اپلای برای دکترا در اروپا و سایت اپلای

آموزش مقدمات اپلای موفق PHD دانشگاه های اروپا؛ شرایط و آشنایی با سایت ها

دریافت پذیرش و اپلای با فاند و بورسیه تحصیلی که هزینه های زندگی و تحصیل در دانشگاه های اروپا رو پوشش بده ..

راهنمای اپلای برای دکترا در اروپا

سه روش اصلی برای اپلای دکترا یا همچنین اپلای برای پست دکترا؛ در دانشگاه های اروپا وجود دارد که در اینجا روش اول از این سه روش نشان داده می­شود که ببینیم اگر بخواهیم یک پوزیشن دکتری در اروپا پیدا کنیم و قدم به قدم به جلو رفته و اپلای کنیم چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

نکته های اپلای پوزیشن دکتری دانشگاه های اروپا

میدونیم که تاثیر دانشگاه در اپلای خیلی زیاده مراحل اپلای و اینکه اصلن چگونه و چطور استاد برای دریافت اپلای پیدا کنیم و پوزیشنی که داریم اپلای میکنیم بورسیه و فاند و گرنت داشته باشه و هزینه های تحصیلی رو پوشش بده .. در دانشگاه های خارجی استاد محور، وقتی استاد میگه اپلای کن دقیقا چگونه عمل کنیم که اپلای موفقی داشته باشیم .. همه و همه نکته هایی دارن که اپلای موفق برای دانشگاه های اروپا خودش نکته های متمایزتری داره که PHD-PROPOSAL به اونها به تفسیر میپردازه؛ در اینجا چند سایت رو معرفی مکنیم که میتونید به واسطه اونها رهیافت بهتری داشته باشید؛ ما اینجا مثل شیمی رو مثال زدیم اما شما برای مدیریت، معماری، عمران، صنایع و هنر هم میتونید اقدام کنید از این راهنما ..

مرور سایت های اپلای

سه تا سایت رو بررسی می­کنیم، سایت­های بیش­تری هم هست اگر به نظر می­رسد که سایت­های بهتر دیگری هستند آن­ها را ذکر کنید. نکته قابل ذکر است که این سه سایت، از سایت­های خیلی خوب هستند و حتماً شما باید سایت­های دیگر را هم نگاه کنید و تا آن­جا که می­توانید سایت­های مختلف را چک کنید و دنبال Positionها بگردید و برای هر کدام از این Positionها که مناسب شماست اپلای کنید.

سایت راهنمای اپلای آکادمیک پوزیشن ز

https://academicpositions.com/

هست. بعد از ورود به این سایت اول از همه طبیعتا باید keyword یا کلید واژه­ ای داشته باشید. در این جا مثال ساده برای جست و جوی chemistry بررسی می­شود. طبیعتاً chemistry واژه کلی هست و keyword مورد استفاده چیز جزئی­ تری باید باشد که جزئی ­­تر بودن آن بهتر می­تواند به یافتن Position مورد نظر و مناسب منتهی شود.

پوزیشن ها؛ پست داک و دکتری
پوزیشن ها؛ پست داک و دکتری

همانطور که مشاهده می شود در این سایت همه نوع پوزیشن وجود دارد، PhD، Post doc، Researcher، Assistant ، Associate Professor و … از جمله موقعیت­ها هستند و چون دنبال PhD Position ها هستیم روی PhD کلیک می­کنیم. بعد از کلیک کردن، سایت تعداد زیادی گزینه به ما می­دهد.

پوزیشن PHD اروپا
پوزیشن PHD اروپا

اما سعی می کنیم گزینه­ های اخیر را مشاهده کنیم که جدیدتر هستند و باید روی Recent کلیک کنیم.

انتخاب پوزیشن PHD اروپا
انتخاب پوزیشن PHD اروپا

بعد از کلیک کردن گزینه ­هایی می ­آید که زمان انتشار را ذکر کرده و همچنین گفته شده تا چه زمانی فرصت وجود دارد که برای آن اپلای کنید. در بین گزینه ­ها ممکن است گزینه ­هایی باشد که به رشته مورد نظر مرتبط نباشند. برای معرفی روند کار یکی از پوزیشن ها را دنبال می­کنیم. این Position دکترا برای دانشگاه Empa در سوئیس هست که ۲۴ روز پیش منتشر شده است.

انتخاب پوزیشن PHD اروپا
انتخاب پوزیشن PHD اروپا

پس از وارد شدن به گزینه مورد نظر، یک سری از اطلاعات نمایش داده می شود.  Job description که در این سایت برای هر یک از گزینه­ ها پیشنهاد شده به دقت مطالعه شود که گزینه انتخاب شده چقدر در راستای چیزی هست که می خواهید ادامه دهید و آیا گزینه مناسبی برای شما هست یا خیر.

Job description
Job description

در ادامه گزینه ای دارد به اسم your profile  که در آن گفته می­شود شما چه background ای باید داشته باشید. اطلاعاتی که در مورد پیشینه تحصیلی و یا مدرک زبان به دنبال آن هستید در این قسمت پیدا می شود.

your profile 
your profile

در قسمت Offer نیز اطلاعاتی در مورد شرایط مالی گزینه پیشنهادی از طرف دانشگاه که شامل مقدار پول پرداختی در ماه یا سال است را می­توان یافت.

شرایط مالی گزینه پیشنهادی از طرف دانشگاه
شرایط مالی گزینه پیشنهادی از طرف دانشگاه

بعد از ذکر سایر اطلاعات در انتها گزینه apply وجود دارد. در اروپا دکترا به عنوان job شناخته می شود و شغل است .

رویه اپلای JOB
رویه اپلای JOB

پس از کلیک روی apply، پنجره ای باز می شود که سوال می­کند آیا می­خواهید به دانشگاه پیشنهاد دهنده بروید یا خیر.

طرح جزئیات
طرح جزئیات

معمولاً مطالبی که در سایت به آن اشاره شده همان مطالبی است که در سایت دانشگاه وجود دارد و کپی آنها است اما ممکن است گاهی اطلاعات موجود در سایت دانشگاه موارد بیشتری را در نمایش دهد و در نهایت از سایت دانشگاه می­توانید برای Position اپلای کنید با گزینه اپلای و یا طرق دیگر که ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشد. معمولاً اپلای کردن برای Position دکتری در اروپا کار ساده­ای است و زمان زیادی نمی­برد. مثلا ً پر کردن اپلیکیشن فرم در دانشگاه آمریکایی ممکن است ده­ها صفحه باشد و اطلاعات دقیق و ریز می­گیرد تا پر شود. در اروپا معمولاً یک سری اطلاعات کلی می­خواهد و بعد از آن مدارک خواسته شده را باید Attach کنید. مدارک خواسته شده شما انگیزه نامه، CV و مدارک دیگر است. برای other attachments شما ممکن است ریز نمرات خود را آپلود کنید و یا ممکن است موارد خاصی گفته شده باشد که لازم است آن ها را Attach کنید. در نهایت هم با کلیک روی Submit مرحله تمام می شود.

وب سایت پی اچ دی پروپوزال آماده ارائه خدمات اپلای در زمینه های نگارش SOP - CV- RESEARCH PROPOSAL PHD در رشته هایی مانند مدیریت، صنایع، عمران، محیط زیست، هنر، روانشناسی، مکانیک و .. با همراهی اساتید دانشگاهی که خود در خارج از ایران اپلای موفق داشته اند ..

PHD-PROPOSAL نوشتن Research plan اپلای دکتری و پست دکتری

به سادگی می­توان برای Position اپلای کرد. انگیزه نامه باید به صورت دقیق برای Position نوشته شده باشد و اگر در توضیحات پوزیشن گفته باشد که پروپوزال می خواهد حتما باید پروپوزال را آپلود کنید و بسیار مهم است که برای آن هم وقت و انرژی گذاشته شود تا چیز خوبی از آن حاصل شود.

سایت راهنمای اپلای اسکالرشیپ دی بی

https://scholarshipdb.net/

است که بسیار سایت خوبی است. کلید واژه chemistry را در این سایت هم سرچ می­کنیم تا ببینیم چه گزینه ­های می­آورد و یکی از آن­ها را انتخاب کرده تا ببینیم به کجا می­رسیم. این سایت هم صرفاً مخصوص Position های دکترا نیست و Position های دیگر مانند پست داک یا faculty positionها را هم دارد اما ما در اینجا PhD ها را دنبال می­کنیم.

پوزیشن پسا دکتری
پوزیشن پسا دکتری
پوزیشن پسا دکتری Post Doc
پوزیشن پسا دکتری Post Doc

در این سایت امکان این وجود دارد که زمان پست شدن Position انتخاب شود مثلاً در ۳۰ روز گذشته پست شده باشد.

آشنایی با پوزیشن
آشنایی با پوزیشن

بیشتر این Position ها Deadline 1 ماهه تا ۱ ماه و نیم دارند و معمولاً ظرف این مدت پر می­شوند. گزینه last 30 days برای ۳۰ رور گذشته را نمایش می­دهد.

زمان اپلای پوزیشن
زمان اپلای پوزیشن

نکته ­ای که باید مد نظر قرار گرفته شود این است که با این سایت­ها شما می­توانید برای همه کشورها می­تواند Position مورد را پیدا کنید. اما در این جا به صورت خاص برای اروپا صحبت می­کنیم و ممکن است در بین گزینه­ها شما Positionی مربوط به کانادا یا آمریکا ببینید. این فرصت خوبی است به این خاطر که می­توانید به استاد مورد مورد نظر ایمیل بزنید که به او بگویید Position را دیده ­اید و مطمئن شوید استاد، Position دارد. اما به طور کلی اپلای برای Position دکترا در کانادا و آمریکا به این صورت نیست چون خیلی از Position ها را اساتید اصلاً در این سایت­ها پست نمی­کنند اما آن­هایی که پست شده­اند طبیعتاً گزینه خیلی خوبی است که بتوانید به آن ها ایمیل بزنید. دقت شود که گزینه PhD انتخاب شده باشد تا گزینه­ های مربوطه نمایش داده شود. با کلیک بر روی هر یک از گزینه ها به Position مربوطه وارد می شود. در کنار گزینه ­ها اطلاعات مربوط به زمان پست شدن Position نیز نمایش داده شده است. در پنجره مربوط به Position جزئیات و اطلاعاتی نمایش داده می­شود. Recent Publication ها اگر نگاهی بکنید ایده­های خوبی به شما می­دهد و احتمالاً publication هایی که شما در PhD باید در آن ها بنویسید در ادامه همین publication ها است. در مورد حقوق هم اطلاعاتی قرار داده می­شود و همچنین زمان شروع Position چه تاریخی است. همچنین در ادامه موارد لازم برای اپلای ذکر شده مثلا CV، Cover letter، ریز نمرات و رنکینگ­های دو سال گذشته که مثلاً در دو سال گذشته چه می­کردید اگر جایی researcher بودید یا کار دیگری می­کردید باید نوشته شود. جزئیات و اطلاعات مربوط به اساتیدی که قرار است به شما توصیه نامه بدهند نیز آمده است به همراه تاریخ deadline. بعد از آماده کردن این مدارک شما می توانید اپلای کنید.

اپلای پوزیشن
اپلای پوزیشن
اپلای پوزیشن Apply
اپلای پوزیشن Apply

گزینه view or apply ما را وارد سایت دیگری می کند.

 در این جا ممکن است Position ها فرمت آپلود کردن نداشته باشد  و فقط گفته شده باشد که برای اشخاصی که نام آن­ها را ذکر کرده ایمیل بزنید و مدارکی که گفته شده را برای آنها ارسال می­کنید. سایت جدید می­تواند برای پیدا کردن ایمیل اشخاصی که نام آن­ها را برای ایمیل ذکر کرده مفید باشد.

سایت راهنمای اپلای (پوزیشن های دانشگاهی)

https://www.universitypositions.eu/

https://www.universitypositions.eu/
https://www.universitypositions.eu/

این سایت هم مانند دو سایت قبلی انواع Position را پیشنهاد می­دهد و در این جا هم chemistry  را سرچ میکنیم. در category  هم PhD را انتخاب می­کنیم.

انتخاب گزینه و رشته تحصیلی برای اپلای
انتخاب گزینه و رشته تحصیلی برای اپلای

و search job را می­زنیم چون PhD در اروپا job  است. در میان گزینه ­های پیشنهادی چیزی که طبیعتاً مهم است عنوان Position است و تاریخی که Position منتشر شده است. در میان گزینه­ ها، جدید­ترها را انتخاب می­کنیم.

ددلاین و جزئیات مدارک و شرایط اپلای
ددلاین و جزئیات مدارک و شرایط اپلای

بعد از وارد شدن به پنجره پوزیشن اطلاعات مختلف ماند تاریخ deadline و جزئیات ریز در مورد Position نمایش داده شده است. همچنین اینکه چه مدارکی باید فرستاده شود که دقیقاً باید مطالعه شود که چه چیزهایی خواسته شده برای اپلای مانند cover letter، CV،  project proposal که براساس چیزهایی نوشته شود که در سایت ذکر شده و باید دقیق مطالعه شود. از موارد دیگر مانند دانشنامه ­ها، ریز نمرات، توصیه نامه ­ها و تزها را ممکن است که از شما بخواهند.

نحوه اپلای کردن در دانشگاه های مختلف متفاوت است مثلاً در سوئد معمولاً به این صورت است که باید وارد سایت دانشگاه شده و اکانت ساخته شود و Position با Position فرق می­کند. ممکن است با ایمیل باشد و یا یک فرایند ساده داشته باشد.