)، فوریه (February) یا مارچ (March) مکاتبه کردید نتونید جواب خوب بگیرید که منجر به پذیرش با فاند بشود، خیر! ممکن است در آن زمان ها هم جواب های خوبی بگیرید. ولی بهترین زمان این چهار ماه سپتامبر تا دسامبر است.

انگیزه نامه اپلای یا موتیویشن لتر

نکته بعدی انگیزه نامه است یا Motivation Letter نام برده می شود، Statement of Intent گفته می شود، Statement of Purpose و حتی Personal History Statement هم گفته می شود. نکته ای که هست این می باشد که از الان شروع به نوشتن آن بکنید. خیلی مهم است که اصلاً انگیزه شما از ادامه تحصیل و ورود به آن مقطع و چرا می خواهید به آن دانشگاهی که با استادش مکاتبه کردید ورود کنید و دلیل آن چی هست، باید در انگیزه نامه نوشته شود. یکی از مواردی که خیلی دقیق چک می کنند و در مورد شما قضاوت می کنند و در ارزیابی شما خیلی تاثیرگذار است، این انگیزه نامه می باشد.

بازبینی و ویرایش موتیویشن لتر

Motivation Letter

از الان که وقت دارید شروع به نوشتن بکنید و بارها و بارها بازبینی و اصلاح کنید؛ با افرادی که تجربه داشتند و قبلاً اپلای کردند، بدید بخوانند و نکاتی که ممکن است از دید آنها باشد که در انگیزه نامه شما خیلی مثبت باشد و دیگر تا ددلاین دانشگاه خیال شما راحت است که این انگیزه نامه را انجام داده اید.

توصیه نامه اساتید

Recommendation Letter

قسمت بعدی، توصیه نامه اساتید شما ریکامندیشن می باشد. از الان با اساتید صحبت کنید و در جریان قرار دهید که می خواهید اپلای کنید. این طور نباشد که قبل از ددلاین دانشگاه تازه به آنها بگویید که مثلاً سه روز قبل از ددلاین به استاد بگویید، خب استاد ممکن است که وقت نکند و این در کیفیت Recommendation Letter ی که به شما می دهد ممکن است دخیل باشد. به همین دلیل از الان بگید تا آماده باشند و اگر متن یا نکته ای بخواهند بگویند که از الان آماده کنند و دیگر دقیقه ۹۰ نشود. چون اساتید معمولاً زمان های محدودی دارند و شاید وقت نکنند و اگر از الان بدانند که می خواهید اپلای کنید خیلی به شما می توانند کمک کند.

پر کردن اپلیکیشن، ددلاین و زمان بندی ها

Deadline & Schedules

قسمت بعدی، راجع به پر کردن اپلیکیشن های شما است. این اپلیکیشن ها از زمانی که باز می شود اگر مدارک شما حاضر باشد می توانید سریع اپلای کنید. در آمریکا و کانادا معمولاً زودترین حالت در سپتامبر (September) و اکتبر (October) اپلیکیشن ها باز می شوند و اگر مکاتبات شما تمام شده است و مثلاً در اکتبر (October) یکسری ایمیل زدید و جواب هایتان را گرفتید و لیست شما تعیین شده است و نمره زبان GRE حاضر است، سریع اپلای کنید. یعنی اگر اپلیکیشن سپتامبر (September) باز می شود و ددلاین یک دسامبر (December) یا یک ژانویه (January) است صبر نکنید تا ددلاین و زودتر پر کنید. یکی از دلایلش هم مواردی است که ذکر شد مثلاً یک مدرک خاصی مثل Writing Sample دانشگاه بخواهد که آماده کردن این مورد زمانبر باشد. اگر زود اپلای کنید که به ددلاین نمی خورید و خیلی قبل از ددلاین همه چیز کامل می شود. همینجور راجع به توصیه نامه که گفته شد این نکته هم خیلی مهم بود که زودتر اپلیکیشن را پر کنید. در بازه نهایتاً قبل از ددلاین اپلیکیشن ها را پر کنید که نکته خوبی است.

ددلاین و زمان بندی اپلای دانشگاه های خارجی

در مورد ددلاین دانشگاه ها، زمان های متغیری است. در آمریکا ددلاین ها زودتر می باشد و در زودترین حالت ۱۵ نوامبر و اواخر نوامبر (November) دیده شده و دیگر زودتر از اینها معمولاً دانشگاه های نسبتاً خوب یک دسامبر یا ۱۵ دسامبر (December) هستند. البته دانشگاه های خوب دیگری هم هستند که ددلاین دیرتری در آمریکا دارند. در کانادا معمولاً ددلاین ها یک مقدار دیرتر از آمریکا است. معمولاً به طور متوسط در ۱۵ ژانویه (January) یا اوایل فوریه (February) ممکن است در این تاریخ ها ددلاین باشد. البته این زمان ها به نسبت رشته و دانشگاه متغیر می باشد و ممکن است برای بعضی از رشته ها در کانادا نیز یک دسامبر (December) باشد.

فاند و ریسرچ پروپوزال اپلای امریکا

نوشتن ریسرچ پروپوزال برای فاند و فول فاند رشته های انسانی اپلای ابرود آمریکا قطعی و ضروری است. لذا توجه به روش و نحوه نگارش ریسرچ پروپوزال که آموزش های مبسوطی در رابطه با آن در سایت موجود هست میتواند راهگشا باشد.

تفاوت در ددلاین دانشگاه ها در آمریکا

رشته و دانشگاهی که می خواهید اپلای کنید را چک کنید که خیلی مهم است و دانشگاه های رده ضعیفتر در آمریکا ددلاین های دیرتری دارند حتی ممکن است مارچ (March) یا آپریل (April) هم باشند ولی دقت کنید که اگر ددلاین دانشگاهی خیلی دیر بود مثلاً آپریل (April)، می (May) یا جون (June) بود اگر مدارک حاضر است زودتر اپلای کنید و اگر حتی خیلی ددلاین دانشگاه دیر بود زودتر اپلای کنید و علت آن این است که خیلی وقت ها پیشنهادات و Offer های فاندشون را تا فوریه (February) یا مارچ (March) نهایتاً دانشگاه ها می دهند. ممکن است اگر مثلاً  در زمان های نزدیک به ددلاین مثل ۱۵ آپریل (April) یا ۱ می (May) اپلای کنید ممکن است پذیرش بگیرید ولی ممکن است فاند به شما تعلق نگیرد چون Offer ها را از خیلی قبل تر ممکن است داده باشند. پس اهمیت زود اپلای کردن در اینجا مشخص شد.

جواب دهی به اپلیکیشن ها از سوی دانشگاه و آفر

نکته بعدی که باید دقت شود این است که دانشگاه هایی که اپلای می کنید، اپلیکیشن های آنها را چک کنید. به طور خاص، خیلی از دانشگاه هایی که ددلاین آنها زود بود مثل یک دسامبر (December) یا یک ژانویه (January) بود ممکن است زود هم جواب بدهند، حتی اواخر ژانویه (January) یا اوایل فوریه (February) یا توی مارچ (March) جواب بدهد و اپلیکیشن هایتان را چک کنید و در نهایت آن تعداد دانشگاهی که اپلای کردید (هفت یا هشت یا ده دانشگاه) بتوانید در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید و Accept اکسپت کنید. بعضی از دانشگاه ها ممکن است دیرتر هم جواب دهند یعنی در می (May)، جون (June) حتی اوایل جولای (July). اینها اغلب دانشگاه هایی هستند که Offer را به یکسری دانشجوها داده اند و مهلت دادند که قبول کنند و آنها قبول نکردند و Offer را رد کردند و حتی ممکن است که آفر با فاند در این زمان ها نیز به شما برسد.

پروسه دریافت ویزا

US Visa

قسمت بعدی در مورد پروسه ویزا است. هر زمان که پذیرش را می گیرید، ابتدا به ساکن اپلای کنید برای ویزا یعنی خیلی فرصت را از دست ندهید. به محضی که پذیرش را گرفتید و پذیرش نهایی شما است و می خواهید آن دانشگاه را بروید، اپلیکیشن ویزاتون را کامل کنید. اگر برای کانادا می خواهید اقدام کنید برای ویزا، Study permit را اقدام کنید و اپلیکیشن را پر کنید و فرم Bio شما بیاد و بعد بروید Biometrics و عکس برداری کنید و پروسه ویزا طی شود و برای آمریکا هم در واقع این بحث I20 است که یک فرمی دانشگاه برای شما پست می کند و در واقع جزئیات پذیرش شما است و با آن می توانید وقت سفارت بگیرید و پروسه خود را طی کنید و اگر دیر جواب ها آمد مثلا در می (May) و جون (June) هم اشکال ندارد نگران نباشید، حتی تا (July) هم آمد اپلای بکنید برای ویزا حتی ممکن است یک مقدار بازه طولانی تری بشود و ممکن است که به اول ترمتون هم نرسید ولی اپلای بکنید و نهایت آن این است که Defer می کنید.

گروه اپلای امریکا

US study abroad assistance group

گراه راهنمای اپلای آمریکا در پی اچ دی پروپوزال آماده راهنمایی و اطلاع رسانی در خصوص نحوه تدارک برای اپلای موفق شما در کشور امریکا است.

شروع کلاس ها در امریکا و کانادا

شروع کلاس ها هم معمولاً در آمریکا و کانادا یک معارفه و Orientation دارند که ممکن است در اوایل یا اواسط آگوست (August) باشد، بین ۱۵ آگوست (August) تا اوایل سپتامبر (September) شروع کلاس ها در آمریکا و کانادا می باشد و بازه ای است که باید در آنجا حضور داشته باشید.

این نکاتی بود که در مورد تایم لاین (TimeLine) و زمان بندی روند اپلای شما بود که مد نظر بود که با شما به اشتراک گذاشتیم. در پایان، میتوانید از فایل زیر نیز کمک بگیرید از نظر تایم لاین اپلای

Apply timeline

آینده اپلای کشور امریکا با توجه به شرایط کنونی

لایحه عدالت برای نیروی کار مهاجر با مهارت بالا؛ لایحه HR1044

اینکه چگونه از دانشگاه های امریکا پذیرش بگیریم و همچنین شانس گرفتن ویزای تحصیلی از جمله مسائلی است که بسیاری از ما ایرانیان در شرایط تحصیلی با آن روبرو هستیم؛ این شرایط در اپلای ابرود پوزیشن های دکتری و پست داک از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در این بخش از پی اچ دی پروپوزال به مرور قسمت دیگری از امور مرتبط با پذیرش تحصیلی در دانشگاه های امریکا میپردازیم و از آنجایی که ویزای تحصیلی امریکا برای ایرانیان دارای مشکلاتی است به مبحث ویزا نیز پرداخته میشود.

ویزای کار برای رشته های OPT: Optional Practical Training یک سال

و برای رشته های استم (STEM: Science, technology, engineering, and mathematics ) برای دو سال دیگر هم تمدید میشه

در نتیجه ۳ سال فرصت برای پیدا کردن کارفرمایی که کمکتون کنه برای ویزای h1b اپلای بکنید (ویزای کار)، تا بر اساس این سیستم بتونید گرین کارت بگیرید و اقامت دایم داشته باشید

بسته به اینکه افراد از چه کشورهایی درخواست میدن برای هر کشور یک تعداد محدودی در نظر گرفته شده که بتونن این اقدام را عملی کنن و گرین کارت بگیرند

تا به حال از هر کشور ۷ درصد گرین کارت میتونن بگیرند

حالا این لایحه درنظر داره که این کف ۷ درصدی رو حذف کنه و مهم نباشه از چه کشوری درخواست دادید

و برای فمیلی بیس (Family Base) گرین کارت ها نیز این کف میشه ۱۵ درصد

تاثیرات تصویب لایحه بر شرایط اپلای برای گرین کارت آمریکا

بیشتر افرادی که درخواست ویزای کاری را دارن از هند هستن اگر این طرح تصویب بشه  نتیجه این میشه که برای حدود یک دهه بیشتر افرادی که گرین کارت میگیرن هندی خواهند

یکی از اقدامات بایدن هنگام روی کار اومدن حذف تراول بن (Travel Ban) هست و سختگیری های ویزا کمتر میشه و خانواده ها هم میتونن ویزا بگیرن

ولی هنوز هم سخت گیری روی رشته های حساس نفت و گاز و.. هست و مبحث رشته های مشکل دار برای اپلای امریکا که برای ایرانیان تحریم شده اند را میتونید در همین وب سایت مطالعه کنید.

و همچنین قرار هست تعداد ویزاهای کاری را افزایش بدهند

ترامپ اختیار تام به افیسر های سفارت داده بود که اگر حس کردند و مشکوک شدند که فردی که میخواد اپلای کنه قرار هست صرفا سربار کشور امریکا باشه را ریجکت کنن

که بایدن اعلام کرده که احتمالا این قانون را نیز حذف خواهد کرد

اپلای برای گرین کارت از طریق NIW

روشی است برای گرفتن اقامت با معافیت از معرفی کارفرما

افراد میتونن از این طریق برای ویزای اقامت دایم eb2 اقدام کنن که مخصوص این افراد هست

ویزای eb2 مختص افرادیست که فارغ التحصیل کارشناسی وکارشناسی ارشد هستن که های اسکیل (High Skilled) محسوب میشن و حداقل ۵ سال سابقه کاری دارن

ویزای eb3 هم برای افرادیست که مشغول به کارند

ویزای اف وان (F1) اجازه کار رسمی ندارند

یعنی شما با همسرتون که ویزا گرفته وارد امریکا بشید حق کار رسمی ندارید

بند ۵۰۱

رشته های مرتبط با انرژی مربوط به نفت و گاز رو ریجکت میکنن

اپلای ابرود دوره فرصت مطالعاتی امریکا

اگر ایران پیش زمینه ی پژوهشی قوی داشته باشید و یا دکتری خوندید میتونید از این طریق اقدام کنید و در صورت داشتن دستاوردهای قوی مربوط به فعالیتتون میتونید تبدیلش کنید به ویزای h1b

ولی معمولا افرادی که دکتری دارن برای پست داک (Postdoctoral research) اپلای میکنن