اپلای فرصت مطالعاتی ویزا تحصیل مهاجرت

مهاجرت به کانادا و امریکا از طریق فرصت مطالعاتی؛ ویزا، اجازه کار و تحصیل

اپلای فرصت مطالعاتی، ویزا، اجازه کار کانادا و امریکا به واسطه فرصت مطالعاتی و کلا اطلاعات مهاجرت به کانادا و امریکا از طریق فرصت مطالعاتی مواردی هست که در این نوشته خواهیم خواند..

توضیح درباره فرصت مطالعاتی اگر Support نشوند از طرف دانشگاه یا شرکتی چقدر می تواند تاثیر داشته باشد.

فرصت مطالعاتی کانادا و آمریکا

فرصت مطالعاتی در واقع (صحبت در خصوص کانادا و آمریکا هست) یکی از سریع ترین روش های گرفتن یک Offer پذیرشی و اپلای هست که باهاش می توانید برای ویزا اقدام کنید و شاید بعدش هم بتونید مهاجرت به کانادا و امریکا از طریق فرصت مطالعاتی را توی دستور کارهاتون قرار بدید؛ اما خب اینجا یکسری خوبی ها دارد و یکسری محدودیت ها دارد. خوبی هاش این هست که شما نمره زبان نمی خواهید، نمره آزمون GRE نمی خواهید و حتی توی مقطع ارشد هم تموم شده باشه درستون می توانید برای فرصت همم Apply کنید.

اپلای فرصت مطالعاتی در مقطع دکتری

اگر دانشجوی دکترا هستید می توانید برای فرصت Apply کنید. اگر دکتراتون تموم شده می توانید برای فرصت Apply کنید. اما این ها باز به یکسری شرایط بستگی دارد باید دقت کنید که در چه شرایطی هستید. اگر دکتراتون تموم شده است به نظر من منطقی تر هست برای فرصت. چه بسا حتی مهاجرت به کانادا و امریکا از طریق فرصت مطالعاتی در موارد زیادی صورت میگیره؛ نکته ای که باید خیلی دقت کنید معمولاً پول خاصی در فرصت مطالعاتی کانادا یا امریکا به شما نمی دهند. چون همانطور که راحت هست گرفتن فرصت علتش این هست که شما Position از استاد را نمی خواهید اشغال کنید یعنی در واقع اون دانشجوی دکترا هست که پوزیشنی از استاد اشغال می کند و پولش و Grant ش برایش می رود. در کنار استاد دارید یک کار تحقیقاتی انجام می دهید. خیلی سریع به پذیرش می رسید. معمولاً از فیلتر Admission Committee دیگر نمی خواهد عبور کنید اون جواب اولی را که استاد ایمیل بزند به Graduate Office که آقا Offer این را اوکی کنید و یکسری اطلاعات اولیه از شما بگیرند تقریباً پذیرشتون را حتمی می کند با اون می توانید اقدام کنید توی آمریکا ویزای J1 می گیرد طرف و همراهش اگر همسر داشته باشه ویزای J2 می گیرد، در کانادا هم Work Permit می گیرد و همراهش هم در واقع Open Work .

فرصت مطالعاتی و گرفتن ویزا

برای ویزا گرفتن شما باید نشان بدهید که شما از یک جایی یک جوری در واقع پاتون محکم هست از لحاظ کاری، البته برای همه ویزاها باید این کار را بکنید و برای فرصت مطالعاتی هم همینطور. اگر دانشجوی دکترا هستید که خب خیلی اوکی هست، ولی اگر بعد از دکترا هستید یا قبل از دکترا هستید یعنی بعد از ارشدتون هست این نیاز هست که نشون بدهید که جایی پاتون وصل هست مثلاً یک جایی دارید کار می کنید که خب اونجا خیلی محکم هست و مفصل هست و این ها.

نوع ویزا در اپلای فرصت مطالعاتی

به فرض این که شما خواستید این کار را بکنید ویزا را هم گرفتید و رفتید کانادا، چه جوری هست حالا این قضیه، ویزایی که به شما می دهند، Work Permit هست چه نوعWork Permit ی هست اصطلاحاً بهش می گویند Employer Specific Work Permit یعنی Employer شما مشخص هست که اون دانشگاه هست، شما نمی توانید برید جای دیگری کار کنید شما فقط می توانید برای اون کار کنید، و نمی توانید کار دیگری هم بکنید فقط همون کار را باید بکنید. ضمن اینکه اگر قصد مهاجرت از طریق فرصت مطالعاتی دارید هم باید برنامه های پیگیری بلند مدت خودتونو با ارتباط علمی و کاری داشته باشید.

چون ویزای شما دقیقاً Work Permit شما دقیقاً برای یک NOC کد (National Occupation Classification Code) یک کار خاص و برای یک کارفرمای خاص صادر شده است و قانوناً هم فقط باید برای همون کار کنید یک. دو، چون حقوقی نمی گیرید از این سابقه کار ما معمولاً پیشنهاد می کنیم یک ساله تون نمی توانید بعداً برای یک روش مهاجرتی خاصی استفاده بکنید به اسم Canadian Experience Class یا تجربه کانادایی.

مشکلات Canadian Experience Class

این Canadian Experience Class یا تجربه کانادایی یکی از Stream های یا یکی از شاخه های Express Entry هست که احتمالاً شنیدید. این یکی از بدی هاش هست. بدی دومش این هست که مثل دانشجو ها شما نمی توانید Postgraduate Work Permit بگیرید یعنی وقتی تموم شد باید برنامه بعدیتون را بدانید وگرنه باید کانادا را ترک کنید. این دو تا نکته اصلی منفی شون؛ حالا نکات مثبتش چی هست، نکته مثبتش این هست که حالا زبان نمی خواست و شهریه ندارید بعد می اید همسرتون Open Work Permit می گیره می تواند تقریباً هر کاری بره انجام بدهد، اگر فرزندی داشته باشید فرزندتون می تواند رایگان تحصیل کند در مدرسه این ها نکات مثبت هست.

پیشنهاد نوع اپلای فرصت مطالعاتی

اما من پیشنهاد می کنم اگر دارید میرید کانادا با Work permitی که با فرصت مطالعاتی بهتون می دهند که حالا بهش Visiting Scholar، Visiting Researcher، Visiting Professor این ها همه را بهش می گویند، اگر اینجوری می روید باید برنامه بعدیتون را بدانید. یعنی از وقتی که رسیدید فکر نکنید که یک سال وقت دارید هر کاری که می خواهید بکنید باید برنامه داشته باشید واسش چون اگر می خواهید از یک روش خاصی PR بگیرید باید بدونید و سریع برایش اقدام بکنید شاید بهترین کاری که باهاش می شود کرد این است که طرف بیاد بعد مثلاً بره بگرده دنبال استاد، استاد را حضوراً پیدا بکنه و باهاش صحبت بکنه یا با اون استادی که کار می کند یا با بقیه استادها و مثلاً PDH ش را شروع بکنه اگر وسط PHD باشه….

یا مثلاً PHD ش تمام شده باشه خیلی جاها مثلاً استاد Lecturer شاید بخواهند یا Job Opportunity داشته باشند توی سایتشون.

رویه Labor Market Impact Assessment

مسئله اینجاست که اگر شما بخواهید جای دیگری کار بگیرید حالا این باز بحث خیلی مهاجرتی می شود، معمولاً نیاز دارید به LMIA که مخفف (Labor Market Impact Assessment) هست یک در واقع اجازه ای هست که باید کارفرمای شما بگیرد و برای اینکه اون اجازه را بگیرد باید ۱۰۰۰ دلار application Fee باید پرداخت بکنه در واقع یک اطلاعیه شغلی باید چاپ بکند توی Job Bank  و حالا جاهای دیگر و اینکه بگه که این اطلاعیه شغلی بمونه اگر کسی برای اون شغلی که می خواهد به شما بده Apply کنه باید اون Application ش توضیح بدهد که چرا این کار را من به این کانادایی که Apply کرده ندادم چرا به این PR که Apply کرده ندادم یک مقداری داستان دارد. همه کارفرماها قبول نمی کنند که برای شما برای Labor Market Impact Assessment اقدام بکنند و LMIA بگیرند این قضیه هست که واسه سختگیری می شود.

ما می گوییم همیشه Fund نمی دهند برای فرصت و این ها ولی در مواردی دیدیم که استاد گفته که من می دونم هزینه ت را نمی توانی تامین کنی ولی اینجا بهت حقوق می دهیم و خیلی هم نا امید نباش.