برتری رقابتی خلاقیت ریسرچ پروپوزال

ریسرچ پروپوزال Research Proposal به عنوان نبض اپلای Apply Abroad دکتری PhD و فوق لیسانس Master اولین مدرکی است که بعد از یک رزومه Resume – CV قابل قبول، شانس اپلای Applying Chance فول فاند Fully Funded را افزایش میدهد. این مسئله در اپلای دکتری مستقیم Direct PhD یا اپلای از فوق لیسانس به دکتری، اهمیت دو چندان می یابد.
در فصل اپلای، رقابت ها بسیار شدید است، روزانه صدها رزومه، صدها SOP و ده ها ریسرچ پروپوزال به دست اساتید میرسد. اساتیدی که تنها بعد از تاییدشان، تکمیل اپلیکیشن فرم Application Form معنا پیدا میکند. اما برگ برنده با کیست؟ چه نوع ریسرچ پروپوزال و پلان تحقیقاتی Research Plan شانس اپلای را افزایش میدهد؟
خلاقیت ریسرچ پروپوزال
نبرد بر سر تخصیص پوزیشن در پروگرم هایی که از طرف دانشگاه ها اعلام میشود بر سر نوآوری Innovation است. شاید بتوان گفت که 40 درصد از اپلای کنندگان از این مهم باخبرند و مابقی هم شاید فرصتی برای بروز خلاقیت Creativity و نوآوری نمی یابند ولی قطعا این بخش هم بر مهم بودن نوآوری در ایده های خود واقفند اما …
از 40 درصد اپلیکنت ها Applicants که خلق ارزش Value Creation در ایده ها را با مطالعه تجارب و تلاش های دیگران دریافته اند، شاید عده کمی بتوانند سطحی از نوآوری های متمایز کننده را در عمل نشان دهند. وقتی نوآوری و بدعت ایده ها با خلق و خلاقیت همراه باشد میتوان گفت که گام های اپلای به درستی در حال سپری شدن هست و گوی رقابت Competitiveness در حال ربوده شدن.
اما نوآوری و خلاقیت و رقابت پذیر شدن فرد در مراحل اپلای، تا چه حد و به چه شکلی شانس اپلای و پذیرش شدن را افزایش میدهد؟
آیا اگر ما یک محصول یا خدمت جدید داشته باشیم که حتی نظیر آن نیز وجود نداشته باشد به نقطه اوج پذیرش رسیده ایم؟ مشتری ما را خواهد پذیرفت؟
جاستیفای ریسرچ پروپوزال
متغیر دیگری که ارزشی مساوی با خلاقیت و بدعت دارد، جاستیفای بودن ایده های ما با سری ایده های تیم پذیرش کننده، استاد، سوپروایزر، ادمیشن کامیتی یا هر اسم دیگری است که قرار است ما را داوری کند. یعنی داروی نوآورانه و خلاقیت ما با درد و دغدغه ای که ایشان دارند همراستا باشد. برای مثال وقتی سوپروایزر ما در حیطه انرژی های تجدیدپذیر فعال است و ریسرچ اینترست Research Interest خیلی روشنی از پذیرش دانشجو در این زمینه دارد. حتی 70 درصد مقاله و کتاب هایش نیز در این زمینه است، ما به عنوان فرد متقاضی اپلای، ایمیل و کاور لتر و ریسرچ پروپوزال را در زمینه استراتژی های بازاریابی نفت ارائه دهیم و به شکل خلاقانه ای به ریسرچ گپ Research Gap موجود در این زمینه هم اشاره کنیم، آیا ما پذیرش Accept خواهیم شد؟!
ارزیابی چندبعدی اپلای
شانس اپلای وقتی بالاست که خلاقیت ریسرچ پروپوزال با هوشمندی های رقابتی نیز همراه شود. اما این هوشمندی ها چطور و به اشکالی ظهور می یابند؟ یکی از ابزار هوشمندی در مراحل اپلای را میتوان نگاه چندبعدی به رزومه و پرسونال اینتنت Personal Intent سوپروایزر وصل دانست. چند روز پیش یکی از دوستان گرمابه و گلستان من به دفتر کارم آمدند و یک ریسرچ پروپوزال را برای داوری و نمیدانم ارزیابی ارائه کردند. کار قشنگی که بعد از کمی صحبت دیدم که ایشان در ریسرچ پروپوزال اپلای دوره فرصت مطالعاتی دکتری شان انجام داده بودند این بود که یک درخت تقاضا ترسیم کرده اند. ایشان برای مدیریت کسب و کار Business Management در یکی از دانشگاه های انگلستان England Universities قصد پذیرش فرصت مطالعاتی Research Opportunity داشتند و برای نوشتن Research Proposal، نه تنها ریسرچ استیتمنت Research Statement مربوط به سوپروایزر احتمالی را مطالعه کرده بودند، بلکه سراغ موضوع ریسرچ پروپوزال تمام دانشجویانی رفتند که این استاد تا کنون سوپروایزر پایان نامه و مقالات و پروپوزال هایشان بوده است. این کار یک دید چندبعدی و یک شبیه سازی پویا برایش فراهم کرده بود. این اپلیکنت نه تنها مزیت رقابتی مربوط به خلاقیت در نوشتن Research proposal را رعایت کرده بود، بلکه به نظر وب سایت پی اچ دی پروپوزال، جزء 5 درصد افرادی هست که شانس اپلای دارد.