اخذ فرصت مطالعاتی و پست دکترا

پوزیشن های پست داک، فاند فرصت مطالعاتی، فاند پست داک

فرصت مطالعاتی چیست؟ / شرایط فرصت مطالعاتی / گرفتن پوزیشن دکترا و مقایسه ها / پست داک در کانادا / Canadian experience class, post graduation work permit; PGWP, Postdoctoral researcher, Postdoc

فرصت مطالعاتی چیست؟

روش اخذ فرصت مطالعاتی با فاند، فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری و اینکه اساسا بهترین کشور برای فرصت مطالعاتی چه کشوری هست از سوالاتیه که بیشتر دوستان در پی اچ دی پروپوزال جویای آگاهی از اون هستند و شرایط اپلای آسان یا ایزی اپلای Easy apply abroad  را خواهانند، امروز میخوایم درمورد فرصت مطالعاتی و پست داک صحبت کنیم و همینطور این دو مورد رو  با دکترا مقایسه ای انجام بدیم

بچه هایی که توی پروسه دکترا هستند الان و یا دکترا شروع نکردن و یا دکترا رو تموم کردن این مطلب براشون مهم هست که تصمیم بگیرند کدوم مسیر رو میخوان طی بکنن (پست داک یا فرصت مطالعات؟ Post Doctoral / Research positions )؛ خب اولین نکته ای که این سه تا مورد رو با هم دیگه بحث میکنیم سهولت گرفتن پوزیشن هست:

ـ شرایط فرصت مطالعاتی

Postdoctoral Positions

اخذ فرصت مطالعاتی نسبتا ساده هستش و اگر برای هر کشوری میخواید اقدام کنید معمولا سیستم مکاتبات داره و فرایند پیچیده ای نیست، مکاتبه میکنید و استاد پیدا میکنید و اساتید هم معمولا راحت اوکی میدن،

ـ شرایط پوزیشن پست داک

Research Positions

در مورد اخذ پوزیشن پست داک هم همین مسیر رو میتونید طی کنید البته یه سری وب سایت هایی هست که پوزیشن های پست داک رو پست میکنه و پوزیشن های پست داک رو هم میتونید آسان اپلای کنید. ولی گرفتنش معمولا به مراتب سخت تر از فرصت مطالعاتی هستش. در این بین وب سایت پی اچ دی پروپوزال به شکل ویژه ای با دانشگاه های مختلف دنیا در تعامل و ارتباط بوده و در رشته گرایش های متعددی پوزیشن های پست داک و فرصت های مطالعاتی رو معرفی میکنه

گرفتن پوزیشن دکترا و مقایسه ها

دکترا یه چیزی بین اینها هستش یعنی به آسونی فرصت مطالعاتی نیست ولی خب به سختی پست داک Post Doc هم نیست. در مورد فاند، معمولا فرصت مطالعاتی با فاند نیست در واقع از طرف دانشگاه مبدا، مقصد فاند نداره خیلی موارد محدودی من دیدم که بچه ها توی فرصت مطالعاتی هم تونستن حالا یه اسکالرشیپ یه فاندی چیزی بگیرن ولی معمول نیستش. توی پست داک برخلاف این قضیه بر خلاف فرصت مطالعاتی معمولا حقوق هست و حقوق های خوبی هم هست، مقدار هاش نسبتا بالاست و برای دکترا هم معمولا فاند وجود داره ولی مقدار فاندش نسبت به پست داک شاید نصف باشه حالا باز بستگی به دانشگاه و اون موسسه تحقیقاتی که دارید پست داک میخونین خب این متفاوته ولی معمولا فاند پست داک به مراتب بالاتره.

نمره زبان در فرصت مطالعاتی

در مورد نمره زبان، فرصت مطالعاتی به نمره زبان نیاز نداره در اکثر مواقع خیلی کم دیدم من استادی واسه فرصت مطالعاتی نمره زبان بخواد، پست داک هم معمولا همینطور که نمره زبان نمیخوان ممکنه استثنا ولی وجود داشته باشه اما در مورد دکترا معمولا نمره زبان میخوان به غیر از پوزیشن های خاصی که توی اروپا وجود داره ولی برای آمریکا و کانادا و جاهای دیگه میخوان.

پست داک یا پسادکتری در کانادا

Postdoctoral Researcher

حالا از این قسمت به بعدش این مواردی که میخوام عرض کنم خدمتتون به طور خاص در مورد کانادا هست، ببینید بعد از تحصیل توی کانادا شما یه اجازه کار دارید که بهش میگن post graduation work permit; PGWP اگر تحصیل درواقع زیر ۲ سال باشه به همون مقدار تحصیل بهتون post graduation work permit; PGWP میدن و اگر سه سال یا بیشتر باشه بهتون ۳ سال post graduation work permit; PGWP میدن که ویزای کار باز هست open work permit هست شما هر کار که بخواید در واقع میتونید باهاش انجام بدید، اگر دکترا بخونید خب ۳ سال post graduation work permit; PGWP میگیرید و اگر پست داک یا فرصت مطالعاتی بخونید طبیعتا post graduation work permit; PGWP در کار نیست چون اصلا مقطع تحصیلی محسوب نمیشه به اون صورتی که ما داریم میگیم و شما work permit دریافت میکنید.

برای اقامت دائم اخذ فرصت مطالعاتی بهتر است یا پست داک؟

نکته بعد مفید بودن جهت دریافت اقامت دائم هست که من شخصا بهترین حالتش پست داک هست، پست داک چون شما در واقع شما work permit دارید و حقوق دریافت میکنید، تفاوتش با فرصت مطالعاتی فقط همین بحث حقوق هست چون حقوق دریافت میکنید از این تجربه ی کانادایی تون میتونید استفاده بکنید توی یک مسیری از Canadian Experience Entry که بهش میگن تجربه کانادایی یا Canadian experience class یا CEC با اون میتونید یه مسیر نسبتا ساده ای رو طی بکنید و اقامت دائم بگیرید حالا فارغ از استان چون موارد استانی هست این روش، روش فدرال است و برای فرصت مطالعاتی در اختیارتون نیست این مسیر یعنی از CEC;  Canadian experience class قطعا نمیتونید استفاده کنید بخاطر اینکه حقوق نداشتید توی اون مدت و دکترا هم مسیر های مختلفی داره یعنی اوکیه و باهاش میشه در واقع اقامت دائم گرفت و حالا هم مسیر استانی هست هم مسیر فدرال هست که مفصل هستن و متعاقبا در پی اچ دی پروپوزال توضیح داده میشه ..

ویزای کار کانادا

در مورد ویزای کار همراه و همینطور فرزندان و رایگان شدن تحصیلشون توی همه ی این ۳ مورد چون ۲ مورد اول هم work permit دارید و مورد سوم Study work permit دارید این قضیه اوکی هست و تحصیل فرزندانتون رایگان میشه و همینطور همسرتون میتونه ویزای open work permit بگیره، فقط در نظر داشته باشید شما برای فرصت مطالعاتی و پست داک ویزایی که میگیرید توی کانادا در واقع work permit هست اما open نیست یعنی فقط توی همون شغل خاص و برای همون کارفرما میتونید کار کنید.

نوشتن ریسرچ پروپوزال برای پست داک

Research Proposal for Postdoc

ورای اینکه در بعضی پوزیشن های فرصت تحقیقاتی و post doc ممکنه درخواست نوشتن ریسرچ پروپوزال اصلا مطرح نباشه ..

اینکه بخواید پست داک در کانادا، استرالیا، آمریکا یا هر کشور دیگه ای رو هدفگذاری کنید و با شناختی که از استاد پیدا می کنید، بتونید برای پست داک اپلای کنید، قطعا یک ریسرچ پروپوزال Research proposal plan لازمه و نقش تسهیلگر داره در ارتباط علمی با استاد و دانشگاه ..

بورسیه پست دکترا در کانادا

Postdoctoral Scholarship

گرچه در بیشتر دانشگاه ها از جمله تورنتو کانادا نوشتن ریسرچ پروپوزال Research Proposal و در کنار نگارش SOP جزء ضروریات اپلای هست. که البته بورسیه پست دکترا در کانادا با توجه به شرایط پشتیبانی و ساپورت خوب مالی به شدت استقبال میشه و رقابت ها گاها سخت هست و نیاز به آشنایی با راه و روش های معمول و مرسوم داره

اهمیت پوزیشن ها و زمان شناسی در اقدام

آگاهی از پوزیشن های پست داک و فرصت مطالعاتی مهمترین و اولین مرحله پذیرش در یک دانشگاه خارجی است که این اتفاق در دانشگاه های رنکینگ بالای امریکا و کانادا مفهوم بیشتری پیدا میکنه. چون از نظر پشتیبانی مالی و فول فاند بودن خیلی از پوزیشن ها و امتیازات ویژه مرتبط با اون از نظر اشتغال و اقامت و .. مورد رقابت بسیاری از متقاضیان اپلای هست.