انواع ویزای کانادا هزینه ها و اقدام شخصی

راهکارهایی برای اقدام شخصی ویزا

برای شرکت در جلسات شبیه سازی مصاحبه سفارت با ما تماس بگیرید

اخذ ویزای کانادا، هزینه ها انواع و روش ها و نوع اقدام شخصی از جمله مسائلی هستند که اشتغال ذهنی متقاضیان را فراهم میکند.

اخذ ویزا و آشنایی با انواع آن از نظر اقدام شخصی و بدون اتکا به موسسات مشاور، فرایند ساده ای است اما یک سری ریزه کاری ها هم دارد. در همین ابتدا توضیح می دهم، انواع ویزا از ساده ترین گرفته ویزای ویزیتوری یا همان توریستی است، بعد از آن ویزای تحصیلی و بعد از آن ویزای کاری یا open work permit و بعد هم اقامت دائم است که ویزا نیست و به آن می گویند اقامت دائم یا PR کانادا.

اما می خواهم فرایند کلی ویزاها را خدمتتان بگویم و همچنین یک سری نکات اصلی و اشتباهات رایج در فرایند ویزا را توضیح دهم و بعد می رویم سراغ این که دقیقاً تک به تک این ویزاها را چگونه پروفایل بسازیم، چگونه مدارک ارائه دهیم.

مشاور یا وکیل مهاجر سراغ دارید یا خیر؟ بگیریم یا نگیریم؟

خودمان می توانیم اقدام شخصی داشته باشیم؟

 ببینید شما تمام این فرایندها را خودتان می توانید انجام دهید. اما اگر وقت ندارید، حال و حوصله انجام کار را ندارید، زبانتان خوب نیست یا اعتماد به نفس آن را ندارید و فکر می کنید ممکن است یک جای کار را اشتباه کنید؛ آن زمان بله می توانید از مشاور استفاده کنید.

اما حواستان هم باشد که مشاور هم خیلی از کارها را می خواهد که خودتان انجام دهید. یعنی مشاور قرار نیست معجزه کند.

نحوه بررسی ویزاها بصورت آنلاین

تمام ویزاهای کانادا از طریق سایت اداره مهاجرت کانادا (IRCC) انجام می شود. که یک سایت مشخص است و زیرمجموعه ی دولت است. کافی است شما در اینترنت سرچ کنید و تمام فرایند از صفر تا صد به صورت آنلاین است. و شما لازم نیست به جایی مراجعه کنید، به غیر از یک مورد که خدمتتان عرض می کنم.

ببینید تمام ویزاهای کانادا فرایندش به این صورت است که شما وارد سایت می شوید و در ابتدا یک پروفایل می سازید. پروفایل ساختن خیلی ساده است. ابتدا Username و پسورد را تعیین می کنید که بعد همه ی این ها را خدمتتان عرض می کنم و پروفایلتان را می سازید. سپس وارد آن می شوید. وقتی وارد شدید شما می گویید برای چه نوع ویزایی می خواهید اقدام کنید؛ آیا دانشجویی است، آیا اقامتی است، آیا ویزای کار است یا ویزای ویزیتوری است؟. بعد که ویزا را انتخاب کردید یک سری سوالات از شما پرسیده می شود تا ببینند آیا شما واجد الشرایط آن ویزا هستید یا خیر؟

آپلود ترجمه مدارک و ثبت نام

بعد از این که سوال ها را جواب دادید شما را می برند درون صفحه که در آن صفحه باید مدارک مربوط به آن ویزا را آپلود کنید. یعنی همه چیز به صورت ترجمه شده و اسکن شده و فقط در آن جا بارگزاری می شود. بعد از این که تمام مدارکی که از شما آن جا خواسته شده است و توضیحات لازم هم به شما داده شده است که این مدارک چه هستند و چگونه باید آپلود شوند را آن جا آپلود کردید، که شاید بشود گفت پیچیده ترین جای آن همین است که بدانید آن مدارک را در چه فرمتی، چگونه و چه چیزهایی را در مدارک بگذارید که حالا خدمتتان توضیح می دهم.

بعد از آپلود مدارک، دکمه submit را که می زنید می گوید خب حالا شما برای مثلاً این نوع ویزا، این مقدار مبلغ را باید پرداخت کنید. که این مبلغ شامل این مقدار برای بررسی ویزا و این مقدار برای انگشت نگاری است.

بعد از این که شما هزینه ی آنلاین را پرداخت می کنید تمام می شود و پرونده می رود برای بررسی.

هزینه های آنلاین ویزا را چگونه پرداخت کنیم؟

شما هزینه آنلاین را باید از طریق credit card پرداخت کنید، اگر نداشته باشید می توانید از یک فردی که خارج از ایران است درخواست دهید که برای شما پرداخت کنند. اگر هیچ کدام از این ها نبود شما می توانید ساده ترین راه را انتخاب کنید که اینگونه است که یک سری از سایت های ایرانی هستند که این کار را انجام می دهند مانند : Tehran payment ، payment 24 ، parslypay . که خب درصد زیادی می گیرند. ممکن است ۷ یا ۸ درصد از شما بگیرند. بهتر این است که بروید سراغ یک سری صرافی ها یا یک سری گروه های تلگرامی هم هستند که حالا شما باید به آن ها اعتماد داشته باشید و مبلغ کم است مثلاً برای ویزای دانشجویی زیر ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار است. در خیلی موارد وقتی شما برای ویزا دارید اقدام میکنید و این ویزا به اپلای موفق شما مبتنی هست، سفارش از شما یک ریسرچ پروپوزال Research proposal میخواهد و وقت مصاحبه میدهد که شما اصلا ریسرچ پروپوزال و پلن تان چی هست که دارید با آن ویزا میگیرید. این ریسرچ پروپوزال را جدی بگیرید. موارد زیادی هست که یک ریسرچ پروپوزال کپی ارائه شده و کلا فرد به لیست سیاه پیوست شده

بایومتریک مرتبط با ویزا

خب شما هزینه را هم فهمیدید باید چه کنید. ویزایتان را submit باید کنید. بعد از این که ویزا را submit کردید، یک مدت بعد از آن حالا ممکن است یک هفته یا یک ماه و… بستگی به نوع ویزا دارد، یک ایمیل برایتان می آید یا یک نامه می آید در آن پروفایلتان که ساختید و در خواست می کند که شما به انگشت نگاری و بایومتریک بروید. تمام ویزاهای کانادا نیاز به انگشت نگاری دارد. شما باید بروید به یکی از کشورهای اطراف که اصولاً ترکیه و گرجستان و … هستند و در آن جا باید انگشت نگاری انجام دهید. فرایندش بسیار ساده است.

شما قرار نیست بروید سفارت کانادا یعنی قرار نیست وقت سفارت بگیرید. به مراکز انگشت نگاری VAC می گویند که صرفاً یک سری دفاتر هستند و یک شرکتی است که به نمایندگی از دولت کانادا اثر انگشت شما را می گیرند. به همین علت شما نیاز به وقت سفارت ندارید یا اینکه دنبال این باشید که کدام کشور سفارت کانادا دارد. وقت گرفتن آن هم خیلی ساده است شما امروز اقدام کنید نهایتاً یک هفته بعد به شما وقت می دهند. پس به این هم توجه کنید که یک سری افراد می گویند من وقت سفارت برای شما می گیرم برای انگشت نگاری، چنین چیزی وجود ندارد. خیلی ساده است شما به آن جا می روید انگشتانتان را در دوربین نشان می دهید و بعد انگشت نگاری می کنید و وقتی بیرون رفتید، اتوماتیک در پروفایلتان ثبت می شود و هیچ کار خاصی لازم نیست انجام دهید.

یک نکته ی ریز هم در مورد انگشت نگاری بگویم، این که اگر قبلاً به هر دلیلی انگشت نگاری انجام داده اید ۱۰ سال اعتبار دارد و نیازی نیست دوباره انگشت نگاری کنید. خود آن به صورت خودکار در پروفایلتان می آید و می داند که شما قبلاً انگشت نگاری انجام داده اید.

تفاوت انگشت نگاری امریکا ـ کانادا

این جا یک تفاوت عمده وجود دارد با آمریکا این که شما در کل فرایند کانادا با شخصی در ارتباط نخواهید بود. چیزی به نام آفیسر و مصاحبه و این ها به هیچ عنوان برای کانادا وجود ندارد و همه چیز به صورت آنلاین است. در حالی که برای آمریکا شما یک مصاحبه ای دارید با یک آفیسرکه حالا مشکلات خاص خود را دارد. پس کانادا فرایندش خیلی ساده است. یک انگشت نگاری لازم دارد که آن هم کلاً ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نمی خواهد. وقت گرفتن آن هم خیلی ساده است و به هیچ سفارتی نیاز نیست. پس اگر کسی خواست در این مباحث از شما پول بگیرد حواستان باشد.

البته برای یک ویزایی مثل اقامت دائم یک مقدار فرایند متفاوت است که من در گذشته توضیح دادم. مثلاً در فرایند اقامت دائم یا PR شما باید آزمایش های پزشکی هم بدهید. البته که این ها همه مربوط به قبل از زدن دکمه submit و پرداخت هزینه ها است. بعد از این که دکمه submit را زدید و هزینه ها پرداخت شد، فقط همان انگشت نگاری را لازم دارید. بعد از آن کار خاصی لازم ندارید.

درخواست مدارک تکمیلی

 ممکن است از شما مدارک تکمیلی هم بخواهند مثلاً بگویند فلان مدرک را هم برای ما بفرست. یکی دیگر از چیزهایی که ممکن است بخواهند این است که مثلاً بپرسند تکلیف سربازی شما چه بوده است؟ شما جزو نیروهای نظامی بوده ای یا خیر؟ که آن هم خیلی وقت ها شما کارت پایان خدمتتان را ارائه می دهید و یا می گویید معاف بوده اید و عکس آن را برای آن ها می فرستید. و کارتان تمام می شود. خیلی پیچیدگی خاصی ندارد.

این نکته را بگویم این که کانادا اصلاً برایش مهم نیست که شما سربازی رفته اید یا خیر، و اینگونه نیست که شما سربازی نرفته باشید و کانادا بگوید چون شما سربازی نرفته اید پس من به شما ویزا می دهم. این حرف اصلاً مطرح نیست. هر وقت هم نتیجه ی بررسی پرونده شما مشخص شود، برای شما دوباره در همان پروفایلتان یک نامه می آید یا یک ایمیل برایتان می آید. آن نامه اصولاً با پاسپورت ایرانی شما یا پاسپورت افغانستانیتان یا هر پاسپورتی که دارید به آن دفتری که به شما اعلام می کنند، مثلاً در ایران نزدیک ترین دفتر آنکارا است. شما باید آن نامه و آن پاسپورت را با دو سه قطعه عکس برای آن ها بفرستید.

 

برگزاری جلسات شبیه سازی مصاحبه سفارت به زبان انگلیسی و فرانسه
برگزاری جلسات شبیه سازی مصاحبه سفارت به زبان انگلیسی و فرانسه

 

 اتفاقی که می افتد این است که یک سری شرکت هم در ایران هستند که این پاسپورت و نامه را از شما می گیرند و می برند و آن مهر ویزا در پاسپورت شما می خورد و بعد از یک هفته یا دو هفته پاسپورت را برمی گردانند و به شما می دهند. آن زمان شما دیگر آماده هستید که بیایید و وارد خاک کانادا شوید.

آن زمانی که می خواهید وارد خاک کانادا شوید باید، پاسپورتتان آن صفحه ی مهر شده را داشته باشد و علاوه بر آن هر مدرک جانبی دیگری هم که به شما دادند مثلاً بچه هایی که اقامت دائم دارند یک برگه ی copy r هم به آن ها می دهند و آن برگه را هم باید حتماً ارائه بدهند. هر مدرکی هم که آپلود کرده اید در وب سایت در فرایند ویزا در فرودگاه ممکن است از شما بخواهند. البته امکان آن خیلی کم است. مثلاً ممکن است بگویند مدرک تحصیلی شما را می خواهند ببینند.

 این واقعاً کیس به کیس فرق دارد و از خود من تقریباً هیچ چیزی نخواستند به غیر از همان پاسپورت و کاغذ دیگری که برایم فرستاده بودند. اما شما هرگونه چکی روی آن مدارکی که آپلود کردید بخواهند انجام دهند، ممکن است که در فرودگاه باشد. البته می گویم که خیلی بعید است چون همه ی این ها به صورت الکترونیکی برای آن ها فرستاده شده است.

چند ویزا را با هم بخواهیم اقدام کنید؟

ویزای تحصیلی اقدام کنیم با ویزای اقامت دائم ؟

پاسخ : خب آقا تحصیلی شما قول می دهید که برگردید و ویزای اقامت دائم یعنی می خواهید آن جا بمانید این ها با هم تناقض دارد!! من حتی در پیج های اینستاگرامی خیلی هم فالوور دارند این را می گویند و روی آن بحث می کنند که نباید با هم اقدام کنید. ببینید شما تحصیلی قرار است که غیر قانونی در خاک کانادا بعد از تحصیلتان نمانید. اقامت دائم هم یعنی شما می خواهید به صورت قانونی بیایید و بمانید. این ها با هم تداخلی ندارند. البته باز هم می گویم که این ها نظر من است ولی شما باز هم تحقیقات خودتان را انجام دهید و به هیچ عنوان صرفاً روی اطلاعات من بسنده نکنید.

اما برویم سراغ مدارک اصلی. اول از همه بگویم تمام ویزاهای کانادا شما تمکن مالی نیاز دارید. یعنی شما نمی توانید بدون هیچ گونه پولی به کانادا بیایید. کانادا باید بداند شما وقتی که وارد خاک کانادا می شوید از کجا قرار است پول بیاورید و این امر طبیعی هم است. به این علت که شما وقتی وارد خاک کانادا شدید یک دفعه نگویید من پول ندارم و دارم می میرم و به من کمک مالی کنید. به همین علت اگر دانشجویی می آیید کانادا باید بداند که حداقل یک سال، دو سال منابع مالی شما از کجا قرار است تأمین شود. اگر دانشگاه به شما فاند داده است چه مقدار از هزینه ی تحصیل شما را پوشش می دهد؟ و بقیه هزینه ی زندگیتان از کجا قرار است بیاید. به همین علت باید مدارک مالی ارائه دهید همچنین مدارک مالی برای پدر و برای مادرتان باید ارائه دهید که آن ها بدانند شما وقتی می آیید به کانادا تأمین هستید.

پس حتی شما توریستی هم بخواهید بیایید تمکن مالی می خواهد که بداند شما می خواهید وارد کشور بشوید و گردش کنید، آیا پول دارید یا خیر؟ که هم باید مدارک بانکیتان را ارائه دهید که چقدر پول در بانک دارید و هم می توانید مدرک هایی مانند سند خانه ارائه دهید. البته مدرک ماشین را نمی توانید ارائه دهید به طور کل مدرک ماشین را هیچ جایی قبول ندارد.

 شما هرگونه مدرکی را که می خواهید برای ویزا ارائه دهید این نکته مهم است که شما می برید ترجمه می شود و یک برگه شامل ترجمه ی انگلیسی است که می برید پیش یک مترجم رسمی و ترجمه می کند. یک برگه برای ترجمه است. بعد یک سری کپی سیاه و سفید است که مترجم آن را مهر می کند که می گویند کپی برابر اصل است. یعنی مترجم اصل را دیده است و آن را ترجمه کرده است و از آن یک کپی گرفته است و آن را برابر با اصل کرده است. علاوه بر آن یک اشتباهی که معمولاً بچه ها می کنند، این که یک کپی رنگی از آن مدرک نمی گذارند. یعنی یک اسکن رنگی بگیرید علاوه بر ترجمه انگلیسی علاوه بر کپی برابر اصلی که به صورت سیاه سفید است شما یک سری اسکن رنگی هم از مدرک خود بگیرید که حالا مدرک تحصیلی است یا مدرک ازدواج است یا عدم سوءپیشینه ی پلیس است و این ها راهم بگذارید.

عدم نیاز به مهر دادگستری و وزارت خارجه در مدارک ترجمه شده

یک نکته ی دیگر هم که در مدارک بچه ها اشتباه می کنند این است که، چون شما باید همه ی مدارک را ترجمه کنید و آن ها را می برید به دارالترجمه و دارالترجمه می گوید مهر دادگستری و وزارت خارجه هم می خواهید؟ اصلا مهر دادگستری و وزارت خارجه نیازی نیست. فقط کافی است که یک ترجمه رسمی شود.

 البته یک سری مدارک تحصیلی و یک سری دانشگاه ها مثلاً می گویند اگر مهر وزارت خارجه نباشد این اتفاق می افتد یا آن اتفاق می افتد. ولی اصولاً برای کانادا این قضیه مهم نیست. حالا اگر یک جایی در ایران ممکن است بگوید مثلاً دانشگاه ممکن است بگوید اگر مهر وزارت خارجه و دادگستری نباشد، ما پست نمی کنیم به آن دانشگاه. آن ها دیگر بحث هایی است که در فرایند پذیرش دارید. در فرایند ویزا به هیچ عنوان شما به این مهرها نیازی ندارید.

اقدام شخصی را از کجا شروع کنیم؟

برای این که بدانید از کجا شروع کنید، در اینترنت سرچ کنید Canada visa profile login .در همان سایت اولی که می آید نوشته شده است sign in to your IRCC secure account وارد شوید. شما زمانی که وارد آن شدید دقیقاً مانند یک ایمیل است به پایین صفحه که بروید دو گزینه هست که اولی sign in with GCKey و دومی sign in with sign-In partner . که گزینه دوم برای کسانی است که در کانادا مثلاً بانکی دارند و شما با همان اطلاعات بانکیتان وارد می شوید ولی چون شما ندارید همان گزینه ی اول را بزنید. یک صفحه باز می شود که دو گزینه دارد اولی sign in و دومی sign up که شما گزینه sign up را بزنید. سپس صفحه ای باز می شود و در پایین صفحه گزینه I accept را بزنید. سپس یک Username انتخاب کنید. دیگر فرایند خیلی ساده است این جا فقط دو سه اطلاعات از شما می خواهد و ایمیلتان را می خواهد و یک اکانت برایتان می سازد.