طرح اهداف ریسرچ پروپوزال اپلای

مثال اهداف در نگارش ریسرچ پروپوزال Research proposal aims

شروع به نوشتن ریسرچ پروپوزال

یک پروپوزال شروع می شود با یک عنوان (Title). شما یک عنوان پیشنهادی دارید، یک عنوانی که می خواهید در آن جا این پروپوزال را انجام دهید. هر عنوانی که در ذهنتان است که آن پروژه ای است که می خواهید انجام دهید. در قسمت ابتدایی آن پروپوزال شما شروع می کنید با بخشی به اسم State of the art که یک چیزی مشابه اینتروداکشن Introduction است در مقالات. اما تفاوت آن در چیست؟

State of the art همانطور که از اسم آن پیدا است، لب مرز علم را در آن فیلدی که شما می خواهید روی آن کار کنید باید بحث کنید.

بدعت و نوآوری در نگرش های ریسرچ پروپوزال

به عنوان مثال اگر شما در مورد طراحی و معماری Architecture طبق الگوهای توسعه پایدار Sustainable development دارید تحقیق می کنید، ببینید در تازه ترین نگرش موجود در آن فیلد چه اتفاقاتی افتاده است؟ آن نواوری و بدعت را باید بیان و واکاوی کنید. به طور کلی شروع می کنید و بعد هدایت می کنید محتوا را به سمت موضوعی که خودتان می خواهید کار کنید.  در State of the art شما، علاوه بر اینکه پیشرفت ها و بهترین وضعیت کنونی را به تصویر می کشید، بایستی بتوانید از آنچه که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته نشده و به اصطلاح یک شکاف پژوهشی یا ریسرچ گپ Research gap در آن حیطه وجود دارد را هم طرح کنید.

ریسرچ گپ مسئله در نگارش پروپوزال اپلای

در تحقیقات متعدد، ابعاد مختلف یک موضوع بررسی میشه و در این بین یه سری نکات ذره بینی هست که پژوهش های متعدد از پرداختن به آن غافل مانده اند. وقتی ریسرچ پروپوزال ما بتواند این ایده های مکنون را بررسی و واکاوی کند و نتایج عملیاتی و تئوریک آن را پیش بینی کند، در این صورت میگوییم ریسرچ گپ را نشانه رفته است. ما در مجموعه وب سایت پی اچ دی پروپوزال تاکید ویژه در طرح ریسرچ گپ تحقیق داشته ایم و علت آن تمایزی است که پلن های دارای ریسرچ گپ با کیس های فاقد آن خواهند داشت.

شما می خواهید در آنجا یک فعالیتی انجام دهید چه چیزی است. آن را یادتان باشد که در State of the art، در مراحل پایانی اش، به شکلی برجسته طرح کنید و بگویید که اینجای کار هنوز کسی لمسش نکرده است و من می خواهم در این فیلد این تنوع و این بهبود و این ارتقاء کیفیت را ایجاد کنم.

طرح اهداف ریسرچ پروپوزال اپلای با مثال های کاربردی

خب این اولین گام شما است در نگارش یک پروپوزال و شاید مهم ترین بخش آن باشد تا توجه آن ریویو های پروپوزال شما را جلب کند. بعد از این که شما بخش State-of-the-art را نوشتید، بایستی Objectives  و Aim های خودتان را مشخص کنید. و بایستی بگویید که شما هدفتان چیست. معمولاً بسته به ماهیت پروپوزال دکتری، چند Aim باید هدف گذاری کنید. که به لحاظ هویتی مرتبطند و مکمل همدیگر هستند و شما انجام می دهید. برای مثال تحقیق حاضر قصد دارد استراتژی های چابکی و Lean بودن را در موضوع بازاریابی در شرایط عدم قطعیت COVID-19 تبیین و بررسی کند.

Aim اول در نوشتن ریسرچ پروپوزال Research proposal این است که دریابد شاخص های استراتژیک بازاریابی چابک در شرایط عدم قطعیت  COVID-19 کدامند؟

Aim دوم ریسرچ پروپوزال این است که موانع بکارگیری استراتژی های چابکی Agility بازاریابی در شرایط Uncertainty کدامند؟

هدف سوم Research proposal ما این خواهد بود که شاخص های Lean  یا ناب بودن استراتژی های بازاریابی در کلاس جهانی سازمان تحت شرایط عدم قطعیت بازار کدامند؟

هدف چهارم پروپوزال اپلای ما به شناسایی موانع (و یا استانداردهای کیفی دستیابی به) نابی استراتژیک در COVID-19 uncertain period of marketing چه موارد هستند؟

اهداف ریسرچ پروپوزال را خیلی دقیق و مشخص و خیلی واضح باید بیان کنید. می نویسید Aim1 و در یک جمله Title، Aim و در یکی دو جمله توضیح Aim را می نویسید. و حالا اگر دو سه جمله بیشتر هم شد ایرادی ندارد. و بدین ترتیب بخش State-of-the-art و Aim پروژه ی شما انجام می شود.

مثلاً آن سوال اصلی که در ذهن شما است را آنجا می نویسید. در ریسرچ پروپوزال های مقطع دکتری معمولا فرضیه به ندرت طرح میشود؛ طرح فرضیه در رشته گرایش های خاصی صورت میگیرد صرفا. در ریسرچ پلن دکتری و پست داک غالبا به سوالات تحقیق اکتفا میشود که به موازات اهداف تحقیق طرح میشوند.

با این حال، در موارد تشخیص نیاز (ریسرچ پروپوزال مستر مجدد یا برخی رشته گرایش های نظری مانند روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، تئاتر و سینما و مانند آن) در پایان اهداف ریسرچ پروپوزال شما آن Hypothesis خود را می نویسید. می نویسید که ما این فرضیه را داریم که سیستم ما اینگونه است.

 In this proposal we Hypothesized that  و حالا هرچیزی که هست. آن Hypothesis خودتان که می خواهید آن را تست کنید و به نتیجه برسد. به این ترتیب شما level 1 و level 2 و level 3 را انجام داده اید.

در مرحله ی بعدی شما می رسید به داده های اولیه تحقیق. این یعنی چه ؟ یا بک گراند ریسرچ. این ها یعنی این که شما در این زمینه ی خاص چه بک گراندی دارید. بیشتر توجه آن ها در این است که ببینند، شخص شما چه داده و دیتا هایی دارید، چه کارهایی انجام دادید که مرتبط است با این پروژه ی خاص.

حالا این می تواند کاملاً مرتبط باشد، یا می تواند تقریباً در یک حوزه ی مشابهی باشد یا می تواند از تکنیک هایی که شما آموختید، در یک پروژه ی خاص از آن ها استفاده کنیم برای این پروژه. این هنر شماست که چگونه آن تجارب تحقیقاتی و ریسرچ خود را بفروشید به آن خواننده که بفهمد که شما می توانید با آن تجارب، با آن تکنیک ها از پس این پروژه ای که پروپوزال کردید و پیشنهاد کردید برمی آیید.

مرحله ی بعدی می رسد به جایی که شما می خواهید به خواننده بگویید که، من این Aim های سه گانه خود و آن Hypothesis که انجام دادم را می خواهم حالا خیلی دقیق، به لحاظ آزمایشگاهی Step by Step آن را تست کنم.

در اینجا شما می گویید که چطور شما می خواهید این کار را انجام دهید. یک چیزی شبیه به متریال متد یا اکسپرمنتال سکشن مقالات است. شما شروع می کنید و میگویید که خب Aim اول من فلان چیز است برای تست این ما می آییم مثلاً در ۱، ۲، ۳، ۴ مرحله مختلف این را تست می کنیم. چه چیزهایی را تست می کنیم مثلاً من یک ماده ای می سازم و می آیم خواص مختلف آن را تست می کنم. بعد می آیم، در هر بخشی که من درباره ی آن تست خودم، درباره ی آن نحوه ی کار خودم صحبت می کنم، تبدیل می شود به ۳ بخش اصلی.

 یک بخش، بخش rational است rational یعنی این که چرا انجام این تست مهم است. مثلاً می گوییم خب طبیعتاً وقتی ما یک چیزی را می سازیم، بایستی بفهمیم آن ساخت ما، آن پروسه ی ما به درستی انجام شده و ما آن را به درستی ساخته ایم. بعد از rational شما بایستی بگویید که متد شما چی است. به چه شکلی می خواهید آن کار را انجام دهید. مثلاً من می خواهم material properties خودم را بررسی کنم. چگونه انجام می دهم؟ مثلاً می آیم SPSS – MINITAB – MATLAB- LISREL انجام می دهم و … یک نکته ی خیلی مهم این است که بعد از این ها بهتر است که شما یک بخشی را هم بگذارید برای مشکلات احتمالی.

 اگر فکر می کنید که مثلاً ممکن است یک مشکلی پیش آید، آنجا می نویسید که ممکن است این مشکل پیش آید. این نشان می دهد که شما درباره ی آن قضیه فکر کردید و می دانید که شاید مشکلی پیش آید. و اگر فکر می کنید هیچ مشکلی پیش نمی آید، می نویسید هیچ مشکلی پیش نمی آید.

اگر به نظر شما ممکن است که یک مشکلی پیش آید، بایستی آلترناتیو های خودتان را هم در انجا بگذارید. بگویید که مثلاً ممکن است یک مشکلی پیش آید و پلان B ما این است. برای حل این مشکل ما این کار را می خواهیم انجام دهیم. بدین ترتیب شما شروع می کنید و مرحله به مرحله، راجع به Aim هایی که نوشتید و تست های مختلفی که می خواهید برای حل هر مسئله می خواهید انجام دهید و کارهایی که می خواهید انجام دهید را نوشتید، در سه بخش اصلی rational، Method، Possible problems و به این ترتیب شما کل پروسه را می نویسید. این شامل دو سه صفحه می شود.

در پایان بعضاً از شما خواسته می شود که چند موضوع خیلی مهم را بحث کنید. موضوعات شامل چه چیزی است؟. Cost time line شما یک جدول باید تهیه کنید و در آنجا باید بگویید که مثلاً پروپوزال شما ۲۴ ماه است. و آنجا بگویید در این ۲۴ ماه این پروسه ای که انجام می دهید از صفر تا صد به چه شکل پیش می رود. مثلاً ماه ۰ تا ۲ این کار را می کنم، ماه ۱ تا ۳ این کار را می کنم، ۴ تا ۸ این کار را می کنم و به همین ترتیب. این ها را بایستی خیلی درست و واقع بینانه طراحی کنید و آن جدول خودتان را تهیه کنید و بعد می رسیم به بخش Cost و Expense یعنی آن بخش هزینه ها. در این جا شما خیلی نیاز دارید اگر برای بار اول است که دارید چنین چیزی را تهیه می کنید، از یک شخص باتجربه تر راهنمایی بگیرید و از او یاد بگیرید که چطور می شود این بخش هزینه ها را پر کرد.

 حتماً اگر برای یک اورگانیزیشن یا یک دانشگاه یا یک جای خاصی دارید اپلای می کنید، بروید وب سایتشان را بخوانید و کامل مطالعه کنید. و بفهمید که خب آنجا گفته است مثلاً ۱، ۲، ۳، ۴ این آیتم ها را ما کاور می کنیم و شما می توانید برای آن درخواست دهید. ولی آیتم های خاص دیگری را ما اصلاً کاور نمی کنیم. پس شما آن ها را قرار نمی دهید. مثلاً اگر گفته است ما هزینه ای را برای تهیه ی لپ تاپ کاور می کنیم، می توانید بگذارید اما اگر صراحتاً گفته است که تهیه لپ تاپ را ما کاور نمی کنیم، شما دیگر نمی آیید هزینه بگذارید برای تهیه ی یک لپ تاپ. و بگویید خب  ۲۰۰۰ یورو هزینه من می خواهم و آن را بگذارید آنجا. خب طبیعتاً آن ریجکت می شود یا حداقل آن بخش حذف می شود حتی اگر پروپوزال شما اکسپت شود.

به این ترتیب وقتی شما این بخش را هم گذاشتید، پروپوزال شما تقریباً دیگر آماده شده است. برای این که پروپوزال خیلی خوبی داشته باشید شما نیاز دارید گاهاً که Support letter هم داشته باشید روی آن پروپوزال. معمولاً حداقل سه Support letter از شما می خواهند. که بهتر است از اساتید خیلی خوب، کسانی که شما را می شناسند، Support letter بگیرید. Support letter هایی که نیاز خواهید داشت، معمولاً در آن بایستی درباره ی خود شما کامنت گذاشته شود، درباره ی توانمندی های شما برای انجام این پروژه ی خاص باید کامنت گذاشته شود، و ویژگی های شخصیتی شما خیلی مهم است برای آن اورگانیزیشنی که می خواهد گراند شما را بررسی کند.

5/5 - (1 امتیاز)