نوشتن رزومه تحصیلی و CV اپلای دکتری

رزومه قوی مسیر اپلای ما رو تعیین میکنه دوستان

برای نوشتن CV هیچوقت از قالب های آماده استفاده نکنید .. بنویسید

تازه فارغ التحصیل شدم از ارشد، نمونه یک CV میخوام برای پذیرش دانشگاه های خارجی، چون ریسرچ پروپوزال اپلای رو نوشتم و الان لنگ ایجاد رزومه قوی هستم؛ الان دقیقا نمیدونم چه آیتم هایی دخیل شن، معدل چطور بیاد، سربازی بیاد یا نه، نوشته ها یا مقالاتم چطور و نمره زبان و آیلتس چطور. قالب رزومه زیاد دیدم اما آموزشی میخوام که کامل بتونم بنویسم و برای استاد داور و دانشگاه پذیرنده بفرستم..

نگارش CV موفق در زمان اپلای دکتری

در زمان اپلای دکتری، CV سی وی (Curriculum Vitae) در کنار ریسرچ پروپوزال و دیگر مدارک، بخش خیلی مهمی است، به این دلیل که وقتی با اساتید مکاتبه می­کنید، یکی از اولین چیزهایی که اساتید به آن نگاه می­کنند CV شما هست. وقتی اپلای می­کنید، اساتید باز CV شما را نگاه می­کنند یعنی در واقع آن عملکردتان را می­خواهید به بهترین نحو در CV تون نشان بدهید. یک مورد کلی هست این که کلاً باید سعی بکنید موارد مثبت را در رزومه خود بزرگ­نمایی بکنید و موارد منفی را تا جایی که می­شود کمتر در موردش صحبت بکنید و کوچکتر کنید.

نوشتن رزومه خوب برای اپلای دکتری یک لیست از مواردی که می­خواهیم امروز در موردش صحبت کنیم به صورت فهرست وار گفته می­شود و بعد به ترتیب موضوع را برای هر کدام باز می­کنیم.

اول بخش­های مختلف CV معرفی می­شود (Contact information، Education، Awards and Honors، Selected Courses، علایق تحقیقاتی، بخش Publication ها، بخش Academic Projects و سمینارها و ورکشاپ­ها، بحث سابقه کاری که می­تواند سابقه Research یا Teaching یا صنعتی باشد، مهارت­های زبان و کامپیوتر، Membershipها و کارهای داوطلبانه، بخش Hobbies and Interests و در نهایت رفرنس­ها).

در مورد به طور خاص یک نکته­ای که خیلی مهم هست تفاوت در خصوص رزومه و CV صحبت می­کینم و اینکه هر کدام چی هستند و تفاوت­ها چی هستند و اگر برای کارشناسی ارشد یا پست داک دارید اپلای می­کنید (کلاً کار آکادمیک دارید اپلای می­کنید) باید دنبال کدوم باشیم، طول CV چقدر باید باشد و از چقدر نباید بیشتر باشد و اینکه ترتیب این مواردی که ذکر شد چگونه هست، بحث یک جمله Objective هست که معمولاً بالای CV نوشته می­شود که آیا بنویسیم یا نه، و بحث وبسایت هست که آیا اگر وبسایت درست کنیم چه سایت­هایی هست که از طریق آنها می­توانیم رایگان قالب­هایی را دارند که به ما اجازه می­دهند وبسایت خودمون را درست کنیم و اینکه چه مواردی و چه بخش­هایی را در وبسابت داشته باشیم و آیا وبسایت داشتن چقدر می­تواند کمک بکند و آیا مناسب هست یا خیر؟

و یک سری سوالاتی نظیر اینکه آیا برای سابقه کاری باید مدرک آورده شود یا لازم نیست، زیبا بودن بصری مهم است یا خیر؟ اینکه نوشتن رزومه به سبک آمریکای شمالی چگونه هست و سبک اروپایی چطوری است، از چه نرم افزاری استفاده شود (Word، Latex)، سابقه کاری­های غیر مرتبط و … .

به طور کلی دو نوع CV وجود دارد، یکی به سبک آمریکای شمالی هست یکی به سبک اروپایی هست. در سبک آمریکای شمالی این موارد در CV ذکر نمی­شود:

عکس (عکس نباید داشته باشد، CV ساده و سیاه و سفید است)

اطلاعاتی در مورد محل تولد، تاریخ تولد یا سن، جنسیت، ملیت، رنگ پوست، نژاد آورده نمی­شود. به این دلیل که در آمریکای شمالی، اساساً آوردن این موارد اگر در آمریکای شمالی باشید و بخواهید که رزومه بنویسید غیر قانونی است و نباید این کار را بکنید (حالا الان که خیلی مهم نیست شما یک دانشجوی خارجی هستید و دارید اپلای می­کنید) به این دلیل که افرادی که می­خواهند به شما کار بدهند نباید روی این قضیه که حالا به هر نحو شما آیا جنسیت یا ملیت خاصی دارید نباید تصمیم بگیرند. به همین دلیل هست که این موارد به طور معمول در CVهایی که برای آمریکای شمالی درست می­کنند این موارد نمی­آید و CV خیلی ساده و سیاه و سفید است. برعکس این اگر بحث، بحث اروپا باشد CVها معمولاً تر و تمیز هستند خیلی شسته رفته و خیلی جذابیت­های بصری بالایی دارد و رنگ­های متنوعی استفاده می­کنند، عکس می­گذارند و گاهاً اطلاعاتی از قبیل ملیت، نژاد و سن و …. هم نوشته می­شود.

سوال این هست که ما کدامیک از این دو قالب را باید انتخاب کنیم؟ به نظر می­رسد که هر کدام از این دو قالب جواب می­دهد و بستگی به هدف اپلای شما دارد. اگر هدف اپلای در آمریکای شمالی هست، سیستم سیاه و سفیدی که در واقع مرسوم هست و بیشتز از آن استفاده می­کنند کاملاً اوکی هست، هیچ عکسی نگذارید و قطعاً اطلاعاتی نظیر جنسیت، سن و  محل تولد را لازم نیست بنویسید، و اگر دارید اروپا اپلای می­کنید اینها را می­توانید بنویسید و عکس هم می­توانید بگذارید. با این وجود اگر هم برای آمریکا و کانادا هم دارید اپلای می­کنید به این شکل نیست که اصلاً اینها را هم نگذارید، اگر دوست داشته باشید عکس را می­توانید بگذارید و یا یک مقداری از آن فاز سیاه و سفید می­توانید بیاید بیرون و یک مقداری جذابیت بصری به CV بدهید، اما اطلاعات فردی (تاریخ تولد، نژاد و …) را پیشنهاد نمی­شود که بگذارید و واقعاً لازم به نوشتن این موارد نیست.

بخش اول: Personal Information یا Contact Information

که در این بخش شما اسم، آدرس ایمیل و شماره تلفن­تون را قرار می­دهید، این سه مورد مهمی هست که باید در این بخش قرار بگیرد. حالا آدرس هم می­توان در این بخش اضافه کرد، چیز دیگری که می­توان قرار داد، لینک یا آدرس وبسایت شخصی شما هست، اگر Research gate یا Google Scholar دارید اگر Linkedin دارید و فعال هستند می­توانید در واقع لینک اینها را هم بگذارید و Hyperlink بکنید (چون بعداً که به PDF تبدیل می­کنید جوری باشد که استاد بتواند با کلیک کردن روی لینک وارد سایت شما بشود).

بخش دوم: Education

این بخش اولویت بالایی دارد و همیشه اول آورده می­شود و سپس موارد بعدی را ممکن است براساس رزومه فرد بالا پایین شود، ولی این بخش واقعاً (اگر دارید برای کارشناسی ارشد، دکترا و پست داک یا مقطع تحصیلی و یا هر نوع شغل آکادمیک) در حال اقدام هستید این بخش (غیر از Contact Information) اولین و مهم­ترین قسمت رزومه شما می­باشد.

در اینجا طبیعتاً اول عنوان رشته­ای که خوانده­اید آورده می­شود، مثلاً Bachelor of Science ، یا Bachelor of Art، Master of Art، Master of Science ، یا گاهی Master of Business Administration، Master of Architecture، Master of Engineering،  اینها را دقیقاً باید بدونید و ببینید که رشته شما و آنچیزی که خونده­اید چی هست که خیلی مهم می­باشد. به این صورت نوشته می­شود به عنوان مثال:

Master of Engineering in …. (اسم رشته)

سپس در مورد اطلاعات دانشگاه نوشته می­شود؛ می­توان رنکینگ دانشگاه را در همین قسمت هایپرلینک کنید، می­توانید هم نکنید.

در قسمت بعد معدل (GPA) مهم است که می­توان از ۲۰ نوشته شود یا می­توان به سیستم آمریکایی تبدیل بشود و از ۴ نوشته شود. برای تبدیل به سیستم هم یک سری سایت وجود دارند که این تبدیل را انجام می­دهند شما می­توانید نمراتتون را همراه با ضرائب درسی وارد کنید و معدل خود را براساس سیستم WES بدست آورید. نکته­ای که اینجا هست این هست که گفته می­شود که سیستم تبدیل برای ارشد و دکترا فرق می­کند، بعضی از دانشگاه­ها مثلاً شما اگر در سایت دانشگاه ساسکاچوان یا مک­گیل ملاحظه بفرمایید، PDFهایی هست که سیستم­های خاصی برای تبدیل دارند که برای لیسانس و ارشد فرق دارد. ولی شما می­توانید همان سیستم WES را جلو برید و همانطوری که WES گفته معدل را حساب بکنید که معمولاً هم یک مقداری به نفع ما هست که اگر این کار را بکنیم.

پیشنهاد می­شود که اگر GPA برای لیسانس باشد، به شرطی نوشته شود که مثلاً از ۳ بالاتر باشد، اگر پایین­تر بود به نظر می­رسد که نوشته نشود بهتر هست ولی به هر حال در Application Form معدل پرسیده می­شود ولی خب در رزومه می­توان گفته نشود.

نکته ­ای که وجود دارد این هست که شما می­توانید Honors and Awards ی که مربوط به قسمت Education بوده است را اینجا بیارید. گاهاً می­توانید یک قسمت جدا بیارید به اسم Honors and Awards ولی بعضی­ها اگر Honors and Awards کمی دارند می­توانند در این قسمت به آنها اشاره بکنند که مثلاً

Received Full Scholarship from University of Tehran

همین که دانشجویان ایرانی به نوعی شهریه نمی­دهند در داخل کشور هم می­توان به نوعی اسم Scholarship روی آن گذاشت و در داخل پرانتز جلوی عبارت بالا می­توان نوشت که Tuition Wave یا Tuition Waver که بیانگر این است که شما شهریه نمی­دهید.

ترتیب این قسمت هم مهم می­باشد که جدیدترین مقطع شما اول ذکر می­شود، کلاً در رزومه شما جدیدترین کاری که کردید اول می­آورید و بعد بقیه موارد، یعنی اگر فوق لیسانس و دکترا هم دارید، اول دکترا نوشته می­شود، بعد فوق لیسانس و بعد از آن لیسانس آورده می­شود.

نکته دیگر اینکه در مورد مدرسه چیزی نوشته نمی­شود، شما برای دکترا و کارشناسی ارشد در حال اپلای هستید و اطلاعاتی در خصوص مدرسه نیاز نمی­باشد و مهم نیست.

بخش سوم: Awards and Honors

خیلی موارد مختلفی وجود دارد که در اینجا می­توان نوشت. به نظر می­رسد که مهم­ترین مورد این هست که اگر از لحاظ معدل در دانشکده خود رتبه دارید (مثلاً شاگرد اول یا دوم هستید، جزو پنج درصد اول، ده درصد اول، ۱۵ درصد اول) این را اینجا بنویسید.

یک چیزی که عمومی هست در خصوص کنکور هست، که شما می­توانید رتبه کنکور خود را بنویسید یا اینکه می­توانید به صورت درصدی بیان کنید (جزو یک درصد اول، نیم درصد اول، جزو دو درصد اول بودید). اگر در المپیاد دانشجویی یا دانش­آموزی شرکت کردید می­تواند خیلی تاثیر داشته باشد. هر نوع جایزه­ای هر جایی گرفتید می­توانید اینها را ذکر کنید.

نکته­ای که وجود دارد این است که در کانادا یا آمریکا، بچه­ها اسکالرشیپ­های خیلی متنوع و زیادی را می­گیرند، Awards های مختلفی هست که بچه­ها می­گیرند ولی در ایران اینگونه نیست و آنقدر اسکالرشیپ و Awards وجود ندارد که ما داشته باشیم. ولی بچه­های کانادا یا آمریکا هر کدام حدود پنج، شیش یا هفت، هشت Awards یا اسکالرشیپ دارند ولی بچه­های ایران چیز زیادی ندارند ولی تا جایی که امکان دارد سعی کنید که همین موارد را پر بکنید در این قسمت که خالی نباشد.

بخش چهارم: Research Interests

این قسمت در واقع عبارت­های دو کلمه­ای یا سه کلمه­ای هست که مثلاً اگر پروژه کارشناسی انجام داده­اید، کلید واژه پروژه کارشناسی شما می­باشد یا اگر مقالاتی دارید، کلید واژه­های مقالات شما می­تواند در نظر گرفته شود. دو یا سه کلمه، گاهاً یک مقداری بیشتر هست. این بخش خیلی مهم است چون استاد روی این قسمت نگاه می­کند که ببیند آیا Research Interest شما با ایشون اصطلاحاً Align هست یا نه، یا شما Fit مناسبی با توجه به Research Interestهاتون خواهید بود برای آن گروه یا خیر؟

چند نکته وجود دارد، یک اینکه طبیعتاً اولویت نوشتن این موارد خیلی اهمیت دارد، که اول کدام ذکر بشود و کدام دوم نوشته شود، اگر مثلاً پنج مورد ذکر می­شود خیلی مهم است که اول کدام نوشته شود.

نکته دیگر اینکه سعی شود که تعداد موارد به یکی دو مورد ختم نشود، چهار پنج مورد ذکر شود که یک مقداری شامل بشود و اساتید مختلف فکر کنند که شما آن Research Interest ی که آنها دارند را دارید.

نکته دیگری که باید گفته شود این است که شما می­توانید که اگر به اساتید در گرایش­های مختلف و با Research Interestهای مختلف می­خواهید ایمیل بزنید، مثلاً دو سبک و دو ورژن از CV تون درست کنید که در اولی، یک Research Interest اول آمده و در دومی یک سری Research Interestهای دیگری هست که ذکر شده است. این کار هم می­تواند بکنید و تاثیر دارد.

از اینجا به بعد ترتیب موارد می­تواند تغییر بکند که گفته خواهد شد این ترتیب بر چه اساسی باید نوشته شود.

بخش پنجم: Publication

در این بخش، چند قسمت می­توان ایجاد کرد؛ اگر Journal Publication که در واقع مهمترین قسمت این بخش هست و مهمترین چیزی که به عنوان Publication بهش گفته می­شود Journal ها هستند.

ژورنال را که می­خواهید بنویسید هم دقیقاً همان سبکی که در رفرنس مقالات می­نویسید باید آورده شود. یعنی در ابتدا اسم نویسنده­ها به ترتیب نوشته می­شود، بعد عنوان مقاله، بعد عنوان ژورنال و در نهایت اطلاعاتی که شماره چند هست و در چه سالی چاپ شده و … . عیناً همانطور و با همان سبک نوشته می­شود از جدید به قدیم.

نکته­ای که وجود دارد این است که اگر مقاله چاپ شده باشد که گفته می­شود همان Volume ژورنال و سال انتشار را می­نویسید. دو حالت دیگر ممکن است که وجود داشته باشد، یک اینکه مقاله Submit شده باشد ولی هنوز جوابی گرفته نشده است در اینجا می­توان از عبارت Submitted نوشته شود و این تاثیر دارد به این صورت نیست که گفته شود این مقاله Submitted است و معلوم نیست، به هر حال مقاله­ای که Submit شده یعنی آماده بوده و این گفته نقل قولی هست از یکی از اساتید دانشگاه که «ما مقاله­ای که Submit شده است را برای آن ارزش قائل هستیم، چرا؟ به این دلیل که این مقاله در یک ژورنال Submit شده است و حتی اگر در این ژورنال قبول نشود، به هر حال نویسنده مقاله را در ژورنال دیگری چاپ می­کند.» به هر حال این مقاله Submit شده هم ارزش دارد ولی نه به اندازه مقاله چاپ شده ولی خب چیزی هست که می­توان تا حدی روی آن حساب باز کرد. طبیعتاً اسم ژورنال را هم می­نویسید و در انتها ذکر می­شود که Submitted.

گاهی اوقات مثلاً شما revision اول را هم گرفتید و در واقع Revise خورده و دارید انجام می­دهید و دوباره فرستادید، اینجا هم می­توانید علاوه بر Submitted بنویسید Under review یا می­توان نوشت Revised یا یک چیزی که نشان بدهد که علاوه بر اینکه Submit شده است یک Revision هم خورده است.

یک حالت دیگری هم که وجود دارد این هست که مقاله­ای که دارید آماده می­کنید هست که خب طبیعتاً ارزش کمتری دارد این مورد. برای این مورد می­توان داخل پرانتز In Prep. ذکر شود یعنی In preparation. این طبیعتاً آنقدر ارزش ندارد ولی اگر عنوانش خاص باشد و حتی اسم ژورنال را هم بنویسید و جلوی آن بنویسید In prep. خب این یک مقداری واقعی­تر جلوه می­کند که مثلاً حتی ژورنال را هم می­دانید پس خیلی نزدیک به Submit کردن هستید. این چیزی هست که به ذهن استادی می­آید که آن را می­بیند.

در ادامه در مورد کنفرانس­ها می­توان صحبت کرد. کنفرانس­های بین­المللی، مقالاتی که در کنفرانس­ها دادی که می­توانید اسم این بخش را بگذارید Conference Papers یا Conference Proceedings هر کدام از اینها می­توان گذاشت و دوباره با همان سیستمی که ژورنال­ها را نوشته بودید این موارد را هم باید بنویسید.

بحث Book یا Book Chapter را هم می­توانید بیاورید. همینطور اگر ترجمه کتاب را هم دارید می­توانید در این قسمت هم در مورد آن صحبت کنید و بنویسید.

بخش ششم: Academic Projects

این پروژه­ها می­تواند به کوچکی یک پروژه کلاسی باشند و به بزرگی هر پروژه­ای که حالا به هر نحوی شما انجام داده­اید. می­توانید اسم این را بنویسید Academic Project اگر همه موارد آکادمیک هستند و در دانشگاه انجام شده­اند یا اصلاً می­توانید به عنوان کلاً Projects بنویسید اگر که خیلی­هاشون کاری هستند و آن هم دقیقاً می­توانید در موردش توضیح دهید. حالا آن سبکِ نوشتن موارد یک مقداری متفاوت می­شود اینکه عنوان خیلی مهم است، عنوان را توضیح می­دهید. اگر می­خواهید در مورد این پروژه توضیح بدهید که چیکار کردید می­توان دو یا سه تا Bullet Point که در این پروژه چه کارهایی انجاد داده اید. مثلاً اگر یک نرم­افزاری را توسعه دادید با افعالی که افعال Action گفته می­شود باید بنویسید. به این صورت که Developed … یا مثلاً Enhanced …. یا Managed … یا Created … . اینجور افعال را استفاده می­کنید و توضیح می­دهید که دقیقاً چه کاری انجام داده­اید در آن پروژه. این قسمت برای کسانی که Publication ندارند خیلی مهم است که نشان بدهند حداقل در دوران تحصیل پروژه­هایی را انجام داده­اند.

بعد از اینها به سراغ سمینار و ورکشاپ­ها می­رویم. هرچیزی بوده با عنوان، کجا بوده، موسسه خاصی اگر بوده، چه تاریخی بوده و شهر و کشور ذکر می­شود.

بخش هفتم: Experiences

که سابقه کار شما هست و می­توانید تقسیم­بندی بکنید، مثلاً اول بحث Academic Experience یا Research Experience یا Teaching Experience اینها را طبقه­بندی بکنید.

Research Experience اگر RA استادی بودید یا در آزمایشگاه استادی کار کردید در این قسمت می­توانید ذکر کنید، اگر TA بودید در بخش Teaching Experience می­توان آورد که برای این درس­ها TA بودم و این کارها را برای آن انجام دادم که به صورت Bullet Point و در واقع افعال Action.

در نهایت Industry Experience  که تجارب کاری و سابقه کاری دارید. اینجا هم خیلی مهم است که دقیقاً بگویید که چیکار می­کردید، عنوان شغلی شما چی بوده و چیکار می­کردید و چه چیزهایی دستتون آمده و یاد گرفتید، به صورت Bullet Point و Action Verb گذاشته شود.

بخش هشتم: Skills

این بخش را هم می­توان طبقه­بندی کرد به Computer Skills و Language Skills. مهارت­های کامپیوتری را باید بحث زبان­های برنامه­نویسی را از نرم­افزارهایی که بلدید جدا کنید. به خصوص در رشته ­های علوم پایه و مهندسی، زبان برنامه­نویسی خیلی مهم است که مثلاً C++، Python، Java یا Matlab و … در کنار آنها هم مثلاً نرم­افزارهایی که بلدید را هم که اهمیت دارند را می­توانید بیاورید.

بخش بعد مهارت زبانی هست که می­توانید نمرات زبانتون را بنویسید، نمره تافل یا آیلتس. دقیقاً هر بخش را بنویسید که چند شدید و Overall چند شدید، GRE همینطور.

اگر آزمون را هنوز ندادید و برنامه­ای در آینده دارید که آزمون بدهید مثلاً تاریخ هم مشخص است بنویسید که

To be taken in …. (Date) یا To be taken soon

بخش نهم: Memberships

در این بخش می­توان نوشت که مثلاً عضو Society of exploration of Geophysicist (SEG)  که برای ژئوفیزیک­ها خیلی چیز بزرگ و معروفی است یا مثلاً AGU که مخفف American Geophysics Union . در هر رشته­ای خیلی مهم است که اگر عضویتی دارید بنویسید که از فلان تاریخ تا الان عضو هستید. یا اینکه اگر عضو انجمن علمی دانشگاه بودید به عنوان مثال، می­توان نوشت انجمن علمی (Scientific Society) یا هرچیزی که اسمش هست اگر Officer بودید، Vice president، President یا Secretary هر شغلی داشتید اینجا قسمتی هست که این عضویت­ها را می­توان در آن نوشت.

حالا اگر احیاناً شما کاری انجام می­دادید یعنی Officer بودید می­توان عنوان را از Membership هم تغییر بدهید و بگذارید Activities یا را هم می­توانید بگذارید.

بخش دهم: Volunteer work

این بخش اختیاری هست و می­شود آورده نشود، این بخش زیاد در ایران خیلی مطرح نیست ولی خیلی­ها انجام می­دهند مثلاً اگر موسسه محک یا هر جای دیگری می­روید، کار داوطلبانه انجام می­دهید می­توانید در این قسمت آورده بشود.

بخش یازدهم: Hobbies and Interests

این بخش هم اختیاری هست، می­توانید علایق خود را در این بخش بیاورید مثلاً پیانو می­زنم، شطرنج بازی می­کنم یا کوهنوردی می­کنم و …

بخش دوازدهم: References

این بخش انتهای رزومه می­باشد، به این صورت است که شما وقتی در حال نوشتن CV هستید باید برید با دو یا سه استاد صحبت بکنید و از آنها بپرسید که آیا حاضر هستند که توصیه نامه (Reference Letter یا Recommendation Letter) به شما بدهند یا خیر؟

اگر با سه، چهار یا پنج استاد صحبت می­کنید و اوکی می­گیرید بعد اطلاعات اساتید را در CV تون می­نویسید (اسم، پوزیشن، ایمیل، Affiliation هست که برای کدام دانشگاه هستند) ترجیجاً ایمیل­های آکادمیک گذاشته شود، بعضی از اساتید ایمیل آکادمیک ندارند یا چک نمی­کنند که در آن صورت چاره­ای نیست ولی اگر ایمیل آکادمیک دارند ترجیحاً ایمیل آکادمیک بگذارید.

آیا اینها الزاماً ایمیل می­زنند به اساتید ایران؟ معمولاً اساتیدی که با آنها مکاتبه می­کنید اگر بخواهند به اساتیدی که داخل CV اسمشون را آوردید ایمیل بزنند از شما سوال می­پرسند که آیا مشکلی نیست که ما به این استاد ایمیل بزنیم یا نه؟ و بعد شما می­گید که بله ایمیل بزنید و …. . اما با این وجود ممکن است یک استاد بگوید که این توی CV هست و من بهش یک ایمیل می­زنم. این امکان وجود دارد به همین دلیل حتماً قبلش با اساتید ایران صحبت بکنید که هماهنگ باشند که اگر احیاناً استادی ایمیل زد، استاد ایران نگوید که این کی هست و من اصلاً قرار نبوده که به ایشون توصیه نامه بدهم.

این کلیت اولیه بود در مورد CV که صحبت شد. حال به نکات خاص می­پردازیم.

مواردی که در بالا ذکر شد و توضیح داده شد مربوط به CV هست، چیز دیگری هست به اسم رزومه، رزومه معمولاً ورژن کوتاه­تر CV هست که یک مقداری اولویت­ها در آن فرق می­کند و طراحی شده است برای گرفتن کار در صنعت. یعنی فرض کنید که اپلای کردید و دکترا خواندید، بعد می­خواهید که وارد صنعت بشوید، این CV تون را کاملاً متفاوتش می­کنید و به یک صفحه و نهایتاً دو صفحه تبدیل می­کنید و بعد برای شرکت­های صنعتی اپلای می­کنید.

CV همین بحثی است که الان ذکر شد برای کار آکادمیک و اپلای کردن برای کارشناسی ارشد، دکترا و پست داک هست. فرق اصلی این دو در خصوص اولویت­ها هست و طول این فایل. رزومه همانطور که ذکر شد یک یا دو صفحه است، اما CV معمولاً بیشتر از دو صفحه هست، می­تواند دو صفحه باشد، سه صفحه کاملاً مناسب هست، چهار صفحه تقریباً اوکی هست ولی بیشتر از چهار صفحه به شرطی باشد که واقعاً مطلب دارید. نکته­ای که هست این می­باشد که مطالبی که در CV تون دارید می­آورید باید مرتبط باشد یعنی احساس کنید این مطلبی که می­آورید مرتبط باشد. حالا درست است که بحث Membership و Volunteer Works را گاهاً می­آوریم یا یکی از اینها را ذکر می­کنیم، ولی اینجوری نباشد که مثلاً نصف CV تون Membership و Volunteer Works و Hobbies باشد. این بخش­های خیلی مختصر و مفید است.

مثلاً شخصی که چهار یا پنج صفحه برای CV می­نویسد Publication های زیادی دارد و اینها را هم باید بیارید و خیلی مهم هستند. شخصی که مثلاً هفت مقاله دارد خب ممکن است عناوین و مطالب مرتبط با اینها می­تواند یک صفحه را به خودش اختصاص بدهد یا مقالات کنفرانسی زیادی دارد، اگر به این دلیل CV طولانی شود مشکلی نیست، ولی با توجه به اینکه اکثر کسانی که اپلای می­کنند Publication ندارند سعی کنند که موارد را مختصر و مفیدتر بکنید که ظرف سه یا چهار صفحه تمام شود.

در مورد ترتیب، شما می­توانید تصمیم بگیرید، اما Education همیشه اول می­آید دیده شده که بعضی­ها Experience را قبل از Education آورده­اند این اصلاً قابل قبول نیست اگر دارید برای دکترا اپلای می­کنید. چون برای دکترا تحصیلات خیلی از تجربه کاری مهم­تر است. حال اینکه Publication را اول ذکر کنید یا Work Experience را این به تصمیم شما بستگی دارد. اگر مقالات قوی و خوبی دارید، اول این بخش آورده شود اگر نه سابقه کاری قوی­تر هست و مقالات ضعیفی دارید، ابتدا سابقه کاری را بنویسید ولی این نکته در نظر گرفته شود که Research Interest هم نزدیک Education گذاشته شود. به صورت کلی اینگونه ترتیب بندی شود که

Education

Awards and Honors

Research Interest

بعد از اینها تصمیم بگیرید که Publicationها را می­خواهید قرار دهید یا Work Experience گذاشته شود و سایر موارد هم بعد از اینها ذکر می­شود.

نکته دیگری هست که بخشی معمولاً اضافه می­کنند Objective  در حد یک یا دو جمله هدف خودشون را می­گویند. نکته­ای که هست این می­باشد که بیشتر Objective ها خیلی کلیشه­ای است یعنی به عنوان مثال

 Hardworking

Motivated،

 Graduate Student looking for getting a Ph.D. position in Germany

خیلی کلیشه ­ایست. اگر واقعاً چیز خاصی دارید، بنویسید ولی اگر ندارید به نظر می­رسد که چیزی در این بخش ذکر نشود بهتر است.

وبسایت:

ما اساساً به چند دلیل سراغ وبسایت می­رویم. اول اینکه در CV خیلی از مواردی هست که نمی­توان در مورد آن صحبت کرد به دلیل اینکه نمی­توان از یک حد مشخص طولانی­تر مطلب نوشته شود. ولی در وبسایت دست ما باز هست و مطالب زیادی می­توان آورده شود و خیلی از چیزهایی که در CV نمی­شود آورد را در وبسایت آورد.

دلیل دوم، بعضی از اساتید ترس بازکردن فایل­های ایمیل شده (Attachment) را دارند مبادا که ویروس داشته باشد و به مشکل بخورند. به همین دلیل وبسایت را درست می­کنیم و CV را عیناً در یکی از بخش­های آن قرار می­دهیم که اساتیدی که ترس از باز کردن فایل ایمیل شده دارند بتواند CV را در وبسایت مشاهده نمایند. البته قابل ذکر است که بعضی از اساتید ترس از باز کردن وبسایت را هم دارند.

برای ساختن یک وبسایت، چند سایت اصلی هست که می­توان به صورت رایگان در آنها وبسایت ایجاد کرد، یا می­توانید در گوگل سرچ کنید How to make a free Website. مواردی ذکر می­شود که شما باید ببینید کدامیک کارکردن با آن برای شما راحت­تر است.

www.Wix.com

www.sitebuilder.com

www.weebly.com

www.Gimdo.com  (پیشنهادی)

www.wordpress.com

این پنج سایت خیلی قوی هست و می­توان از آنها استفاده کرد ولی سایت­های بسیاری وجود دارد که شما می­توانید از قالب­های آنها استفاده و وبسایت خود را بسازید.

فرض کنید که این را انتخاب کردید و وبسایتتون را می­خواهید بسازید، چه مواردی را باید در وبسایت ذکر کنید.

اول، Home Page  هست که اینجا خیلی اوکی هست که عکستون را بگذارید. اگر CV شما به سیستم آمریکایی هست و عکس ندارید می­توانید اینجا عکس را بگذارید و از لحاظ گرافیکی قوی بکنید و قالب­های خوبی دارند معمولاً و زیبا هستند. در Home Page عکستون هست و یک مقدمه­ای در مورد شما هست که فارغ­التحصیل شدید، این رشته را خوانده­اید، Research Interest های شما این موارد است. این می­شود بخش (Tab) اول. Tab دوم CV تون هست و همین CV که نوشتید کپی می­کنید. سایر Tab هایی که می­توانید بیاورید این هست که مثلاً Publication، Research یا Papers که اگر مخصوصاً چندین Paper دارید، می­توانید عنوان مقاله را بیاورید، Abstract  یا خلاصه مقاله را بیاورید، بعد یک لینک بگذارید برای دانلود که این می­تواند کمک بکند به استاد تا بتواند همه مقالات شما را یکجا ببیند و بعد بتواند دانلود بکند که خیلی مفید است.

اگر مقاله ندارید، قسمت Academic Project که در CV ذکر شد را در Tab ی به اسم Projects بیاورید. پروژه­هایی که در لیسانس انجام دادید اگر از آنها خروجی (output) دارید یا اگر چیزی ساختید می­توانید عکسی از آن بگذارید، اگر چیزی بوده که نوشتید می­توانید Abstract آنها را بگذارید و خیلی دست شما باز هست در وبسایت هر چیزی را که بخواهید می­توانید نشان بدهید.

فرض کنید یک Presentation داشتید با پاورپوینت (انگلیسی باشد بهتر است) اسلایدهای آن را می­توان در وبسایت قرار داد حتی اگر فارسی باشد بعضی از اساتید واقعاً ممکن است وقت بگذارند و عکس­های ارائه را نگاه بکنند ببینند چی بوده و اون ارائه در چه حدی بوده است. گاهاً دیده شده که اساتید می­گویند که تز ارشد را بفرستید در صورتی که تز فارسی نوشته شده است، در حالی که به استاد هم گفته می­شود که تز فارسی است ولی استاد با این حال می­خواهد که ببیند و واقعاً برای آنها مهم است حتی فارسی این مدارک.

بخش دیگری که در وبسایت مهم است Tabی است به نام Certificate که ما در ایران همه به دنبال Certificate هستیم. مثلاً ورکشاپ یا کنفرانسی که رفتید و Certificate گرفتید اینها را بگذارید. در کانادا و آمریکا زیاد پیگیر گرفتن Certificate نیستند و اگر شما در CV ذکر کنید که در فلان کنفرانس یا ورکشاپ بودید کسی از شما Certificate نمی­خواد که حتماً اثبات شود که شما حضور داشتید ولی خب می­توان اینها را در وبسایت قرار بدهید.

یک قسمت گالری هم می­توان در وبسایت قرار داد که یک مقدار شخصی­تر است مثلاً اگر در حال تدریس یا در آزمایشگاه عکسی دارید یا کارگاه و یا جایی که به نوعی بحث علمی و کنفرانسی در حال ارائه هستید می­توان عکس اینها را در قسمت گالری اضافه کرد.

آیا سایت داشتن ضروری است؟ نه ضروری نیست ولی کمک می­کند که در واقع یک مقداری بهتر خودتون را به استاد بشناسانید و جدیت بیشتری دارد و حرفه­ای­تر نشون می­دهد شما را به همین دلیل نکته خوبی است. حالا به یکسری از سوالات متفرقه جواب می­دهیم.

آیا برای سابقه کار نیاز هست که حتماً مدرک داشته باشیم یا بیمه شده باشد؟

خیر نیاز نیست مدرک یا بیمه برای سابقه کار داشته باشید. این موضوعاتی که صحبت می­شود برای پذیرش هست، بعداً برای اقدام برای ویزا، از جایی که آنجا کار می­کردید، ما همیشه پیشنهاد می­کنیم که نامه Job Offer بگیرید یعنی با سربرگ همان شرکت نامه بگیرید که ایشون اینجا مشغول به کار بوده و الان می­خواهد که برود و پس از اینکه برگرده ما قصد داریم او را استخدام کنیم. این برای ویزا خیلی مهم است. در بحث ویزا چیزی هست به است Employment Prospect طرف در کشور خودش (ایران) که یعنی اینکه شما شانسی برای گرفتن کار در ایران یا خیر. پس برای الان در قسمت اپلای کردن نه ولی در مورد ویزا لازم است.

اولویت بندی و فاصله تحصیلی؟

اولویت بندی بخش­ها را صحبت کردیم، که اگر Publicationهای شما قوی­تر است اول این را بگذارید ولی اگر Work Experiment شما بهتر است اول این را قرار دهید. در هر بخشی که اگر احساس می­کنید که یک چیزی خیلی مهمی است و خیلی مشخص است در رزومه شما سعی کنید که بالاتر بیاورید و بیشتر به آن بپردازید.

سابقه کاری غیر مرتبط؟ به نظر من هر چیزی که غیر مرتبط هست را لازم نیست بیاورید اما یک نکته­ای که وجود دارد در CV این است که می­گویند از لحاظ زمانی باید CV پر باشد، یعنی شما در همان قسمت Employment و Education تون باید همه زمان­ها را پر کرده باشید و فاصله (GAP) بیشتر از سه ماه در آن نباشد. به همین دلیل شما تمام مواردی که کار کردید را بیاورید مخصوصاً اگر از سه ماه یا نهایتاً شش ماه طولانی­تر است آورده بشود بهتر است.

لزوم استفاده از پیج Google Scholar

یک نکته در خصوص Google Scholar قابل ذکر است که اگر Publication قوی دارید و رکورد مقالاتتون خیلی خوب است پیج Google Scholar بسازید و اگر این پیج را دارید و اوکی هست اون پیج خیلی عملکرد بهتری خواهد داشت حتی نسبت به سایت. ما سایت را می­سازیم برای بچه­هایی که خیلی Publication قوی­ای ندارند ولی اگر چهار، پنج یا شش Publication قوی دارید و Citationهای بالایی دارید پیج Google Scholar هم می­تواند خیلی کمک کننده باشد.

پست داک به همین صورت است و فقط آن بخش Publication طبیعتاً باید قوی­تر باشد چون برای پست داک اهمیت بالاتری دارد، همچنین بحث Teaching Experience تون اگر در دانشگاهی درس دادید، اگر TA حتی بودید می­توانید در این قسمت بنویسید.

خیلی از بچه­هایی که علامه حلی هستند خیلی دوست دارند که مدرسه­شان را بنویسند، می­توانید بنویسید ولی چیز خیلی عرفی نیست که اطلاعات دبیرستان را بنویسند در رزومه.

اگر مقاله داشته باشیم باز هم می­توان قسمت Project را نوشت؟

بله می­توان گذاشت ولی از اهمیت کمتری برخوردار است، چون Publication خیلی از پروژه اهمیت بیشتری دارد. معمولاً ما Project را وقتی قرار می­دهیم که شخص Publication Record خوبی نداشته باشد. با این حال پیشنهاد می­شود که Project در CV قرار داده شود چون ممکن است یک نکته­ای باشد مثلاً یک پروژه خاصی در کلاس انجام داده باشید که استاد از آن خوشش بیاید، حتی دیده شده که در مصاحبه­های اسکایپ اساتید از آن پروژه­ها سوال پرسیدند.

کتاب شعر نوشته­ام، کجای رزومه می­توانم به آن اشاره کنم؟

به نظر من در قسمت Hobbies and Interest آورده بشود بهتر است تا در قسمت Book  و Book Chapters.

نکاتی که در خصوص نوشتن یک CV هست را از کجا می­توان پیدا کرد؟

بعضی دانشگاه­ها در خصوص CV در سایت­هایشان مطالبی قرار می­دهند به عنوان مثال دانشگاه مک­گیل یا دانشگاه Pen. State، یا خود دانشجو می­تواند در گوگل سرچ کند Best Tips on CV.

به تفاوت CV و رزومه دقت کنید چون دانشگاه­ها یک بخش Career Centre دارند و در این بخش به دانشجوهای خودشون کمک می­کنند که زمانی که فارغ­التحصیل شدند چطوری کار بگیرند. حواستان باید باشد که آن اطلاعاتی که در آن بخش مطالعه می­فرمایید مربوط به رزومه نباشد، و برای CV گفته شده باشد. بیشتر دانشگاه­ها به صورت مفصل در مورد رزومه هم در سایت­هایشان توضیح داده­اند.

در خصوص سابقه سربازی چیزی در CV ذکر شود؟

سربازی را اگر به صورت پروژه­ای انجام داده­اید و میدونید که جایی که انجام داده­اید احیاناً برای گرفتن ویزا به مشکل بر نمی­خورد بیاورید در CV  و در بخش Work Experience تون یا اگر بحث آکادمیک باشد، در بخش Academic Experience آورده شود و خوب است.

اسم درس­هایی که پاس کردیم را بیاوریم یا نه؟

همه درس­ها که طبیعتاً نه، ولی یک بخش به نام Selected Courses  داشته باشید، بعد از Education خیلی کوتاه، لیستی از دروسی که پاس کردید و نمره­تان در آنها خوب شده است را بنویسید، سه تا پنج درس ذکر شود و خیلی شلوغ نشود ولی دروسی که مرتبط بودند با Research Interest شما و اینکه نمره خوبی هم در آنها آورده­اید.

ترجمه کتاب را بیاوریم؟

ترجمه کتاب را در همان قسمتی که جدا کردیم مثلاً  Journal Publication ، Conference Proceeding و Book Chapters، یا مثلاً در انتها Book Translation. آنقدر ارزش ندارد ولی بیاورید در CV.

آیا Cover letter را در CV باید قرار داد؟

Cover letter را داخل CV نباید قرار داد، هر کدام جدا باید باشد.

آیا برای مقالات کنفرانسی می­توان Submitted یا Under Revision نوشت؟

اگر برای کنفرانس هست می­توان به عنوان همان کنفرانس آورده شود چون Publication برای کنفرانس در آمریکا یا کانادا حداقل Reject نمی­­شود. چون مثلاً Abstract را که Submit می­کنید در واقع Pier Reviewed حساب نمی­شود اگر Pier Reviewed باشد که بخواهد در Proceeding آن کنفرانس چاپ شود ممکن است که ویرایش بخورد، فرق می­کند کنفرانس­ها. ولی بیشتر کنفرانس­ها به این شکل هستند که شما Abstract را می­فرستید و قبول می­کنند و یا ارائه یا پوستر می­گذارید و گاهاً Paper کامل شما را چاپ می­کنند، اگر چاپ می­کنند می­توانید بگویید که Submitted to …. همانطور که برای ژورنال می­گویید ولی در قسمت کنفرانس.

چطور درس­هایی که دوباره برداشته شده­اند را در CV توضیح و جبران کنیم؟

لازم نیست در مورد اینها صحبت کنید، اگر درسی را افتاده­اید تا سه درس که چیز نرمالی هست و لازم به توضیح و توجیح نیست. اگر هم که برداشتید که معدل را بالا ببرید خب این هم لازم به توضیح نیست.

در خصوص گپ تحصیلی چه چیزی نیاز هست که در CV گفته شود؟

 برای گپ تحصیلی در SOP توضیح می­دهیم و در CV توضیح خاصی در این خصوص داده نمی­شود.

آیا نوشتن کارآموزی در CV نیاز هست؟

بله حتماً کارآموزی را در قسمت Work Experience ذکر شود به عنوان Internship و توضیحات کامل هم با استفاده از Action Verbs بدهید که چه چیزهایی را آموختید.

تدریس در هنرستان را ذکر کنیم؟

بله.

در قسمت Selected Courses  چند درس را می­توان ذکر کرد؟

در این بخش پنج، شش و نهایتاً هفت درس مناسب می­باشد.

عضویت در تیم­های ملی ورزشی را در کدام قسمت بنویسم؟

می­توان در قسمت Activities در انتهای CV می­توان آورده شود، حالا غیر از Hobbies  می­توانید این بخش را اضافه کنید.

من کار پژوهشی خاصی را انجام نداده­ام، چیکار می­توانم بکنم برای این بخش در CV؟

اگر کار پژوهشی خاصی را انجام ندادید، در واحدهایی که پاس کردید، پروژه­های کلاسی یا تحقیق کلاسی که آخر ترم باید به استاد ارائه می­دادید را در بخش Academic Project ذکر کنید بهتر از این است که خالی باشد این بخش Research.

من یک درس را افتاده­ام آیا شانسی برای گرفتن پذیرش دارم؟

اصلاً نگران این نباشید که یک درس را افتادید و بخواهند شما را  Reject کنند.

معدل ارشد اگر پایین باشد، می­توان در CV ذکر نشود؟

به نظر من اگر زیر سه است که واقعاً ننویسید، ولی اگر بالای ۲/۳ یا ۳/۳ هست بنویسید. چون خیلی از حداقل­های معدل برای ارشد ۵/۳ است و البته رنج­های مختلفی دارد، برای لیسانس معمولاً ۳ هست و برای ارشد ۵/۳ یا ۲/۳ است. اما اگر زیر سه هست معدل، قطعاً ننویسید.

اگر بین فوق­ لیسانس و پذیرش دکترا سابقه کار مرتبط پنج ساله داشته باشم آیا گرفتن فاند امکان دارد؟

بله مشکلی ندارد. گپ تحصیلی تاثیری در گرفتن فاند نخواهد داشت و تنها تاثیر آن روی روند ویزا خواهد بود که باید به نوعی توجیه شود.

در خصوص دو سال فاصله به دلیل سربازی بین لیسانس و پذیرش مقطع بعدی چه چیزی باید گفته شود؟

گپ ناشی از سربازی خود به خود توجه هست و نگرانی نباید در این خصوص داشته باشید.

دستاوردهای کاری را در کدام قسمت می­توان وارد کرد؟

دستاوردهای کاری را می­توان در قسمت Projects یا اگر مثلاً جایزه­ای گرفتید می­توانید در قسسمت Awards and Honors نوشته شود.

اگر حوزه تحقیق، متفاوت باشد با چیزی که می­خواهیم اقدام بکنیم، این تفاوت بد نیست؟

اگر publicationی دارید حتماً آورده شود حتی اگر در زمینه دیگری می­خواهید اپلای کنید. به این دلیل که اساتید در وهله اول دنبال این هستند که ببینند شما توانایی انجام Research  و چاپ کردن مقاله را دارید. حالا اگر این توانایی را داشته باشید در موضوعی، اگر موضوع عوض بکنید باز آن توانایی شما که از بین نرفته است، زیرا Skillهایی که به شما این توانایی را می­دهد که مقاله چاپ بکنید خیلی مهم نیست که مثلاً در این موضوع خاص است یا در گرایش دیگری است. مهم اصل کار است که شما ببینید چگونه اساس کار را به جلو ببرید و به نتیجه برسید. اینکه تفاوتی وجود دارد اشکالی ندارد و پیشنهاد می­شود که هر چیزی که در موارد مختلف و Research Interest های متفاوت انجام دادید هم آورده شود.

اگر ارشد خوانده باشیم و بخواهیم ارشد مجدد اقدام بکنید در قسمت Education  چی باید نوشت؟

دو حالت دارد: اول اینکه از ابتدا شما کلاً می­گویید که ارشد نخوندید و در CV گفته نمی­شود و در آینده هم هیچ صحبتی از آن نمی­کنید.

حالت دوم اینکه می­خواهید بیارید در CV که ارشد خوانده­اید، بعداً که سفارت رفتید هم می­گویید که ارشد خوانده اید همه چی را می­گویید. این CV باید یک CV باشد، دقت فراوان بکنید که اگر دارید برای آمریکا اپلای بکنید و رشته­ شما مرتبط است به رشته­های حساس به هر نحوی مرتبط است به نفت و گاز، انرژی هسته­ای و به هر چیزی و به هر نحوی که قرار است مرتبط بشود همین­جا حذف کنید، مثلاً مقاله­ای داشتید که نفتی است، قطعاً این مقاله را در CV ذکر نکنید، درست است مقاله خیلی تاثیر دارد ولی اگر برای آمریکا در حال اقدام هستید این مقاله را از CV حذف کنید و در این فکر نباشید که من برای دانشگاه این CV را می­فرستم و بعد که سفارت رفتم این مقاله را حذف می­کنم! شما نمی­توانید CV را عوض بکنید، چون زمانی که سفارت رفتید معمولاً یکی از سوالاتی است که همیشه می­پرسند این است که آیا این CV همان CV است که با آن اپلای کردی؟ اگر بگویید آره، افسر سفارت می­گوید باشه و من چک می­کنم و ایمیل می­زند به دانشگاه تا ببینه CV که باهاش اپلای کردی چی هست، زیرا همه اطلاعات شما در آنجا هست و حتی ممکن است به Supervisor شما ایمیل بزند یا به Graduate School ایمیل بزند. اصلاً معلوم نیست که چیکار می­کنند که اگر متفاوت باشد که قطعاً Reject هستید. اگر هم بگید که آره عوض کردم که همون لحظه شما را Reject می­کنند. به همین دلیل اصلاً CV خود را عوض نکنید. و از همین الان این مطلب در ذهن شما باشد که همین یک CV را تا انتها خواهید داشت.

منظور از گپ تحصیلی چیست؟

منظور فاصله زمانی است که از مقطه قبلی فارغ­التحصیل شدید تا زمانی که الان می­خواهید مقطع جدید را شروع بکنید. مثلاً سال ۹۲ از مقطع لیسانس فارغ­التحصیل شدید و این مدت را سر کار بودید یا کار دیگری می­کردید و الان در سال ۹۸ می­خواهید شروع بکنید به تحصیل در مقطع فوق­لیسانس که این یعنی ۶ سال گپ تحصیلی دارید.

یک مقطع تحصیلی را شروع کردم ولی تا انتها ادامه ندادم، و دوباره یک مقطع دیگری را شروع کرده­ام آیا می­توان این مورد را در CV ذکر کرد؟

بله می­توان این را در CV ذکر کنید ولی اگر احساس می­کنید که کمک کننده هست آوردن این مطلب در CV بنویسید ولی اگر حس می­کنید که کمکی نمی­کند ننویسید، اما این را در Application Form ها از شما می­پرسند که هر مدرکی یا دانشگاه و موسسه و کالج (Post-Secondary) گفته می­شود و هر تعداد واحدی که پاس کرده­اید فارغ از اینکه مدرکی گرفتید یا خیر بیارید. شما در اون فرم این حالت را می­آورید و گپ تحصیلی را هم پر می­کند. ولی در خود CV که می­خواهید بفرستید اگر دوست دارید و احساس می­کنید که مرتبط هست بیاورید ولی اگر نه که چیز مهمی نیست.

 فقط دو مدرک نرم­ افزاری دارم، کم نیست؟

دو مدرک نرم ­افزاری خیلی مهم است، دو تا نرم­افزار خیلی است، در خارج از ایران چون نرم­افزار گران هست، دانشجوها خیلی به اینها دسترسی ندارند که یاد بگیرند. در ایران از این لحاظ خوب است که دسترسی به نرم­افزار زیاد است و می­توان یاد گرفت و بچه­ها مثلاً هفت نرم افزار بلد هست، این تعداد نرم­افزار را هم استاد بلد نیست. به همین دلیل دوتا نرم­افزار چیز کمی نیست.

نکته دیگر اینکه بیشتر از نرم­افزار، چون در خارج از ایران گران هست ممکن است یک دانشگاهی آن نرم ­افزاری که شما می­خواهید را نداشته باشد البته یک سری نرم­ افزارها هست که خیلی عرف هست مثل ABAQUS و خیلی رشته­های مختلف استفاده می­کنند و تقریباً همه دانشگاه­ها دارند. یا مثلاً  Comsol اساس مدلینگ هر رشته مهندسی و علوم پایه است، این را بلد باشید حتماً به درد می­خورد. ولی نرم ­افزارهایی که تخصصی­تر می­شود شاید دانشگاهی که دارید اقدام می­کنید اصلاً آن نرم­افزار را نداشته باشد و واقعاً به درد شما نخورد، ولی نرم­افزارهای اصلی را خیلی مهم است و باید یاد بگیرید، ولی چیزی که اهمیت آن بیشتر است بخصوص برای رشته­های علوم ­پایه و مهندسی زبان برنامه نویسی است. زبانی مثل Python یا C یا C++ یا متلب باید حداقل بلد باشید و خیلی می­تواند که تاثیر داشته باشد.

برای ارشد اپلای کردن نوشتن عنوان موضوعی که کار می­کنیم چقدر تاثیر دارد؟

عنوان اگر منظورتون موضوعی هست که در لیسانس به عنوان پروژه لیسانس کار کردید باید بیاورید خب در قسمت Education  که عنوان را می­آورید که لیسانس فلان دانشگاه، تاریخ فارغ­التحصیلی، عنوان تز، اسم استاد راهنما، معدل را می­آورید و احیاناً اگر Honors هم دارید می­توانید در این قسمت آورده شود.

بعضی از بچه­ها در رزومه­شان می­نویسند این است که نوشته می­شود Bachelor with Honors که ما در ایران همچین چیزی نداریم. حالا این چی است؟ در استرالیا، آمریکا و کانادا و اروپا (در انگلستان)، شما وقتی می­خواهید یک درس دانشگاهی را بردارید (به عنوان مثال ریاضی ۲)، همان زمان که انتخاب واحد می­کنید Calculus II هست، یا اینکه Calculus II with Honors است. یعنی از ابتدا درس فرق می­کند. گاهاً کلاس­ها یکسان است ولی امتحان­ها فرق می­کند و گاهاً کلاس­ها هم فرق می­کند. یعنی اساساً آن With Honorsی که برمی­دارید درس خیلی سنگین­تر است و امتحانش متفاوت هست و در آن نمره گرفتن سخت­تر است. حالا اگر از یک تعدادی بالاتر دروس را With Honors بردارید مدرک شما به With Honors تغییر می­کند به همین دلیل ما در ایران نداریم.

چیز جدیدی که الان آمده بحث Minor است، همانطور که می­دانید شما یک Major دارید مثلاً مهندسی صنایع و یک Minor می­توانید بخوانید، که دانشگاه شریف از قدیم داشت. الان یک سری دانشگاه­ها این مورد را آورده­اند به اسم کَهاد، که ظاهراً همان Minor است که شما ۲۰ یا ۳۰ واحد از یک رشته دیگر پاس می­کنید و Minor آن رشته را به شما می­دهند. این برای اپلای کردن خیلی خوب است و شما باید دودوتا چارتا بکنید ببینید که آیا آن زمانی که برای Minor می­گذارید (چون احتمالاً یک سال درس شما عقب می­افتد) می­ارزد یا خیر؟ این خیلی مهم است که این را در نظر بگیرید. Minor داشتن خیلی مهم است مثلاً فرض کنید مهندسی مکانیک خوانده­اید و ارشد MBA می­خواهید بخوانید، یک Minor مدیریت یا اقتصاد خیلی به درد شما می­خورد و خیلی در رزومه شما می­تواند تاثیر داشته باشد. اما نگاه بکنید ببینید آیا می­ارزد که یک سال احتمالاً بیشتر بمونید و آن را بخونید یا نه این را در ذهن خود داشته باشید.

CV برای رشته معماری چگونه است؟

رشته معماری CV خاصی ندارد به همین صورت است ولی یک پورتفولیو دارد که باید ارائه بدهید.

آیا می­شود همراه CV خود، Cover Letter را هم فرستاد؟

بستگی به جایی هست که دارید اقدام می­کنید دارد اگر در آمریکا و کانادا دارید مکاتبه می­کنید همان متن ایمیل در واقع می­شود Cover Letter اما در اروپا اگر دارید برای استادی اپلای می­کنید معمولاً Cover Letter جداگانه می­خواهند یا اگر برای موقعیت دکترا در اروپا دارید اقدام می­کنید آنها معمولاً Cover Letter می­خواهند که داستان متفاوتی دارد.

تجربه آزمایشگاه را در کدام بخش قرار بدهیم؟

تجارب آزمایشگاهی را می­توان در قسمت Experience قرار بدهید یک بخش Laboratory Experience یا اینکه در بخش Skills  آورده شود تحت عنوان Laboratory Skills .

و برای بعضی از رشته­ها آزمایشگاه خیلی مهم است.

اگر پروژه پایانی کارشناسی و پایان­نامه ارشد در یک راستا و کاملاً مرتبط باشد آیا مفید است؟

بلی، مفید است ولی اینجوری نیست که اگر غیر مرتبط باشند خیلی اتفاق عجیبی افتاده است. اگر الان دارید پروژه پایان­نامه را انتخاب می­کنید، چیزی که واقعاً دوست دارید را انتخاب بکنید چون خیلی مهم است و می­خواهید یک سال از زندگی خود را برای آن صرف کنید.

اگر بخواهیم برای مستر در رشته­ای غیر از رشته­ خودمان اپلای کنیم باید رزومه به رشته مورد نظر نزدیک باشد یا فرقی نمی­کند؟

طبیعتاً بله فرق دارد. اگر رزومه را آماده کرده باشید برای رشته هدف شانس بیشتری خواهید داشت. البته این بحث تغییر رشده بسیار مفصل است.

به نظر شما برای ارشد هم باید به اساتید ایمیل بزنیم و CV بنویسیم؟

بله برای آمریکا و کانادا، ولی برای اروپا خیر به این گونه نیست.

وبسایت برای رشته معماری چطور باید باشد؟

وبسایت برای رشته معماری باید یک Tab پورتفولیو هم اضافه داشته باشد. چون پورتفولیوها معمولا چون حجیم هستند نمی­توان Attach کرد و شما پورتفولیو را اگر در وبسایت قرار دهید خیلی بهتر است به همراه لینک در CV و دسترسی راحتی به آن دارد.

مدت زمانی که برای زبان آیلتس خوانده شده است گپ حساب می­شود و باید برای آن صحبت کنیم یا خیر؟

مدت زمانی که برای آیلتس خوانده می­شود گپ حساب می­شود ولی این مدت زمان چقدر است، شش ماه یا یک سال است که خیلی مهم نیست، گپ زمانی مهم می­شود که مثلاً سه یا چهار سال باشد این توجیح درست حسابی نیاز دارد.

شرکت در دوره ­های آموزشی مرتبط با رشته می­تواند مفید باشد؟

 بله قطعاً

منظورتون از مقاله قوی Impact  چند است؟ هفت مقاله ISI داشته باشیم CV خوبی هست؟

شما نگویید که Impact Factor چند، باید بگویید که Q1 یا Q2 یا Q3 … . بسته به رشته Impact Factor ها فرق می­کند ولی اگر Q1 و Q2 باشد خیلی عالی است و اگر مقالات شما Q1 یا Q2 هست که قوی محسوب می­شود.

4.7/5 - (22 امتیاز)