مسئله محوری در نوشتن ریسرچ پروپوزال دکتری
مسئله بدیع در نگارش ریسرچ پروپوزال اپلای دکتری

نوشتن ریسرچ پروپوزال، بدون تمکین از استانداردهای دقیق و موشکافانه، به انجام خوبی نمیرسد. مبحث حاضر به بررسی زنجیره روابط مسئله، موضوع، بدیع بودن و تکراری نبودن ایده ها میپردازد.
در نگارش ریسرچ پروپوزال اپلای Applyabroad research proposal، موضوع، مسئله، سوالات و فرضیات و روش ها، نوع مسئله یابی و مسئله محوری بودن اجزای کل پروپوزال دکتری عواملی در هم تنیده هستند که در کنار نو و بدیع بودن کلیات پروپوزال دکتری، باید مورد عنایت ویژه قرار گیرند. مبحث حاضر، به واکاوی این جنبه تحقیق در ریسرچ پروپوزال های پذیرش دکتری میپردازد و تمرکز آن بر نگارش ریسرچ پروپوزال اپلای دکتری است.
انجام خوب ریسرچ پروپوزال دکتری
نوشتن پروپوزال دکتری PhD proposal از انتخاب یک موضوع شروع میشود و گام اساسی بعدی مسئله یابی است. درک مسئله و پی ریزی آن در اجزای بعدی پروپوزال، مسیر اصلی رودخانه نگارش ریسرچ پروپوزال Research proposal را تعیین میکند. مسئله محوری و به نوعی Problem oriented بودن ریسرچ پلن اپلای، باعث القای یک نگاه جامع نسبت اجزای آن می شود. این نگاه برای پذیرش راحت تر ما در دانشگاه خارجی مفید و لازم است. هرچه این مسیر دارای کرانه های مشخص باشد و محدوده روشن تری داشته باشد، احتمال به بیراهه رفتن تحقیق و پژوهش کمتر میشود و انجام خوبی در انتظار آن خواهد بود.
مسئله یابی در نوشتن پروپوزال دکتری
این فعالیت آغاز فرایند پژوهش و اغلب دشوارترین آن است . مساله محوری پژوهش باید تا حد ممکن به صورتی اختصاصی شناسایی شود. در بسیاری از تحقیقات در این مرحله فرضیه ها ـ یعنی «حدسهای» آزمایشی یا گمانهایی در مورد آنچه قرار است بررسی شود-به وجود می آید . متغیرها باید شناسایی و برای استفاده در بافت تحقیق به طور مناسبی تعریف شود تا اطلاعات لازم برای جمع آوری داده ها شناسایی گردد . همچنین در این مرحله برای کسب اطلاعات مربوط به مساله پژوهشی و روش شناسی احتمالی انجام دادن آن و اصولا برای تعیین اینکه دیگران چه انجام داده و چه چیزی کشف کرده اند که ممکن است مفید واقع شود، ادبیات پژوهشی بررسی می شود.
اجزای تحقیق در پروپوزال دکتری
مهمترین مرحله در فرایند پژوهش، کسب پاسخ مطلوب، یعنی راحلهای محوری مسائل پژوهش است؛ با این حال ، فرایند پژوهش طرح سوالات خوب یا شناسایی کافی مساله یا پدیده مورد بررسی را نیز شامل می شود . این مرحله ممکن است مرحله ای دشوار در فرایند پژوهش باشد ؛ زیرا در این مرحله هنوز تحقیق سازماندهی نشده است . شناسایی کافی برای آغاز فرایند پژوهش ضروری است. میزان و تفصیل شناسایی مساله تا حدی با توجه به نوع پژوهش متفاوت است؛ برای مثال تحقیقات تجربی معمولا دارای مسائل پژوهشی بسیار مشخص همراه با فرضیه های لازم است ؛ در حالی که پژوهش قوم نگاری دارای بیاناتی کلی از مساله است و فرضیه های آن ممکن است در حین تحقیق ایجاد گردد . شناسایی مساله ی پژوهشی صرفا فراهم آوردن بیان یا سوالی ضمنی درباره زمینه مورد علاقه نیست . نخستین مرحله در شناسایی ، انتخاب عنوان تحقیق است. سپس بیان مشخصی از مساله با توجه به عنوان تحقیق ارائه می شود . اگر فرضیه ها شناسایی شده باشد، برای تدوین فرضیه ها و بیان مساله باید از واژگان فنی در مورد متغیرها و شرایط استفاده کرد. واژگان فنی باید در بافت مساله معنادار باشد؛ بنابراین، پیش از بحث درباره مولفه های مختلف شناسایی مساله در انجام پروپوزال دکتری، لازم است واژگان فنی مورد استفاده را تعریف کنیم؛ گرچه ممکن است محل درج آن در انتهای فرم پروپوزال دکتری باشد.
بدیع بودن موضوع و مسئله ریسرچ پروپوزال
انتخاب مساله پژوهشی Research problem قابل اجرا نیز دارای اهمیت است؛ در غیر این صورت، استفاده از شیوه های بخوبی طراحی شده برای اطمینان از پاسخها سودی نخواهد داشت. اگر چه مچموعه استانداردی از شیوه هایی که بتوان آنها را برای انتخاب مساله پژوهشی در ریسرچ پروپوزال دکتری یا مستر مجدد و یا پست دکتری تجویز کرد وجود ندارد، توجه به برخی عوامل به فرایند انتخاب کمک می کند. مساله پژوهشی علاوه بر اینکه باید مورد علاقه فرد پژوهشگر باشد، باید دست کم در برخی از بخشهای جامعه، صنعت، بازار یا رویه های فرآیندی مفاهیم پایه مورد نیاز باشد. در این زمینه تکاری نبودن به ویژه اگر عنوان پژوهشی ریسرچ پروپوزال باشد نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
تکراری شدن ایده در ریسرچ پروپوزال اپلای
گرچه اندیشه ی محوری یک پژوهش از منظر ریسرچ گپ و نوآوری ها، مغز و هسته اصلی پلان اپلای را تشکیل می دهد، اما گاها احتمال اینکه فرد بدون دانش کافی و تجربه موثر در تحقیق و پژوهش، ایده ها و مسئله های تکراری را انتخاب کند وجود دارد؛ لذا توجه خاص و بررسی های اولیه نسبت به ماهیت نو و بدیع انتخاب موضوع و مسئله ریسرچ پروپوزال، حائز اهمیتی بسیار است. میزان تقلید و تکرار مطلوب در چنین تحقیقاتی نیز به زمینه خاص و شرایط پژوهش بستگی دارد.